PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av säter »

Satan vilket superskick det verkar vara på ASR33'an.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, killen verkar ha bra skick på alla sina grejjor.

Nu till kvällens aktiviteter!

Bild
Först en bil med focus så att man ser socklarna jag byggt av IC-socklar.

Bild
Sen flyttar vi focus så ser man den första monterade glödlampan. De bytta är inte original, dessa lampor har blå botten och heter OL-2. Dessa lär också passa i PDP-8/E. Fast de sitter socklade från början i 8/E (stämmer detta? jag vet en här som kan svara pbpg).

Bild
Sen gick jag på och borrade och klippte till lagom långa bitar koppartråd (ledare från EKK 3G1,5) som visade sig vara precis lagom i diameter.

Bild
Limmat ock klart!

Bild
Fronten monterad. Alla switchar på plats.

Bild
Också på med plexiglaset och ramen. Nu upptäcker man att en switch är lite mörkare i färgen än de andra. Den är nämligen bytt. Dessutom borde en varit ljusorange i färgen. Datorn står fortfarande upp och ner, detta eftersom den servas underifrån.

Nu väntar jag på mina 2N2904 som enligt trackingen ligger på ett postkontror i Sofia/Bulgarien. Sen ska det sista kortet lödas ihop och tryckas på plats.

Sen ska jag vrida om nyckeln och se vad som händer. På något sätt känns det som jag gjort den lätta biten nu.

Jag ska också ta och rita ett nytt "M076 cable" kort. Detta är ett kort som det som namnet antyder är till för att ansluta en kabel, i detta fallet till en teletype.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Electricguy »

OOOH!!! :P detta är spännande! Ser mycket bra ut såhär långt! :)
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av nablaman »

Tveklöst den största nagelbitaren på forumet just nu! Väntar med olidlig spänning på strömsättningen!! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

anders_bzn skrev:De bytta är inte original, dessa lampor har blå botten och heter OL-2. Dessa lär också passa i PDP-8/E. Fast de sitter socklade från början i 8/E (stämmer detta? jag vet en här som kan svara pbpg).
Betäckningen OL-2 låter bekant (från en diskussion på cctech), men jag får nog kika i helgen för att vara säker.

I övrigt så är jag mycket impad av din framgång!

/Pontus
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Roligt att höra. Inget nytt har hänt ännu, tänkte bara dela med mig av en sida jag hittade om lampor till PDP8.

http://www.so-much-stuff.com/pdp8/bulbs.html

Vince Slyngstad som har sidan bytte mina OL1:or mot OL2:or.

Väntar fortfarande på transistorer...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Resultatet av första startförsöket.

Bild

Detta hände:
- Några lampor på fronten tändes.
- Ingen rök eller komponentbrand!
- Ingen reaktion hur man än ändrade switcharna på fronten.

Run lampan ska inte lysa innan man startat maskinen genom att ladda en adress och trycka på start. Program exekveringen ska då starta med den instruktionen som finns på den adressen. Run lampan ska slockna då man trycker ner stop. Det gjorde den inte.

Det är nog nu det blir svårt. Jag måste läsa på lite för att ha en aning om vad jag ska börja. Jag skulle vilja ta ur så många kort som möjligt och försöka få igång dem ett och ett. Mäta klockan, spänningar mm.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Electricguy »

Ooh- SYND att den inte gick som den skulle! :doubt: hoppas du får igång den! :P
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Klart att jag får igång den :) Jag trodde nog att det skulle vara lite kvar att göra.

Jag har mätt lite spänningar. -6V:en som är till kärnminnet är -24. Inte bra men ingen katastrof. Man verkar nämligen ta ut en spänning mellan memory supply + och memory supply -. Spänningen mellan dessa verkar bara bli för låg.

Regleringen sker med två trissor som sitter i nätagget, sen sitter det lite grejjor på "power connector G785" medans regleringen sköts av "Regulator control G826"

Schemor finns här, om man är intresserad.

Det verkar som regulatorkortet inte försöker bra i basen så att trissorna börjar leda och på så sätt får upp spänningen emot -6V. Säkert nästa grej att fixa.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av sodjan »

På tal om PDP'er...
Ken Olsen gick bort i dagarna.
http://www.boston.com/news/local/breaki ... cofou.html
Ken Olsen, who cofounded Digital Equipment Corp. and built it into the
second-largest computer company in the nation by creating small
but powerful machines called "minicomputers," died Sunday.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag tyckte det var intressant så jag passade på att tipsa nyteknik.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 093901.ece
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av sodjan »

Senast redigerad av sodjan 9 februari 2011, 16:24:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av säter »

Hur används en PDP8?
Kör man med operativsystem, eller är det mer likt en simpel microcontroller?
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

Det finns en hel drös operativsystem :) En del är väldigt enkla realtidssystem och det var naturligtvis vanligt att man behandlade den som en microcontroller, dvs man skrev ett specifikt program för en specifik uppgift.

Men! det finns faktiskt fleranvändarsystem där varje användare fick en "virtuell" PDP-8 med 4k minne att leka med. Det kräver dock lite moderna hårdvara, jag tror det är PDP-8 e, f, m och a som klarar av det. Och så krävs mer än 4k minne (som är vad anders har) :)

Det finns en del olika programeringsspråk för PDP-8 också, just nu kommer jag bara på Focal, men jag är säker på att basic funnits i någon form.

EDIT: OS/8 var standard och TSS/8 heter fleranvändarsystemet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har nu läst på lite...

Att -6V spänningen inte är vad den ska är för att den troligen är avstängd. Maskinen mäter 5V:en och innan den är tillräckligt hög så slås inte minnesspänningen på.

Min 5V är 4,78V, det är lite lågt. Under specificerat värde (5V+-3%) vilket gör att minsta tillåtna spänningen är 4,85V. Men kortet som kontrollerar detta tillåter 4,75V som lägst.

Jag mätte 5V:en till 5,08V eller så med 2A last när jag reparerade nätaggregatet. Det känns som något drar lite ström...

Det finns också en POWER OK signal som hindrar maskinen från att starta. Mätningar i morgon får bekräfta mina teorier.
Skriv svar