V-G's svepande UV-box

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

V-G's svepande UV-box

Inlägg av v-g »

Ja efter lite inspiration från bla. Fagge's tråd så håller jag på att försöka trockla ihop en egen låda. Kan ju vara skoj att kunna göra kort med lite snävare pitch om så kräves.

För närvarande är styrningen hyfsat klar den går i 2cm/minut och en display(1x24) där man kan ställa längden är också integrerad i koden.

Återstår nollpunktsdetektering och avbrottshantering i princip.

Scannern(+en bläckstråleskrivare) fick jag för en 20:a av någon snubbe på blocket eller hur det var :tumupp:

Den är av en äldre modell med parallellport och genomgång för densamma så inte mycket att ha för vardagsbruk precis.

Bilder + förklaring då:(alla är klickbara för större storlek)
Bild
Nuvarande styrningen, PIC18F2221 ULN2003 som drivkrets :vissla:

Fräste ett kretskort för UV-ledarna:
Bild Bild
Ser fint ut eller hur?

Provmonterade:
Bild

Monterade sen tre UV-ledar och insåg att jag satt dem för glest :wall:

Så nytt kretskort fräst, ser ännu bättre ut :mrgreen:
Bild Bild

Färdiglött (akta ögonen ;) ):
Bild Bild

Monterat och klart i "släden":
Bild Bild Bild Bild
Sista bilden syns min fotobrytare som skall användas för nollställning. Hade en original men den "råkade" få 300mA genom sig :vissla: så jag satte dit en fin omron jag köpt någonstans. (lärdom är att inte labba när man är trött 0.3A är INTE 30mA :roll: )


Så över till displaymonteringen, först fräste jag ut ett glas och ett hål till glaset (tyvärr körde jag för låg matning först så det kläggade) som limmades fast. Resultatet blev hyfsat tycker jag:
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av Klas-Kenny »

Fint!

Misstänker dock att lysdioderna fortfarande sitter för glest, eftersom de hamnar ganska nära laminatet?

På min svepande låda har jag tre rader med lysdioder, monterade så nära varandra som bara är möjligt (Fick fila lite på kapseln för att få ner dom ordentligt..), och ändå hade jag lite problem med ränder i början (Som efter att ha flyttat ner lysdioderna och sänkt svephastigheten något ordnade sig).

Känns dock lite onödigt med display, men jag antar att det handlar mycket om nördighetsfaktorn? :lol:
Jag kör bara en 7-segment display, och 10 olika steg som går ställa mellan, justeras med vridpot, duger gott och väl tycker jag.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av v-g »

Nja de kommer en bit ner ändå ska, sätta ihop hela rasket och prova men stången som håller själva "släden" är smådryg att få loss och jag är rädd att knäcka en plastbit som håller fast den så jag väntar tills kabeln är klar.

Det ska bara dit en övergång mellan de kablar som kommer från dioderna och ljusbrytaren till en flatkabel som är original.

Det första utkastet var "nästan" ok så det andra bör vara rätt bra och Fagge hade färre dioder än mig, dock vet jag ju inte hur bra hans dioder är jämfört med mitt kinaskit.

Har dessutom bara 50 dioder så tre rader kommer inte på fråga! :D

Displayer måste användas har så många som ligger. Händelsevis är den perfekt för felsökning också :mrgreen:

Edit:Just ja displayen saknar bakgrundsbelysning så där har jag trulat in en diod jag hittade, lyser rätt ok ska se om jag kommer ihåg att ta en bild när det är monterat.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av Fagge »

Det ser ut att bli finfint detta!. :tumupp:
Jag har ca 3-4cm mellan glaset & lysdioderna, & resultatet blir helt perfekt varje gång!.

Edit... En liten fråga...
Varför har du förminskat ner bilderna & gjort dom klickbara?. Det finns ju inget drygare än att behöva klicka på varje bild....
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av Niklas-k »

Fint blir det!
Skrämmande likt mitt bygge men jag använder en 2*16 display och encoder samt byggd på 16F648A.
Har lite inställningsparametrar som sparas i eepromet. Jag kör ungefär 6mm/minut.

Funktioner på min scanner:
-Test läge där den går på snabbmatning hela vägen utan uv-ljus på
- Inställbar start och slut offset
- Inställbar PCB storlek
- inställbar startposition
- Inställbar scanningsfart

Fimsnutt: http://www.youtube.com/watch?v=idW2qikqtx4
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av v-g »

Fagge:Jag hoppas din funkar för det är den jag har som modell :mrgreen:

Varför bilderna är små är för att de inte ska ta upp hela inlägget, det tycker jag är irriterande. Man kan då välja vilka man ska se utifrån miniatyrerna.

