Diverse byggen med B & S motor

Berätta om dina pågående projekt.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av sweFredrik »

Jag håller också på att Glenn har en poäng, men förhoppningsvis har detta blivit bättre sen moppekörkorten infördes. Vad jag kan minnas från den egna moppeåldern så var dessutom frambromsarna inte så värst mycket att hänga i granen!
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av 90kar08 »

Fortsätt gärna denna diskussion...

...men inte här.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av SeniorLemuren »

90kar08 har helt rätt, han startade denna tråd för att visa vad duktig han varit. Det får man ju naturligtvis inte hoppa in och rucka på med antydningar om felaktigheter i hans konstruktioner när det gäller bromsar osv. Detta är hans tråd, så låt det vara så. Bättre att skapa en ny tråd om bromsar och hålla 90kar08 tråd öppen för handklappning och beröm som han är väl värd med sina fina byggen. :)
ds77
Inlägg: 2215
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av ds77 »

Nu får du nog läsa igenom tråden igen, den senaste diskussionen handlar inte alls om TS projekt utan någon annans. TS har read sagt att han inte har några bromsar än, och inser säkert att det inte är bra att ge sig ut i trafiken utan detta... utan nöjer sig med att åka runt på en platt tomt, i makliga hastigheter antar jag. Så ja, det hör inte hemma i den här tråden...
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av 90kar08 »

SeniorLemuren: Jag tycker bara att det är tråkigt att alla trådar här spårar ur och blir diskussioner om huruvida saker och ting är lagliga eller ej.

ds77: Exakt :tumupp:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Electricguy »

Men det måste ju betyda att alla som gnäller är HELT lagliga och aldrig har kört för fort. byggt något olaglit och så vidare! :vissla:
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 318
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av AntiZ »

Imponerande byggen, kul att se att de åker framåt med.

Den lyxen fick aldrig jag och polaren till med den gamla ILO motorn vi hade (som nätt och jämt vred runt sig själv). Samt hopplösa remskivor med utväxling 1,5:1 kanske... Tog man bra fart kanske motorn hjälpte till att driva 2-3 meter extra. :) Ratt med 48 (överdrivet) varv mellan ändlägen. Ingen precitionsracer direkt. Men roligt att pyssla med. Men naturligtvis hade bilen både lysen och backspeglar. (Ingen vinge dock).

OT: Lägg ner moralpredikningarna. Om det är någon som till synes verkar göra något helt åt pipan och ska ut och köra till skolan/jobbet i det, kanske en liten peek kan vara bra. Påpekande om brister i konstruktionen är ju dock alltid bra. Annars fortsätter ju inte evolutionen. :D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Electricguy »

Jag har själv faktiskt funderat på att bygga en liten motorcykel själv med en briggs snurra. Men tyvärr har jag inte ens nån motor, mer än en gammal typ 25cc 2 takt från en snöslunga! :mrgreen:
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Tekko »

Den duger :P alla moppar har ju 2takt snurra på 15-20 kubik.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Electricguy »

15-20? hahah ne du! runt 50cc är det! :P sen att min hade 70cc är ju en annan femma! :D och små 2 taktare låter så mesigt! :P
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av 90kar08 »

Gjorde "klart" framgaffeln:
IMG_5200rz.jpg
Electricguy: Det kan inte varit nån stor snöslunga! :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av Electricguy »

Ser bra ut det där! :P
njae den var inte så stor. var en sån där med en alu trumma i fronten och ett par gummilappar som skrapade upp snön. så det behövdes nog inte så mycket effekt. Den var svart och orange, gjord i plast.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av 90kar08 »

Ändrade framgaffeln lite till:
IMG_5222rz.jpg
IMG_5225rz.jpg
Nu fattas bara en ny framskärm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av 90kar08 »

Nu var det längesen det hände nåt i den här tråden, har pluggat rätt mycket några veckor så det har inte blivit nåt byggt, förrän igår.

Jag har börjat med inklädnaden:
IMG_5704rz.jpg
IMG_5708rz.jpg
Blinkersen kommer stå på "hyllan" där bak.

Jag vet inte riktigt hur mycket av sidorna jag ska täcka, får se hur det växer fram...
Kanske jag ska kapa avgasröret lite också?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Re: Diverse byggen med B & S motor

Inlägg av cl3mens »

Åh, riktigt kul läsning! Gillade ditt fotöljsläp till lådbilen, man skulle se rätt badass ut sittandes där med solbrillorna på med en kall en i näven. :>

Egenbyggda fordon är skitkul att kolla på, själv har jag bara en gokart ståendes utan motor. Köptes av en bonde som byggt den för länge sedan till sina ungar. Tyvärr skar motorn ihop och jag och polaren har inte orkat sätta dit en ny, kände ändå att vi behövde bromsar.

http://www.infra.kth.se/~felhan/pics/misc/gokart.jpg
Villiers Mk12 (runt 2 hk), Volvo H6-låda (3 vxl, osynkad etta), stol från en Volvo BM och ratten var en bakelithistoria (minns inte märket just nu). Lite småjobbigt utan koppling och broms, men det gick att kuska runt på den...
Skriv svar