PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

Jag tänkte just fråga, är det från EMS PDP-15-maskinen kommer ifrån. Jag har försökt spåra den maskinen utan framgång (inte för att köpa utan för att jag har ett historiskt intresse av dom här gamla godingarna). Va kul att nånting från maskinen har överlevt.

Såhär ser dom olika PDP-10 fronterna ut:

KA-10
Bild

KI-10
Bild

KL-10
Bild

Angående värde så är det såklart skitsvårt att säga med tanka på att dom inte säljs speciellt ofta. KA-10 och KI-10 är nog mer värda än KL-10. Säljer du på EBAY kan du nog få en god slant. Jag ger dig gärna ett bud så kan vi ta det därifrån, men det kanske vi ska ta per PM?
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

hcb skrev:Mycket trevligt projekt!
Utanför "datasalarna" på gymnasiet jag gick i stod en PDP-8, dock ej i användbart skick. Jag fick en hel kartong med manualer som jag lusläste på kvällarna. Snacka om onödigt, men roligt, vetande! Tyvärr gick allt det där till återvinningen när jag flyttade hemifrån :(
Inte alls :) Vad jag förstår (och av egen erfarenhet) så var Digitals manualer väldigt pedagogiska och genomgående, bra läsning för vilken datorintresserad som helst.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av sodjan »

Digitals manualer kan nog enbart jämföras med IBMs dito när det
gäller kvalitet. Och naturligtsvis spelar de i en helt annan division
än vad man idag hittar (om man har tur) i open-source världen...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av hcb »

Jo, jag vill minnas att jag i alla fall _kände_ mig som en expert på området boot-loading från hålremsa, FORTRAN-kompilering m.m. trots att jag aldrig varit i närheten av riktiga remsläsare/-stansar. Dock visste jag naturligtvis vad det var för apparater 8)

sodjan: Du har onekligen en poäng i att dokumentationen inte alltid har högsta prioritet i open-source-världen, men bitvis är den bra. Dock inte nödvändigtvis i de mer populära delarna av den.
Personligen anser jag att man i lika hög grad betalar för dokumentationen som produkten som sådan---den senare är allt som oftast oanvändbar utan den förra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Glenn »

Å andra sidan är dokumentationen av komersiell mjukvara(/hårdvara) minst lika dålig idag, med några få undantag då.

Så jag vet inte riktigt om det är relevant att skriva att det är i opensourcevärlden.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av sodjan »

Nja, den dokumentation som jag normalt använder (d.v.s för produkter som
kommer från det som var Digital) så håller den nog fortfarande samma kvalitet.

Men visst, det är dyrt att dokumentera och det sparas nog in lite på just det ibland,
speciellt om man inte får betalt för det.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Nerre »

De flesta som utvecklar Open Source gör det ju för att de vill ha fram ett bra program att använda. Motivationen att göra det för andra är inte så stor, och då är det klart att dokumentationen blir lidande.

I en del fall så är det nån som skriver en bok som manual, och säljer (för att dra in pengar till projektet). Det finns ju inget som säger att bra för att programvaran är Open Source så måste dokumentationen vara fri.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av ie »

limpan4all skrev:Då missade du NOVA 1220 http://en.wikipedia.org/wiki/Data_General_Nova som vi hade på ÅSÖ innan PDP11-73 maskinen inhandlades...
Den kommer jag ihåg. Och vilken lyx när den fick skivminnen så man slapp sitta och handkoda hålkort...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

pbgp skrev:Hej Anders!

Det var mig en erbarmlig 8/L, den verkar dock ha hamnat i goda händer. Du sporrar mig att äntligen ta tag i renoveringen av min PDP-8/e (samma maskin som jag nämnt i epost till dig). Du fick mig också att registrera mig på forumet, nått jag tänkt göra länge.

Jag reggade pdp8.se för ett tag sen, där kan ni se bilder på min 8/e.

Hoppas renoverandet går bra. Jag tror faktiskt jag kan hjälpa dig med reservdelar, men du kan väl PM:a eller maila mig om det?

/Pontus.
Trevligt att se dig här. Jag hör av mig, det fattas redan några bitar...

Man måste säga att Digitals manualer och hårdvara är gedigen. Det märks att dessa prylar byggdes i en tid då allt inte var slit och släng. Vi har manualer både i papper och på mikrofilm! Mjuvara finns på remsa...

Kul med alla kommentarer, jag kommer inte ge upp än... Dagens övning är detta:

Bild
Nätagget utan kläder, befriad från plåten och lite avborstad. Kondingarna ska kopplas bort, måste bara märka upp kablarna först. För att få bort vissa komponenter så har jag behövt löda bort en och annan sladd, enligt reglen att löda bort och löda dit den innan nästa sladd flyttas. Allt för att inte göra bort mig!

Bild
Så här många skruv har jag lossat på hittills, rostiga spårskruv urk! Dessutom är det tumgänga... Man kan också notera att säkringshållarna var lite spröda.
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av cl3mens »

Ja vad ska man säga mer än "SKITHÄFTIGT, GE MIG MER!!". :) Ser fram emot framstegen och bilderna de vållar. Det är fina maskiner. Tur att pbgp hittat hit, jag hade tänkt tipsa han annars. :badgrin:
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

hej cl3mens! Nu är jag även i detta forum :) Det börjar bli några att hålla reda på.

Till anders: Jisses va med skruvar. Jag blir alltid lite nervös när jag tar isär något, tänk om man tappar den där tumskruven mellan golvplankorna!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jo det blev en del skruv. Jag har dessutom sabbat skallen på den del, spårskruv är skräp, speciellt när de har rostat fast. Jag ska byta samtliga skruvar...
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av nsbvzy »

jag som trodde det där gamla maskinerna bara var skrot... fick ett par av en kompis som jobbat på IBM hela sitt liv (är nu pensionerad sen många år tillbaka) , och han tyckte att jag skulle ha användning för dem, och i dag står de bara i källaren och samlar damm... funderade ett tag på att skrota dem och plocka de prylar som var användbara.. men har inte kommit så långt.

men okej, vad kan jag ha dem till? eller är det bara för nostalgiska skäl ni vill ha fart på dem?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av sodjan »

> ...vad kan jag ha dem till?

Till ungefär detsamma som en lite större PIC eller AVR gör lika bra i dag.
Så det är inte för att de gör något speciellt unikt som är "grejen".
Samma orsak som att en del renoverar och kör bilar från 50-talet.
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av nsbvzy »

okej, då hajar jag :D ,

den som har vägarna förbi får gärna hämta "skrotet" mot nå roligt i inbyte :lol:
Skriv svar