Projekt Shiftlight

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Usch Raceman, din motor är blankar än min! :(
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Det blev så efter renoveringen i vintras. Mycket tid tog det. Perfekt blev det inte men det är ju en bil som skall användas och inte stå på någon utställning. Projektet var att det skulle vara lätt att hålla rent.
På med tvättmedel och sedan på med högtrycks tvätten. :)
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Tack för koden... jag har dock inte heller insprut jag har också bara förgasare... hmm... jaja fårse hur det går ändå...

Hur mkt luft i tuben? 300bar gånger volymen som är 2 gånger 4 vilket ger 300*8=2400liter luft... (flödet ner i förgasaren kommer ju självklart att kontrolleras... )

//Rille
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Förgasare... ja du då kan jag nästan lova att det inte kommer att funka. En förgasare bygger ju trots allt på att vacuumet från insuget suger bränslet genom munstycket. Och får man tryck i stället så kan det ju inte sugas in nått bränsle.

På förgasarmotorer med kompressor sitter det i denna ordning: Förgasare > kompressor > motor, så att kompressorn suger genom förgasarna.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... illa... jaja värt att försöka iaf...

//Rille
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Inlägg av baltazar »

Turbo jobbar enligt principen tryck>>förgasare>>motor
Problemet är bara att du behöver en förgasare som är tät, annars kommer bensinen att spruta ut i "luftningskanalerna" och du har snart en motorrumsbrand.
Rallykillarna idag kör med vatteninsprutning, det kan kanske vara ngt?
Fast när du sprutar in vatten måste du samtidigt öka bensintillförseln för att få rätt gasblandning.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Jag har faktiskt aldrig sett en motor med turbo och förgasare. Alla fordon med turbo som jag sett har insprutning. Och bränsleinsprutning bygger på att en pump pressar in bränslet genom munstycket, detta fungerar därför med övertryck på luften.

OM det är så att förgasare fungerar under tryck kan väl någon som vet förklara det för mig. Jag är idel öra! :)

Edit: Om man planar och portar toppen samt skaffar 2,5" avgasrör på en Saab 99a så måste man åxå öka bränsletillförseln. Annars går den inge bra när den är kall! Inte heller på vintern.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En lösning som folk som sätter turbo på förgasarbilar använder är att bygga in förgasaren i en tät låda.och sätta tryck på hela lådan. Det finns även förgasare som det går att sätta turbo innan. en annan lösning är att ha turbon efter förgasaren. Frågan är hur bra det är. Men jag tror att det förekommer.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

rickeboy skrev:Är själv fruktansvärt sugen på att sätta in ett shiftlight i bilen... kanske vi/jag kommer fårse kod och kretskortschema så småningom?

//Rille
Här finns nu ett schema på shiftlighten. Inte helt utveklad men fungerar.

http://www.gavle.to/~tony.larsson/Shiftlight2003.jpg

Kör så det ryker. :)
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

rickeboy skrev:Gott...
Hmm... tja det borde iaf inte vara helt omöjligt... du skulle inte vilja lägga ut koden så att man kan få ett hum om hur du har löst "prototypen"...

Hur har du kopplat? Direkt från ngn av kopplingarna på fördelaren? Det är ju 12volt... hur löste du detta?

Jag har funderat på om det inte bara går att koppla ingången till ett av tändstiftskablarna på tändspolen direkt... sen sätta ngt/några motstånd för att få ner spänningen lite... som sagt är exalterad över att få reda på hur du har gjort/kopplat/kodat etc :)

Det är ju faktiskt bilar det handlar om så här är en bild på mitt motorrum... http://www.devinc.sytes.net/car/P9160013.JPG



//Rille
Mitt uttag sitter på fördelaren men ditt ser ut att sitta på den blankaboxen på "brandväggen". Du har brytarlöst ser jag. Du kan kanske ta en kabel från spolen. Du måste ha ett schema över dessa kopplingar för att se vilken kabel du skall gå in på. Det går oxo att mäta men var då försiktig så att du har sönder tändboxen eller får dig en stöt.

Det är en Ritmo eller likande va? 1300cc motor? Varvar många tusen varv per min. :) Har du inte övervarvskydd på den?
Jag hade en 75:ans 128 SportCupé för länge sedan. Snabb liten rackare i stan. Jag satte på en takbox när vi skulle till Göteborg en gång. Den var nästan lika lång som bilen. Hugaligen hur man for fram med den.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Det nog en Lancia A112 kanske. :)
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Kul med ritning! Ska se om man inte kanske får för sig att mäta upp var man ska gå in... återstår dock att se... festade fredags-lördag... kom hem kl 0700... uscha mig... rösten tappade man ngn gång under kvällen mådde inte tipp topp igår om man så säger... inte suttit vid datorn sen i fredags typ...

Det är en FIAT Uno SX -88... 75hk... modellen under Turbon... jag är inte helt hundra på om det är 1300cc motorn jag har försökt luska fram det genom att titta i manualen men det verkar inte vara samma då jag har ett annat kylsystem iaf själva kylaren (om man jämför med manualen iaf)...
And for the record: My FIAT kicks ASS! :lol:

Hmm... funderar lite på var man skulle kunna få tag på kopplingsschema för detta... hmm...

//Rille
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Det blir det på fredag. Folk som slutar på firman. Då brukar det alltid bli
en och annan dricka.

Är det en Fiat Uno 75 1988 du har så har du en 1500cc motor enl hittade uppgifter på nätet. En turbo bil har "bara" 1300cc. Uno 70 har oxo 1300cc.

http://www.carsurvey.org/review_24827.html 70sx
http://www.carsurvey.org/review_22634.html 70sl
http://www.carsurvey.org/review_13116.html Turbo

http://www.carsurvey.org/review_5923.html 75sx

Kanske kan en fiat verkstad hjälpa dig. Eller så kollar du på bibblan om dom inte har en verkstadshandbok.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju bara 4 sladdar till tändspolen. det kan väl inte vara så svårt att mäta sig fram till rätt ledare. varför det är fyra vet jag inte. Men en är nog för att få lite mer gnista vid start. En jord/spänning och en för normaldrift. den sista vet jag inte vad det är. men som sagt mät och fundera. det är nog inte så svårt.
Senast redigerad av danei 27 oktober 2003, 12:13:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Tack! Som sagt jag ska se om jag "vågar" mig på lite mätning... 8)

Intressant sida Raceman :)

//Rille
Skriv svar