Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av hanzibal »

Hej!

Fick en iPhone på jobbet i somras och införskaffade för ett tag sedan en liten nätverksansluten IR-sändare kallad iTach. Den tar emot kommandon från en app i min iPhone och skickar ut dem i skåpet där jag har all min AV-utrustning. Funkar kanon som ersättare till min gamla Logitech Harmony.

Nyligen byggde jag ihop en RF-sändare som jag ansluts till en IR-utgång på iTach. Min RF-sändare översätter IR-signalen till RF-signal som sedan styr mina NEXA-uttag. Enkel och billig lösning som funkar bra.

Se denna tråd på MinHembio där jag beskriver projektet mer i detalj:

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=267737

Funderar nu på att bygga en egen komplett nätverksansluten dosa som omfattar båda leden ovan samt kanske RS232 eller något annat för att senare enkelt kunna byggas ut att styra även andra saker i hemmet. Dylika prylar finns ju men det är oftast alldeles för dyra lösningar för oss vanliga dödliga. Tar gärna emot tips på lämpliga interface för utbyggnad, t.ex. för att funka ihop med Crestron, X10, mfl.

Har inte pysslat med PIC-programmering och såg att det finns bra guider och anant kring detta här på forumet. Skulle gärna ta emot tips på grejor som jag kan behöva till projektet, vet att det finns kretskort med RJ45 och TCP/IP-stack, inbyggd webbserver och så vidare - men vilken skall jag utgå ifrån?

Min tanke är alltså att skapa en billig och enkel gateway för hemstyrning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av JimmyAndersson »

Hej!

Kul projekt! :)


Har du mer detaljer om projektet? Gärna bilder också.

"Se denna tråd på MinHembio"
Beskriv projektet här också. Annars blir det ingen projekt-tråd...
Läs mer här.
Oscbe112
Inlägg: 165
Blev medlem: 16 januari 2010, 13:44:31
Ort: Helsingborg

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av Oscbe112 »

Mycket intressant, har varit inne på nått liknande själv men hittade inget bra sätt att sköta interfacet på Iphonen. Hur kodar du din kontroll, kör du efter färdiga protokoll på nätet eller avkodar du mot orginalkontrollerna?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av hanzibal »

Sorry, här kommer en beskrivning av vad jag gjort:

1. Köpte nätverksansluten IR-sändare "iTach" (svart/röda dosan på bild) på walltinstore.se för 1750 kr men går att skaffa billigare på annat håll.

2. Laddade ner multifjärrkontrollsapp "iRule" till min iPhone på AppStore. Appen är gratis men deras on-line fjärrkontrollsbyggarprogram (stödjer makron, gestures mm.) kostar ca 400 kr (14 dagars trial finns).

3. Byggde min egen "mjuka" multifjärrkontroll på builder.iruleathome.com via PC. Synkade sedan mot appen i iPhone och kunde sedan styra all min AV-utrustning som jag har i skåpet bakom TV-väggen. Rätt bekvämt och hög coolhetsfaktor.

4. Byggde slutligen min egen lilla IR-till-RF-översättare (se bild), materialet kostade några hundralappar.

5. Kan nu använda samma multifjärrapp i iPhine för att även styra mina NEXA-uttag

Funderar nu på att bygga samman funktionalitet motsvarande summan av iTach och min RF-sändare i en och samma enhet och även utöka med andra protkokoll för att även kunna styra anann utrustning i hemmet, t.ex. elektriska markiser, mörkläggningsgardiner, projektordukar och annat skoj.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av hanzibal »

Oscbe112 skrev:Mycket intressant, har varit inne på nått liknande själv men hittade inget bra sätt att sköta interfacet på Iphonen. Hur kodar du din kontroll, kör du efter färdiga protokoll på nätet eller avkodar du mot orginalkontrollerna?
Den app jag använder "iRule" har inbyggt stöd för protkollet till iTach (som i sig är väldigt enkelt), textmeddelanden skickas över TCP/IP sockets på en viss port (489 tror jag det är), men detta fixar appen. Det finns flera andra appar som även de har stöd för iTach och andra s.k. IR-gateways.

IR-koderna hittar man antingen i on-line buildern (alltså det webbprogram som man använder för att layouta sin fjärrkontroll) eller på remotecentral.com. Om de inte finns där så får man själv läsa in dem till iTach som även har ett litet IR-öga för inlärning.

För att generera IR-koder motsvararande NEXAs RF-signaler (A1 on/off, osv) använde jag ett program på nätet skrivet av en holländare. Kommer inte ihåg nu vad de hette.

