PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

Det är lustigt, man ser inte en PDP:a på flera år, sen dyker dom upp som svampar :D

Jag är såklart intresserad, pm skickat som man brukar säga.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av säter »

nsbvzy skrev:jag som trodde det där gamla maskinerna bara var skrot...
Vad är det för maskiner du har? PDP-8 eller PDP-11?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Glenn »

Fast det finns ju trots allt en hel del gamla PDP'er i drift fortfarande, så dom har ju ett faktiskt användningsområde förutom som kuriosa. den vi har på jobbet styr ju etty väldigt dyrt system, det byter man inte ut i en handvändning, det är ju samma anledning som vi har förreådet fullt med gamla HP-maskiner och Sun-maskiner, efterssom vi har system som använder dessa som styrdatorer.

Däremot skulle man väl kanske inte nykonstruera nåt baserat på så gamla saker :)
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

Får man gissa att det är nått form av smältverk? Eller annan fabrikation. Jag känner till ett ställe som kör PDP-11 emulerat, men det funkar ju inte när man har hårdvara som är unik för sin process.

Hmm, hoppas jag inte snor den här tråden för mycket :) du får säga ifrån då anders.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ny update.

Har varit borta i helgen, men en timme med PDP:n blev det tillslut nu på kvällen. Passade på att svänga ner i museelokalen nu när jag ändå var i närheten. Det är 17 mil dit annars...

Så jag rotade fram lite dokumentation, det visar sig att vi har mycket dokumentation till PDP8/e, även hålremsor. När vi fick dessa två maskinerna skulle det följt med en PDP8/e men den var borta. Men vi fick all dokumentation. Expantionslådan som vi fick och jag misstänkte kunde vara till 8L maskinen var till 8E!

Nåja, nu till bilderna.

Bild
Lite dokumentation till 8L, vi borde ha på mikrofishe också.
Bild
Hittade några praktiska förlägningskort. Dessa kan vara bra att ha senare.
Bild
Virat bakplan.
Bild
Närbild på bakplanet. Man förstår att om detta skulle vara kass i maskinen så skulle det vara otroligt mycket jobb att återställa det. Man får viss respekt för den/de som virat upp det från början.

pbgp: Visst, tråden blir lite småkapad har jag märkt men det gör mig ingenting så länge det handlar om datorer och gärna då gamla och PDP:er.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

Vilka bakplan! Det är nog ett av dom mer invecklade jag sett :) Om du har vägarna förbi Uppsala så visar jag dig gärna några till, Update (universitetets datorförening) har en del fina saker vi gärna visar upp.

Och så trevligt med förlängingskorten, dom är bra om man ska felsöka ett specifikt kort.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Glenn »

anders_bzn skrev: Bild
Hittade några praktiska förlägningskort. Dessa kan vara bra att ha senare.
Jag har hittat en hel bunt sådana i återvinningen en gång (tror till och med det står om det i containerfyndtråden) men lät dom ligga, jag funderade dock på vad 17 dom var till för..

borde kanske ha plockat dom.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

Hehe.. mja, ingen större förlust. Dom finns faktist att köpa nya! Men dom kostar skjortan. Det är lite lurigare att få tag på för korten som är tre gånger så breda :) Kanske går det att sätta tre sådana här i bredd iofs.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag såg någon kommentar om att det inte är så ofta man får se en PDP, ännu mer sällan en PDP-8.

Jag har personligen inte sett så många jag heller. Jag hade faktiskt bara sett en PDP-8 innan vi fick våra. Den jag har sett är en mycket fin och välbevarad PDP-8/I som stått på Matematiska instutionen på Zagrebs universitet. Den stod på Zagrebs tekniska museum när jag såg den sommaren 2005.

PDP-8/I är storebror till vår PDP-8/L, den har någon mer instruktion och mer minne som standard. Dessutom har den lite snabbare klocka!

Var tvungen att lägga upp några (halvbra) bilder.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Electricguy »

SÅÅÅ otroligt häftigt!!! :D ja måste nästan vara lite skadad som är totalt tokig i gamla datorer!! :mrgreen:
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

Tjusiga bilder, det var en lustig terminal dom har, undrar om den verkligen hör ihop med 8:an. Det är en fin PET i bakgrunden också.

Vill du se en 8/I så får du gärna komma och titta på Updates i Uppsala. Vi har precis städat så det går att se den igen. Om någon annan är intresserad så går det nog att ordna också.

(märks det att jag bevakar den här tråden ?)
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av eqlazer »

Såldes en PDP-8e på ETA-auktionen 2008, ingen som vet vem som köpte och hur det i så fall gått med maskinen?
http://auktion.eta.chalmers.se/usr_img/2008/0128.JPG
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

Det kan jag svara på :) Det var jag som köpte den. Jag har tyvärr haft tid att göra nått av den. Den har hamnat i ett tidsenligt rack och jag har skaffat mer kärnminne. Jag hade som nyårslöfte i år att få fart på den, vi får se om jag lyckas.

Klickar du på länken i min signatur så får du se lite bilder på den.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

pbgp skrev:Tjusiga bilder, det var en lustig terminal dom har, undrar om den verkligen hör ihop med 8:an. Det är en fin PET i bakgrunden också.

Vill du se en 8/I så får du gärna komma och titta på Updates i Uppsala. Vi har precis städat så det går att se den igen. Om någon annan är intresserad så går det nog att ordna också.

(märks det att jag bevakar den här tråden ?)
JA, det märks. Kul.

Jag känner till det med PDP8:an på Chalmers, den lär ha gått för 6-7000kr (rätt mig om jag har fel, jag var inte där själv).

EDIT: Så det var du som köpte den. Världen är bra liten...

Jag känner inte till fler än dessa två, samt den Update har. Sen lär Tekniska Museet ha en, PDP-8/S en raritet från 1966. Kommer från Asea.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

Det var någon som filmade så man kan se spektaklet här:



Det är min kompis Bjarni som går fram och tittar på maskinen efter klubban fallit. ETA är fasligt trevligt, jag ska faktiskt åka dit i år igen.

Det stämmer bra att tekniska museet har en pdp-8/s, den långsammaste PDP-8:an:
http://www.kringla.nu/kringla/objekt?te ... ct/TM44346

Jag känner till några maskiner till hos olika privata samlare, det är oftast 8/e, 8/f och 8/m man ser.
Skriv svar