Projekt Shiftlight

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Det är CDI du syftar på antar jag. :)
Och det var det jag funderade på om det inte sitter i Fiaten.

Det finns motorer som har en varvtalsgivare på remskivan på vevaxel och samtidigt har en givare under fördelarlocket.

Det finns motorer som har en varvtalsgivare på remskivan och en givare på kamaxeln för att ta reda på var ettans cylinder är.

Det finns många fler placeringar av dessa givare.

Varvtalsgivaren brukar inte sitta under fördelarlocket vad jag vet pga att denna snurrar en halft varv när vevaxel snurrat ett varv.

Det system som sitter i en HEI fördelare på Chevrolet har ingen varvtalsgivare då den tar sin information från en hallgivare och skickar denna signal till t-boxen som sedan skickar spänningen till T-spolen och allt sitter i fördelaren. :D
Detta system varvar inte så högt men å andra sidan så varvar jag bara 4500 varv/min i värsta fall. :)
Och dessa har ett extra uttag för varvräknare.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jag tar några kort och slänger upp imorrn (idag) så får vi se vad ni säger... jag hinner/orkar nog inte mäta imorrn dock... skrämde mig själv lite lagom nyss nämligen... kommer antagligen inte köra bil imorrn pga av att... piskade nämligen FIATen ORDENTLIGT nyss och som sagt jag blev rädd... (dock inte för att bilen skulle gå sönder, om än att jag tycker mig höra missljud så handlar det inte om det...)

"Detta system varvar inte så högt men å andra sidan så varvar jag bara 4500 varv/min i värsta fall."
Wow Raceman... vill inte veta vilket vrid du kan tänkas ha vid det varvet om du bara går upp ditt! Har du tittat på kurvan för din motor ngn gång? Alltså testat den? I FIATen har jag tryck upp till ca 5500 varv efter det är det i princip +-0 förutsatt att det inte är nedförsbacke :)

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Raceman skrev:Varvtalsgivaren brukar inte sitta under fördelarlocket vad jag vet pga att denna snurrar en halft varv när vevaxel snurrat ett varv.
Den duger ju uppenbarligen till ett brytar systm så så illa kan det inte vara.
Raceman skrev: Det system som sitter i en HEI fördelare på Chevrolet har ingen varvtalsgivare då den tar sin information från en hallgivare och skickar denna signal till t-boxen som sedan skickar spänningen till T-spolen och allt sitter i fördelaren. :D
Är inte hallgivaren en vavtals givare då? Det är så det brukar vara. En hallgivare mot svänghjulet. Och en givare för att synka motorns läge. Det kan ochså göras genom att man har ett tandat hjul där en tand saknas eller liknande. På så vis kan man ta bort en givare och spara några kronor.

Jag gav bara exempel på var det kan sitta. de du pratar om är tycker jag passar bra in på mina exempel.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Skall man mäta varvtal så görs det där varvtalet räknas alltså på
vevaxeln. :)

Givaren under fördelarlocket brukar kallas tändlägesgivare. :)
Tändlägesgivaren kan oxo sitta vid kamaxeln och kallas då oxo för kamaxelgivare.

Varvtalsgivaren sitter på vevaxeln någonstans. Antingen på remskivan eller
eller på annan plats på tex vid bakersta ramlagret. Där sitter då en hålad
plåtbit och genom motorblocket sitter givaren.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Det går väll lika bra att mäta på kamaxelngivre och tändlägesgivare, enda som skiljer dem åt är lite olika skal faktor från vevaxeln...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Raceman: Jag är inte imponerad av att du kan fler trebokstvars förkortningar som hör till bilar än jag kan. Det ger inget. det är bättre att du förklarar. Om du nu vet hur det funkar. Vad heter det om fördelaren sitter på kamxeln då? som på fiaten. Är det för övrig viktig vad det heter?

Det enda du gör är att upprepa vad jag har sagt. och märka ord.

Jag gillar inte din stil. :-x

erixon: regel 1 :wink:
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Det är inte meningen att du skall vara imponerad. Jag förklarade ju bara vad givarna heter på sina platser eftersom du sa att varvtalsgivaren sitter i fördelaren och det gör den inte.
Jag talade om att en givare som sitter i fördelaren kallas tändlägesgivare eller kamaxelgivare om den sitter vid kamaxeln och dom gör i princip samma sak.

Varvtalsgivaren sitter på vevaxeln någonstans.

Det är viktigt om man skall kunna veta vad dom ger för signal.
Varvtalsignalen har ju en massa pulser på ett varv medans kamaxelngivaren och Tändlägesgivaren har färre.

Det är nog bättre du tar reda på vad dessa givare gör innan du talar om för mej att jag är en person med dåligt stil och märker ord.
Det är tacken det för att man försöker förklara.
Hoppas någon annan kan förklara bättre än jag då jag inte är pedagogiskt
utbildad.

Det är lika bra jag lägger av med att försöka hjälpa till med saker å ting. :(

Dom som vill ha mer info om shiftlighten får maila eller skicka PM. Dom som tänker skicka frågor om annat ombeds att fråga på forumet.

Tack o hej. Det var intressant så länge det varade. :(
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Hej där,

Har precis blivit medlem här och skummade igenom denna tråden lite granna ;)

Och såg att det finns fler än mig som använder sig av PicBasic...

Själv har jag en gammal version av PicBasic Pro som jag använder för tillfället (Version 1.4)

Hur har ni fått tag i eran compiler?

Förövrigt väldigt intressant bygge, enkelt men ändå ballt...
Det ä juh oftast det som är svårast att komma på, något ballt att bygga ;)

MVH Micke!
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Välkommen Micke!

Jag kör med en Lite version av Proton. Den är gratis och klarar bara
30 rader.
Du ger åt mej tills jag hittar en full version.


Det var en svår nöt att knäcka men man skall ha något att göra oxo. :)
Den är enkel men vissa saker i kretsen var inte helt uppenbara.
Programmet skall utvecklas senare i vinter.
Jo det är ju sant som du säger. Det var ganska lätt att klura ut hur allt skall
vara kopplat då det inte finns alltför utförliga ritningar på internet.
Men flera här på forumet har varit väldigt snälla och kommit med fina råd på både programmet och komponent kopplingar och länkar.

Mvh Tony
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

PicBasicPro>> www.sonsivri.cjb.net

Enjoy...

//Rille

PS. Ni har inte fått adressen av mig... :roll: .DS
Skriv svar