Sida 1 av 5

Diverse byggen med B & S motor

Postat: 13 februari 2011, 00:45:45
av 90kar08
(Inte mycket till elektronikprojekt det här men det blir nog mer efterhand)

Vi tar det väl från början:
För några år sen skulle pappa slänga en gräsklippare vi hade på vinden. Det tyckte jag var synd så jag sparade på den.

Ett tag senare byggde jag en lådbil med den:
PIC_1755.JPG
PIC_1857.JPG
PIC_1841.JPG
Jag har för mig att toppfarten på den var 17km/h :) och den behövde service (justering av styrning, remmar och kedjor) åtminstone var 500:e meter.
För övrigt minns jag hur nöjda vi var med vingen när vi byggt den, ända tills vi kom på att med den kunde man inte öppna bagageluckan/motorhuven när någon satt i bilen. :doh:
Här är en video med lådbilen

När jag tröttnade på att serva lådbilen tog jag ur motorn och byggde en motorcykel istället:
PIC_2239.JPG
PIC_2237.JPG
Den toppade 35km/h och behövde inte riktigt lika mycket service.
Enligt trippmätaren på den körde jag den totalt 10,5km.

Sen måste det ha slått rent slint i huvudet på mig för jag byggde den här:
(Ni som tittade på videon ovan känner igen stolen)
PIC_2797.JPG
Väldigt dålig bild men bakom stolen sitter iallafall motorn och på dess axel monterade jag denna (hemmahyvlade) propeller:
PIC_2798.JPG
Totalt livsfarligt och jag har tur som har alla fingrarna kvar!!!
Som tur var så funkade den inte (om man gasade fullt så kom den upp i långsam promenadfart utan förare, med förare kom man ingenstans) så jag plockade isär den och byggde en ny lådbil:
PIC_2971.JPG
PIC_3008.JPG
En ovanligt ful skapelse som faktiskt fungerade ganska bra och till och med hade elstart byggd av en billig skryvdragare.

När jag tog studenten fick jag en halv MIG-svets av min farbror och då byggde jag denna:
PIC_3320.JPG
PIC_3321.JPG
Den var nästan omöjlig att köra med det raka, breda styret och märklig styrgeometri.

Denna skapelse har sedan uppgraderats i omgångar och ser numera ut såhär:
IMG_5163rz.jpg
IMG_5166rz.jpg
IMG_5164rz.jpg
Plåtburken är en hemmagjord ljuddämpare som fungerar förvånansvärt bra, den låter som ett mellanting mellan en HD och en tändkulemotor 8) , ganska bra betyg!
Vajern vid den röda pilen är gasvajern. Jag gjorde ljuddämparen ett par centimeter för bred så vajern tar i kaneten på den. Pappa hade en ganska kul lösning på detta problem: "Sätt ett rör genom ljuddämparen och låt vajern gå genom det!"
Jag funderar på att göra så, inte för att det är det bästa sättet utan för att det hade sett kul ut och passat bra med stilen på resten av cykeln. :)

"Kopplingen":
IMG_2795rz.jpg
Batterihållare (som jag är mycket nöjd med):
IMG_2841rz.jpg
Framlyse:
IMG_2877rz.jpg
Baklyse och blinkers:
IMG_2881rz.jpg
(Tur att det svetsfogen i bakgrunden är ur fokus :oops: )

Det som återstår är att:
-Göra ett stöd (för att slippa tegelstenen)
-Byta ut plywood:en i fronten mot plåt.
-Byta ut framhjulet mot ett litet cykelhjul, om jag får fatt i det.
-Göra en tät låda att ha elektroniken i.
-Bygga hastighetsmätare och varvräknare.
-Också blir det nog en massa annan onödig elektronik.

Jag vet inte riktigt hur mycket av cykeln jag ska täcka in med plåt men det blir iallafall framsidan, ovansidan och förmodligen baksidan, vad tycks om det?

Eftersom man bor på söderslätt och hela tomten är platt som en pannkaka så har jag aldrigt brytt mig om att bygga några bromsar. Men om jag får fatt på ett framhjul från en liten cykel så hade jag tänkt slänga på en cykelbroms också.

Fortsättning följer...

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 13 februari 2011, 02:55:32
av netrunner
Ger vingen tillräckligt med downforce? :tumupp:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 13 februari 2011, 03:52:20
av Fräsen
Vilken ork du har! Roliga och inspirerande byggen. Gillar "fnaskradaren" på den första lådbilen, en riktig brudmagnet va? 8)

:tumupp:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 13 februari 2011, 12:42:21
av sm2wmv
Ahahaha, roligaste tråden på länge, underbart!

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 13 februari 2011, 12:57:08
av SeniorLemuren
Jag är imponerad av den fina kvalitén på ditt snickeri. Mina lådbilar var slarvigt ihopspikade av rivningsvirke gamla barnvagnshjul och krokiga fyrtum, framdriven av en 20 cc Mosquito direkt mot ena hjulet, med tanke på den stora skillnaden på diameter mellan ett cykelhjul och ett barnvagnshjul kan man ju förstå att det inte var så lyckat. :) Det var på lådkamerornas tid och tyvärr var jag inte innehavare av en sådan, så bilderna jag har finns endast på mina näthinnor.

