Diverse byggen med B & S motor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av 90kar08 »

Idag har jag experimenterat lite med varvräknare till motorn. Jag kopplade upp en LM2907:a
enligt bilden överst på sida 10 i databladet
men med lite större C1.
Sedan kalibrerade jag den med funktionsgenerator till att ge 5v ut vid 5000 varv/min (110Hz).
Som mätare har jag en 0-50µA mätare med 100K ohm i serie. När jag sedan kopplade in mig på jordsidan
av tändspolen och startade motorn så visar mätaren ca 1000 varv/min (10µA eller 1v) vilket är lite för mycket,
har för mig att jag mätt tomgången på den motorn till ca 600 varv/min tidigare.
När jag gasar går mätaren upp till ungefär 1200 varv/min och gasar jag mer så börjar den sjunka igen, ner mot 0.

Jag gissar att det är signalen som inte är tillräckligt bra uppe vid spolen utan att jag borde koppla in mig så nära
brytarna som möjligt.
Någon kanske har en bättre teori?

För övrigt tänkte jag ha varvräknaren som både hastighetsmätare och varvränare.
Jag har ju bara en växel så det är ju bara att räkna ut utväxlingen och göra en extra skala med hastigheter till mätaren.
Aaaaaaalm
Inlägg: 151
Blev medlem: 5 maj 2010, 19:25:44
Ort: Karlstad

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Aaaaaaalm »

Tjena!
Kan bidra med ett av mina byggen:
Bild
Bild
Lätt som fan men ändå stadig, går så det räcker med :)
4-taktare från kina som går billigt och relativt bra bottendrag.
På vintern har jag spikdäck på den, Riktigt kul :D

//Magnus
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Electricguy »

Heheheh, gullig sak! skulle vara kul att bygga nåt liknande. :D
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Andy »

Aaaaaaalm skrev:Tjena!
Kan bidra med ett av mina byggen:
Bild
Bild
Lätt som fan men ändå stadig, går så det räcker med :)
4-taktare från kina som går billigt och relativt bra bottendrag.
På vintern har jag spikdäck på den, Riktigt kul :D

//Magnus
Kul grej men direkt livsfarlig och felkonstruerad på flera sätt.
En tvåhjuling utan 60 – 70 % av bromsverkan på framhjulet är direkt livsfarlig.

Ett mindre problem är att den är olaglig. :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Electricguy »

Är lådbilarna och den andra DIY motorcyckeln laglig med rätt bromsar?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Andy »

Knappast. :)

Men det handlade inte om moralkakor utan mer om självbevarelsedrift.
Det finns så många andra här som håller koll på lagen. :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Walle »

Typiskt EF :) (Skall inte säga att jag aldrig bidrar till negativiteten, men det är ändå typiskt EF)
Med det sagt, finns en poäng i att man gärna vill ha största delen av bromsverkan fram.

Att konstruktionen är olaglig ser jag inte som ett problem, snarare en bedrift ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Glenn »

Å andra sidan bromsar säkert typ 90% av alla moppepojkar med bakbromsen till största del, det gjorde jag med på moppetiden.

Idag när man kör stor hoj är det ju inte att tänka på, snarare så använder man ju sällan bakbromsen.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Andy »

Hoppas att du har fel Glenn, så korkade och obildade är väl inte 90% av ”moppepojkarna”? I så fall borde utbildning och körkort krävas för alla typer av fordon! Bromssträckan blir många gånger längre med bara bakbromsen.
Man läser fortfarande basic fysik i skolan, 90% blir väl inte kuggade där?
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Cano »

Tror nog Glenn har rätt. Kanske har blivit något bättre eftersom det är krav på förarbevis.

Andy-> Sådan fysik läser man inte i moppe åldern, den kommer i gymnasiet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av SeniorLemuren »

Glenn skrev:Å andra sidan bromsar säkert typ 90% av alla moppepojkar med bakbromsen till största del, det gjorde jag med på moppetiden.

Idag när man kör stor hoj är det ju inte att tänka på, snarare så använder man ju sällan bakbromsen.
Brukar inte kommentera idiotiska inlägg, men nu får du väl skärpa dig lite. Bara för att just du inte du fattade vad frambromsen var till för så ska du väl inte dumförklara 90% av våra 15-åringar. Men du kanske tillhör den lilla grupp av tokstollar som "kör stor hoj" på ett sådant sätt att det går åt både frambroms, bakbroms och snorbroms och guds försyn för att få stopp på.
Användarvisningsbild
marr125
Inlägg: 657
Blev medlem: 25 september 2010, 19:32:05
Ort: Dalarna

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av marr125 »

Jag skulle då ha byt framgaffel till någon stabilare :?
Fast den är fortfarande inte laglig för de, men du kan ju börga köra is racing :roll: :wink:
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Paxmax »

Sålänge man bara "transporterar" sig på cykel och moppe är det nog inte många som lär sig använda frambromsen korrekt. Blev själv förvånad över det usla fästet fram en eu-scooter har! Höll på att lägga ner den i första kurvan efter en bra raksträcka(har en livstid på MTB i bagaget). Det är först när man börjar pressa sig själv och ekipaget man lär sig vad som funkar. HELT KLART blir man trafiksäkrare om man lär sig använda frambromsen på en gång, men men, det är ju en viss inlärningskurva att lära sig lita på sin förmåga att bedömma fästet.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Andy »

Cano skrev:Tror nog Glenn har rätt. Kanske har blivit något bättre eftersom det är krav på förarbevis.

Andy-> Sådan fysik läser man inte i moppe åldern, den kommer i gymnasiet.

Nä det gör man kanske inte, men när jag gick i skolan fick vi lära oss om krafter, gravitation, vinklar och friktion vilket (om man hängde med) gjorde att det var enkelt att inse vad det handlar om.

Det hjälper inte med förarbevis på moped, ett riktigt körkort med teori och praktikprov skulle sålla bort olämpliga förare och rädda många liv och spara mycket lidande.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av SeniorLemuren »

Mycket klokt formulerat.
Skriv svar