Niklas-k:Du har ju deluxe med fetingdisplay och rotationsencoder. Jag tänkte klara mig enbart med displayen originalLED:en och originalknappen. Jag tänkte att ställer man bara cm är det noga nog, kortet skal alltid ligga mot kanten eller ett mothåll är det tänkt kör man för långt gör det ju heller inget.


För övrigt har jag nu fräst en aluskiva med 6mm spår i mitten och målat denna svart, passade riktigt bra. Fräste med syrran och det gick som hejsan fast vibrerade lite, mitt i fräsningen kom jag på att man kanske borde kyla fräsen (2mm) men lite sent att avbryta, gick bra ändå. Går det inte med vett så går det med tur :razz:

Även caddat kortet som ska sitta på släden och ansluta mot flatkabeln. Har avlött kontakterna som satt original sen tidigare.

Nu återstår moderkort+drivkort, detta kommer sitta i bakkant nära motorn.

Tog några bilder på UV-belysningen & allmänt igår men glömde lägga upp dem :doh:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av X-IL »

Jag vet en som skall leta skrotscanner i alla fall. Sen kanske man kan få köpa loss en programmerad pic av nån som gjort en låda tidigare.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av v-g »

Nuså har jag kommit en bit påväg: Moderkortet är klart och fungerar efter mycket om och men, feltänk och #¤&%#¤%

Bla så satte jag påslagen till UV-LEDsen på PLUSsidan inte så smart när de drivs med 12v och PICen med 5v (Det går inte att slå av dem då :? ) Aja lätt åtgärdat, kapade några banor och satte på minussidan och en N-channel MOSFET bara. Tyvärr funkade det ÄNNU sämre och jag felsökte och felsökte. Tillslut kom jag på felet: Kortet har två sidor därmed två möjligheter till anslutning :wall: Kapade banan och :mrgreen:

Hade även överslag på någon bana så att 12v gick rakt in i PIC:en. Mindre bra kan man säga: RIP :(


Bilder då (klickbara givetvis ;) ):
Bild Bild
Såhär ser displayen ut, svår att ta bilder av (som vanligt) men den syns iaf rätt bra både i ljus och mörker.


Fräst till ett adapterkort mellan original flatkabel och UV-LEDS samt fotobrytare:
Bild Bild
Är lite moddat nu så det ser inte ut som på den högra bilden riktigt.

Såhär såg originalet ut (lite slaktat men men):
Bild Bild
Man ser bildsensorn och lite annat krafs


På med UV-ljuset:
Bild Bild

Glömde ta en bild på modermodemet men det kommer!
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av v-g »

Här är då själva modermodemet snyggt fräst med fel sockel till PIC:en :wall:
Bild Bild

Själva adapterkortet:
Bild

Såhär ser numera adapterkortet ut, notera också kabeln för displayen samt dess kontakt, till höger själva displayens baksida:
Bild Bild

Lådan inuti så gott som klar:
Bild Bild Bild

Utsidan:
Bild Bild

Edit:Glömde ju filmen på ungefär hur långt jag kommit med mjukvaran:
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av ochkl0620 »

Snyggt!
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av v-g »

Nuså är den helt klar! Så nu återstår i stort sett bara en testexponering!



(I videon går den snabbare för showens skull)
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av PaNiC »

Skoj bygge, blir lite sugen själv.
Nu är jag inte helt på det klara med vad som är bättre med svepande ledar än rör, men antar att man vill ha ljuset "rakt på".
Kan det vara idé att använda laser istället för leds?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av MadModder »

Snyggt.
Innan jag såg videon tänkte jag att det där är ju en Primax colorado. En likadan som jag har ligger i skrubben. :D
Och mycket riktigt. :)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av v-g »

Anledningen till svepande är väl i stort sett att det blir onödihgt dyrt med ytan helt belyst av LED:ar. Totalt har denna bara kostat en dryg hundralapp. Återanvände motordrivern kontakterna osv från den gamla scannern så det är inte mycket förrutom PIC:en och spänningsstabbarna som är köpt.

UV-rör kostar bra mycket mer iom att man måste ha reaktor, glimtändar och rör så drar det iväg rätt snabbt.

Madmodder:Ja detta var en sån en gång i tiden, så nu äre ju bara att kopiera koden och göra sig en egen, det grova är ju gjort allaredan :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: V-G's svepande UV-box

Inlägg av Bosen »

precis en sådan scanner började jag bygga om för några år sedan just för detta ändamålet... men när jag flyttade sist så bestämde jag mig för att slänga så mycket skräp som möjligt, så den åkte...... synd känns det nu när man ser din.
Behöver kortet bara en svepning innan det är klart?
har du etsat något kort än så du ser om det blev bra?
Skriv svar