Däremot har jag dokumenterat ett annat sätt att använda en Briggs på och det kan ni se här

EDIT: Förståndig farbror som gav dig en MIG. Den kom i rätta händer.

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 13 februari 2011, 13:14:19
av Mizzarrogh
:D Jag och en kompis labbade med en urgammal motorsåg han fått (av den typ med tvåtaktare i järngods som var dubbelt så stor som de nya), jag hade en gammal båtpropeller (av den modell med långa raka knivformade blad i massiv zink) som ett blad gått av på, följaktligen sågade vi av det tredje bladet så att den blev tvåbladig och skruva fast den direkt på drivsnäckan till motorsågen... Skulle montera den till en flotten och köra med handgasen, men vi blev stoppade av hans farsa... :mrgreen:

Senioren, jo, de första versionen av B52 hade en boostertank med diväteoxid... 8)
Olja och vatten blir fruktansvärt hett om det finfördelas. Kul du visade hur det fungerar på ett pedagogiskt vis.

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 13 februari 2011, 13:16:21
av Electricguy
Coola byggen! bra jobbat! :P
seniorlemuren, ballt! är rätt kul att man kan köra på delvis vatten! Etanol och vatten ska tydligen gå bra också, då vatten blandar sig med etanolen och frigör syret bättre. dessvärre så vill gärna ventiler och annat rosta.

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 13 februari 2011, 13:39:17
av 90kar08
Tackar!

På tal om snickeri hittade jag en gammal bild på en tidigare lådbil, dock inte motoriserad:
IMG_5186rz.jpg
Alla de vita "pinnarna" som ramen är uppbyggd av har jag sågat på längden ur en massa brädor, med fogsvans...
Att jag sitter under bilen beror på att det var det enda sättet att komma åt elkopplingarna. :doh:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 13 februari 2011, 19:24:15
av Cano
Härligt med lite vintage style projekt. :tumupp:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 13 februari 2011, 19:34:13
av Electricguy
När vi är inne på Briggs snurror. här är ett gäng som bygger egna minibikes och seriöst trimmar och bygger om briggs snurror.

Går SOM FAN! gör det! :mrgreen: hae för mej att dom lyckas skrämma ut runt 60 häst ur dom.

Tänk att ha den här snurran på gräsklipparen! :D

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 14 februari 2011, 00:33:53
av Glenn
frågan är ju varför man bygger på B&S, elelr ja, i trådskaparens fall är det ju logiskt, men i det där youtubeklippet, det är ju en skitkosntruktion, och man lär ju få göra om det mesta känns det som.

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 14 februari 2011, 12:17:21
av Mizzarrogh
Vissa äldre modeller var hyfsade dock, har en här som gått i över tio år. De nya har plastkugg och skit i de enklare modellerna de verkar vara riktigt kassa.

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 14 februari 2011, 16:21:10
av Tekko
Ni vet väl att B&S står för Bull & Shit ? :P :wink:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 14 februari 2011, 17:21:02
av sm7tjc
Det är just för att det är en skitkonstruktion som gör det intressant. Se t.ex. på med de som håller på med gamla folkvagnar. En verkligt eländig motorkonstruktion som det lagts ner enormt mycket arbete på att trimma. Och de lyckas ju plocka ut flera hundra hästar ur eländet.

För övrigt vore det nog dags för trådskaparen att åka till Orange County, NY, och visa klantskallarna där vad kreativitet är :twisted:

Jätteroliga projekt med kluriga lösningar :tumupp:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 14 februari 2011, 17:51:44
av Walle
Om vi ska fortsätta gå offtopic: Vad är egentligen en skitkonstruktion? Sett ur en bilmotorkonstruktörs synvinkel är vilken flygmotor som helst en skitkonstruktion. Vi snackar t.ex. betydligt grövre (inte finare) toleranser, både i material och inställningar. På 99.9% (påhittad statistik) av alla flygmotorer som är i bruk på privatkärror idag finnes t.ex. inga luft- eller bränsleflödesmätare, inga lambdasonder eller liknande. Vi pratar om tändsystem som är simplare än de på B&S-motorn (dock två separata system på varje motor), o.s.v. Trots det så är det få som sätter bilmotorer i flygplan. Rent materialmässigt är t.ex. toleranserna vad gäller kolvens passform i cylindern väldigt rejält tilltagna. I majoriteten av alla bilmotorer idag sker tillverkningen med en tolerans på +- en tusendel av en millimeter, på flygmotorer är det vanliga +- en tusendel av en tum..(alltså en faktor 25.4 gånger större/grövre). En Volvo B20-motor är ett mekaniskt mästerverk jämfört med många flygmotorer som fortfarande flyger mer eller mindre dagligen.