Diverse byggen med B & S motor
Postat: 13 februari 2011, 00:45:45
(Inte mycket till elektronikprojekt det här men det blir nog mer efterhand)
Vi tar det väl från början:
För några år sen skulle pappa slänga en gräsklippare vi hade på vinden. Det tyckte jag var synd så jag sparade på den.
Ett tag senare byggde jag en lådbil med den: Jag har för mig att toppfarten på den var 17km/h och den behövde service (justering av styrning, remmar och kedjor) åtminstone var 500:e meter.
För övrigt minns jag hur nöjda vi var med vingen när vi byggt den, ända tills vi kom på att med den kunde man inte öppna bagageluckan/motorhuven när någon satt i bilen.
Här är en video med lådbilen
När jag tröttnade på att serva lådbilen tog jag ur motorn och byggde en motorcykel istället: Den toppade 35km/h och behövde inte riktigt lika mycket service.
Enligt trippmätaren på den körde jag den totalt 10,5km.
Sen måste det ha slått rent slint i huvudet på mig för jag byggde den här:
(Ni som tittade på videon ovan känner igen stolen) Väldigt dålig bild men bakom stolen sitter iallafall motorn och på dess axel monterade jag denna (hemmahyvlade) propeller: Totalt livsfarligt och jag har tur som har alla fingrarna kvar!!!
Som tur var så funkade den inte (om man gasade fullt så kom den upp i långsam promenadfart utan förare, med förare kom man ingenstans) så jag plockade isär den och byggde en ny lådbil: En ovanligt ful skapelse som faktiskt fungerade ganska bra och till och med hade elstart byggd av en billig skryvdragare.
När jag tog studenten fick jag en halv MIG-svets av min farbror och då byggde jag denna: Den var nästan omöjlig att köra med det raka, breda styret och märklig styrgeometri.
Denna skapelse har sedan uppgraderats i omgångar och ser numera ut såhär: Plåtburken är en hemmagjord ljuddämpare som fungerar förvånansvärt bra, den låter som ett mellanting mellan en HD och en tändkulemotor , ganska bra betyg!
Vajern vid den röda pilen är gasvajern. Jag gjorde ljuddämparen ett par centimeter för bred så vajern tar i kaneten på den. Pappa hade en ganska kul lösning på detta problem: "Sätt ett rör genom ljuddämparen och låt vajern gå genom det!"
Jag funderar på att göra så, inte för att det är det bästa sättet utan för att det hade sett kul ut och passat bra med stilen på resten av cykeln.
"Kopplingen": Batterihållare (som jag är mycket nöjd med): Framlyse: Baklyse och blinkers: (Tur att det svetsfogen i bakgrunden är ur fokus )
Det som återstår är att:
-Göra ett stöd (för att slippa tegelstenen)
-Byta ut plywood:en i fronten mot plåt.
-Byta ut framhjulet mot ett litet cykelhjul, om jag får fatt i det.
-Göra en tät låda att ha elektroniken i.
-Bygga hastighetsmätare och varvräknare.
-Också blir det nog en massa annan onödig elektronik.
Jag vet inte riktigt hur mycket av cykeln jag ska täcka in med plåt men det blir iallafall framsidan, ovansidan och förmodligen baksidan, vad tycks om det?
Eftersom man bor på söderslätt och hela tomten är platt som en pannkaka så har jag aldrigt brytt mig om att bygga några bromsar. Men om jag får fatt på ett framhjul från en liten cykel så hade jag tänkt slänga på en cykelbroms också.
Fortsättning följer...
Vi tar det väl från början:
För några år sen skulle pappa slänga en gräsklippare vi hade på vinden. Det tyckte jag var synd så jag sparade på den.
Ett tag senare byggde jag en lådbil med den: Jag har för mig att toppfarten på den var 17km/h och den behövde service (justering av styrning, remmar och kedjor) åtminstone var 500:e meter.
För övrigt minns jag hur nöjda vi var med vingen när vi byggt den, ända tills vi kom på att med den kunde man inte öppna bagageluckan/motorhuven när någon satt i bilen.
Här är en video med lådbilen
När jag tröttnade på att serva lådbilen tog jag ur motorn och byggde en motorcykel istället: Den toppade 35km/h och behövde inte riktigt lika mycket service.
Enligt trippmätaren på den körde jag den totalt 10,5km.
Sen måste det ha slått rent slint i huvudet på mig för jag byggde den här:
(Ni som tittade på videon ovan känner igen stolen) Väldigt dålig bild men bakom stolen sitter iallafall motorn och på dess axel monterade jag denna (hemmahyvlade) propeller: Totalt livsfarligt och jag har tur som har alla fingrarna kvar!!!
Som tur var så funkade den inte (om man gasade fullt så kom den upp i långsam promenadfart utan förare, med förare kom man ingenstans) så jag plockade isär den och byggde en ny lådbil: En ovanligt ful skapelse som faktiskt fungerade ganska bra och till och med hade elstart byggd av en billig skryvdragare.
När jag tog studenten fick jag en halv MIG-svets av min farbror och då byggde jag denna: Den var nästan omöjlig att köra med det raka, breda styret och märklig styrgeometri.
Denna skapelse har sedan uppgraderats i omgångar och ser numera ut såhär: Plåtburken är en hemmagjord ljuddämpare som fungerar förvånansvärt bra, den låter som ett mellanting mellan en HD och en tändkulemotor , ganska bra betyg!
Vajern vid den röda pilen är gasvajern. Jag gjorde ljuddämparen ett par centimeter för bred så vajern tar i kaneten på den. Pappa hade en ganska kul lösning på detta problem: "Sätt ett rör genom ljuddämparen och låt vajern gå genom det!"
Jag funderar på att göra så, inte för att det är det bästa sättet utan för att det hade sett kul ut och passat bra med stilen på resten av cykeln.
"Kopplingen": Batterihållare (som jag är mycket nöjd med): Framlyse: Baklyse och blinkers: (Tur att det svetsfogen i bakgrunden är ur fokus )
Det som återstår är att:
-Göra ett stöd (för att slippa tegelstenen)
-Byta ut plywood:en i fronten mot plåt.
-Byta ut framhjulet mot ett litet cykelhjul, om jag får fatt i det.
-Göra en tät låda att ha elektroniken i.
-Bygga hastighetsmätare och varvräknare.
-Också blir det nog en massa annan onödig elektronik.
Jag vet inte riktigt hur mycket av cykeln jag ska täcka in med plåt men det blir iallafall framsidan, ovansidan och förmodligen baksidan, vad tycks om det?
Eftersom man bor på söderslätt och hela tomten är platt som en pannkaka så har jag aldrigt brytt mig om att bygga några bromsar. Men om jag får fatt på ett framhjul från en liten cykel så hade jag tänkt slänga på en cykelbroms också.
Fortsättning följer...