Kan fixa lite screen-shots på detta ikväll.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av hanzibal »

Här kommer lite skärmdumpar från fjärrkonstrollsappen i min iPhone. Har precis sett Donny Darko, vilken film!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av hanzibal »

Ja, just det ja - här kommer en skärmdump från fjärrkontrollsbyggarprogrammet builder.iruleathome.com som körs i webbläsaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av jesper »

Ser kul ut. Och snyggt. Kanske man ska kolla blocket för en Ipod Touch och leka lite med detta.
Min Harmony funker egentligen jättebra, men har ju begränsningen i att det är en "vanlig" remote med endast IR, och bara kontrollerar saker på ett ställe. Är tyvärr även lite begränsad av vad som Logitechs setup applikation tillåter.

Det är just det som bekymrar lite, man är lite inlåst. Och med en online setup som iRule har, är man kört om de lägger ned.

Vore nog inte så jättesvårt att göra en opensource version av buildern (och appen). Men det kanske blir lite problem att hitta alla koder. Och tyvär har jag ingen erfarenhet av att göra iP* appar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av hanzibal »

Ja, det funkar ju lika bra med iPod Touch.

Du kan fixa RF till din Harmony med en RCE290 från Digiality / Maximum, det lilla "RF-batteriet" gör så att Harmony även kan styra NEXA.

Man kan förvisso göra en backup i iRule-builder och spara på egna datorn, tror inte filformatet ter sig särskilt svårt att "knäcka" om nu iRule gör en pudel. I vilket fall fortsätter din fjärrkontroll att funka men går inte längre att uppdatera.

Å andra sidan består ändå inget tidens tand i förlängningen - om kanske redan 3 år kommer jag troligen inte ens att vilja torka mig i rumpan med min iFån, då är det helt andra grejor som gäller. :wink:
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av jesper »

Jo, telefonen kanske inte är något vidare om 3 år, men som fjärr funkar den säkert bra. Jag har haft min Harmony väldigt länge nu. Men, vem vet, nu har den ju sett sin överman, (kanske).
I alla fall finns det säkert något annat coolt om 3 år.

Jag har nu gjort en "emulering" av CG-100 (storebrorsan till iTach) på PC'n (inte helt komplett, men nästan) och ska flytta över koden till ett AVR baserat kort med Ethernet. Kanske det blir ett av ARM korten, har inte bestämt helt än. Stellaris LM3S6965'an är helt perfekt till detta.
Sen lägga till lite kod för att spotta ut IR, och jag har därmed en iTach clon.
Och jag kan självklart lägga till NEXA protokollet eller annat skoj.

Då alt sitter på nätet är det lätt att låta annan utrustning, som t.ex PC'n, kontrollera ljus och dyl. Borde då egentligen kunne hantera inspelning av program också.
Och allt kan styras remote via webben.
Muuhahhaha.
Mera kaffe!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av hanzibal »

Coolt, innan jag köpte itach hade jag samma tanke, dvs först skriva en emulator på pc och sedan implementera i egen hårdvara men vis av erfarenhet (mest min egen kanske) så vet jag allt för väl hur många timmar, hur enkelt det än kan te sig först, det faktiskt tar att få fram ngt som faktisk funkar tillförlitligt.

Men det är kanske bara jag som börjar bli "too old for this shit" så jag kommer att följa ditt projekt med allra största intresse.

Lycka till och hojta gärna till när du kommit upp i 1500 kr, värderat i material, din och din familjs tid :-)
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av jesper »

Det är ju inte en fråga om att spara pengar, det vore ju döfött från början, men det är flexibiliteten som är intressant.
Den kommer du inte att få med standardprylar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av hanzibal »

Det såklart, missförstå mig inte, jag beundrar din entusiasm men varför uppfinna hjulet - du kan ju uppenbarligen redan det här så varför inte skapa något nytt istället?

Med dina kunskaper kunde du ju t.ex. göra en hårdvara till detta projekt:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=45138

Sedan samlar vi ihop ett gäng som gör en bra mjukvara och så djävlas vi lite med äpplet underifrån, det vore riktigt coolt tycker jag.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av blueint »

iTach.pdf (skrytblad)

Protokollspecifikation saknas.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Styra lampor mm med iPhone, iPad och iPod touch

Inlägg av hanzibal »

Protokollet finns här:

http://www.globalcache.com/files/docs/API-iTach.pdf

Ganska enkelt och bra, bara att skicka strängar typ "sendir xxx..." på port 4998. Det var med denna info som jesper gjorde sin emulator, d.v.s genom att skriva en socketserver som beter sig på samma sätt som en riktig iTach skulle göra.
Skriv svar