PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8/L Renovering [fungerar inte längre]

Inlägg av anders_bzn »

POWER_CLEAR signalen finns där, den var bara mycket kortare än vad jag mätte. NOTE; 1000MMFD är 1nF vilket jag borde kollat direkt eftersom jag var osäker. Tidskonstanten i kopplingen blir då kort.

Får ladda binary-loadern igen och se var/vad den gör när den stannar. Om man kan se vilken instruktion den kör när den stannar. Alternativet att testa sig igenom alla instruktioner och se vilken/vilka som inte fungerar.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8/L Renovering [fungerar inte längre]

Inlägg av MiaM »

Ackumulatorn behöver ju inte rensas av reset, det räcker ju att den rensas av typ en "clear accumulator"-instruktion.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8/L Renovering [fungerar inte längre]

Inlägg av anders_bzn »

Den verkar rensa ackumulatorn när man trycker ner start knappen och programmet startas. Jo, sen börjar nästan alla program med CLA & CLL (CLear Accumulator & CLear Link).

Jag labbade vidare med 8/L idag. Jag får en viss känsla av att serieporten på PC:n strular lite. Det där med 110 baud funkar sådär på moderna kort. FTDI USB- serieportar supportar inte lägre än 300 baud native. Lyckades ladda in och köra CHEKMO-II, schack programmet. Detta körde i flera timmar...
tomarc
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 september 2016, 09:28:40
Ort: Stockholm/Norberg

Re: PDP-8/L Renovering

Inlägg av tomarc »

Hej!
Jag har en pdp-8/l som jag tänkte försöka få igång - hör kanske av mig för lite tips.
Den kommer från Fysikum på Stockholms Universitet och användes fram till början av 80-talet.
Så här ser den ut:
534023_10150707682346139_1382443311_n.jpg
/thomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8/L Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Grattis!

Man trillar inte över dessa varje dag. Du får gärna berätta mer, vad kom med maskinen (om något). Sen undrar jag vad den har för serienummer?

Hör gärna av dig, jag har koll på det mesta i den maskinen.
tomarc
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 september 2016, 09:28:40
Ort: Stockholm/Norberg

Re: PDP-8/L Renovering

Inlägg av tomarc »

Tack!

Jag har haft den stående rätt länge och det har inte blivit av att göra något med den men nu så:)

Jag ska kolla serienummer nästa helg (den står på landet) och kan lägga upp nån mer bild. Dessvärre är det inte så mycket som kom med.

Vet inte om det är ok att pusha för egen försäljning men som en del i allmän uppryckning hemma har jag börjat lägga ut lite gammalt jox till försäljning. Första testet är att använda Tradera och att sälja lite PDP och VAX/VMS dokumentation. Var säljer man annars 60/70/80-tals datorgrejor? nån som har nått tips?

http://www.tradera.com/item/340854/2653 ... v-lisp-1-6
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8/L Renovering

Inlägg av sodjan »

Lite beroende på vikt så kan dessa prylar även ha en internationell marknad.
Jag har sålt en del Alphaserver prylar och CD distributioner på eBay. Men just
tryckt dokumentation kan ha lite "viktproblem", så att säga...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8/L Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Beroende på vad det är så kan ju jag vara intresserad!
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8/L Renovering

Inlägg av pbgp »

Hej, välkommen till EF.

Kan avslöja att det är jag som lagt bud på din tradera-auktion och att det är lisp-literaturen som lockar. Decus-prylar brukar inte dyka upp så ofta :)

Vi har mailats tidigare om din PDP-8. Kul att du ska försöka få sprutt på den.

Vad det gäller försäljning så är inte marknaden i sverige jättestor. Om jag var säljare och ville maximera vinsten så skulle jag nog prova tyska eller amerikanska ebay. Annars kan man gå via classic computing mailinglistan. Men frakten tillkommer ju så det beror lite på vad som säljs.

Mvh,
Pontus
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8/L Renovering

Inlägg av sodjan »

Och man *måste* kolla upp hur det ska skickas och vad det kostar
i förväg så att man kan ange det tydligt i auktionen, annars har
man bäddad för stora problem. Både "inom EU" och "world-wide".
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8/L Renovering

Inlägg av pbgp »

Ja, det är nog bra för alla inblandade.

Får också tillägga att jag är nyfiken på vad mer saker du har.
tomarc
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 september 2016, 09:28:40
Ort: Stockholm/Norberg

Re: PDP-8/L Renovering

Inlägg av tomarc »

Tack för budet Pontus - uppskattar det!

Lite kul med den där LISPen som jag var med och försökte få igång på den PDP11 som kallades för Elvira på KTH; tror det var sommaren 1977.

Vi ska se om jag kommer nån vart med PDP-8an - jag bestämde mig för att försöka lite själv men om det inte går eller jag tröttnar ska jag sälja den, verkar ju finnas visst intresse för den. Den är ju så in i bomben tung så den får snog stanna i Sverige, lite kul eftersom den använts på Stockholms Universitet.

Jag har en del gammal elektronik, ska försöka ta mig igenom lådorna och jag kan lägga upp lite vad som finns om nån är intresserad.

/thomas
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8/L Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag håller med Pontus, jag är också intresserad av vad du har.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8/L Renovering

Inlägg av MattisLind »

tomarc skrev:Vi ska se om jag kommer nån vart med PDP-8an - jag bestämde mig för att försöka lite själv men om det inte går eller jag tröttnar ska jag sälja den, verkar ju finnas visst intresse för den. Den är ju så in i bomben tung så den får snog stanna i Sverige, lite kul eftersom den använts på Stockholms Universitet.
Jag tycker du ska försöka få igång den. Det är inte otroligt komplicerat. Men kräver en del tålamod, grundläggande kunskap om digital elektronik (vilket jag antar att du har eftersom jag misstänker att du studerat på KTH) och lite bra mätinstrument. Oscilloskop och gärna en logik-analysator.

Starta en tråd här så kommer du få hjälp och tips!

Börja med att kontrollera nätdelarna så att de är friska och levererar rätt spänning. Sedan är det lämpligt att se till att frontpanelen fungerar elektriskt. Lampor och switchar beter sig rätt. Jag skulle nog rekommendera att försöka få minnet att fungera därefter. Utan minne så blir det svårt att testa maskinen. Man kan behöva trimma minnesströmmar i kärnminnet om det visar sig att den lider av minnesförlust. Därefter tar man funktion för funktion och ser till att logiken beter sig rätt.

Hur har maskinen förvarats. Om den stått fuktigt kan du nog räkna med att en hel del IC kommer gå sönder efter hand. Min erfarenhet är att IC inte mår bra av att lagras i fuktigt klimat. Oavsett om det är kallt eller varmt. Torrt och kallt tror jag är bäst i längden.

Just nu arbetar jag så sakteliga på föregångaren till PDP-8/I, den hel-transistoriserade PDP-8: http://www.datormuseum.se/computers/dig ... tion/pdp-8. Den har tyvärr en hel del problem kvar som behöver lösas innan den är körbar. Men i sinom tid så... Det är en ganska trevlig känsla i min mening att ha lyckats laga en maskin och se den blinka med sina lampor. Köra något sedan länge bortglömt operativsystem eller bara några rader BASIC! Här är några filmer på övriga maskiner vi arbetat med: https://www.youtube.com/channel/UCZ99oS ... 5Vkk8rZmWg

Lycka till och välkommen!

(Men om du trots allt skulle tröttna så kan vi naturligtvis erbjuda oss att ta hand om den...)
tomarc
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 september 2016, 09:28:40
Ort: Stockholm/Norberg

Re: PDP-8/L Renovering

Inlägg av tomarc »

Tack för tips MattisLind!

Här kommer lite mer gamla grejor jag har - nu typ 10år ytterligare tilllbaka i tiden. Delar från en EAI Model PACE 231R från KTH flygteknik.

https://flic.kr/s/aHskHsfrcC

Här finns lite info om datorn: https://en.wikichip.org/wiki/electronic ... /pace_231r

Och här den finns säljbroschyren där man kan se vilket underverk den var. Man kan i broschyren också se en del av delarna jag har. http://archive.computerhistory.org/reso ... 646219.pdf

Jag sommarjobbade på KTH flygteknik en gång i slutet på 70-talet och hade till uppgift att riva 231:an som var inköpt i början av 60-talet.

Nån här som har jobbat med en sån? Eller är intresserad av delar?
Senast redigerad av tomarc 24 september 2016, 19:42:53, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar