Barn door tracker

Berätta om dina pågående projekt.
joelnordh
Inlägg: 87
Blev medlem: 31 januari 2010, 20:36:29
Ort: Linköping

Barn door tracker

Inlägg av joelnordh »

Tänkte skriva lite om mitt kommande projekt. En så kallad "barn door tracker" detta är en pryl man kan använda när man ska fotografera stjärnor. Eftersom jorden roterar så får bilder tagna på stjärnor något som kallas "star trails". På grund av jordens rotation hinner stjärnorna röra på sig så för att få bra bilder på stjärnor behöver man något som vrider kameran i motsatt riktning i samma takt.

Eftersom det tar jorden ett dygn att snurra ett helt varv så hinner jorden alltså på 1 timme röra sig ca 15 grader vilket gör att man ska vrida kameran 1/4 grad per minut.
I nuläget har jag inte kommit så mycket längre än att jag vet att jag ska bygga en sådan och att jag ska använda mig av en stegmotor för att få till rotationen. Mer än så har jag inte planerat än. Har inte ens köpt in någon motor eller liknande.

Kommer för styrning använda antingen en arduino eller vanlig atmega processor.

lite länkar om nån vill läsa om astrofotografering och barn door trackers här
http://en.wikipedia.org/wiki/Barn_door_tracker wikipedia
http://www.astropix.com/BGDA/SAMPLE2/SAMPLE2.HTM enklaste barn door trackern
http://massapoag.org/astro_2/Equipment/ ... acker.html lite mer avancerad


Tips, funderingar och frågor välkomnas alltid!

//Joel
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Barn door tracker

Inlägg av ElectricNooB »

Smart lösning! Jag skulle väl börjat med att köpa en stegmotor(vilket verkar rätt lämpligt här) och något att styra motorn med. Sedan när man behärskar dessa så kan man börja fundera över det mekaniska. Det borde väl inte vara allt för komplicerat. En gängstång med någon sorts utväxling från stegmotorn. :)
joelnordh
Inlägg: 87
Blev medlem: 31 januari 2010, 20:36:29
Ort: Linköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av joelnordh »

Har hittat den modellen jag ska få mesta av min insperation av. Den finns http://www.garyseronik.com/?q=node/52 på den addressen.

Jag har beställt lite kugghjul, och en stegmotor från conrad. Med hjälp av min pappa har jag fått tag på en gängstång som jag ska böja för att kunna få längre exponeringstider.
Första modellen jag ska göra kommer vara relativt simpel. Men hade tankar på att göra mer avancerade inställningsmöjligheter. Typ en eller två till stegmotorer, den ena som kan ställa in hela riggen så nära åt norr som möjligt och den andra som ska ställa altituden så nära den norra himmelspolen som möjligt. Tanken är att med rätt sensorer kommer man kunna göra detta mer noggrant än vad man kan klara av den manuella vägen. Detta kan bli framtida utveckling på kittet. Till en början får jag ta med mig en kompass och kanske om det finns någon bra app till telefonen där man kan känna av lutning i grader ställa in med den.

Det jag nu funderar på är hur jag ska göra med strömförsörjningen. Någon form av batteri som kan driva en arduino (eller avr-lösning) och motorn. Var ett tag inne på att använda ciggaretuttaget i bilen, men då blir problemet att man måste vara nära bilen.

Tänkte även att man kopplar in arduinon till kameran som står i bulbläget och ställa in hur lång tid man vill ha exponeringen.

Kan säkert skriva mer men blir nog här för nu.

Motorn jag tänker använda. Kan lite för lite om motorer så har ingen aning om den uppfyller eller är lite overkill till mitt projekt.
Motor
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Barn door tracker

Inlägg av ElectricNooB »

Gött! Jag har aldrig hållit på med stegmotorer men du måste nog ha någon sorts drivare då arduino'n inte klarar av det själv. Det finns nog färdiga drivare med tillhörande libarys så det borde inte vara allt för svårt. Vad strömförsörjningen beträffar så är det ju absolut enklast att köra på ciggpluggen men annars så klarar man nog sig rätt bra på ett par AA batterier... :)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av Andax »

Funkar säkert fint med en stegmotor. Se dock till att du använder en drivare som klarar mikrosteg. 1/8 eller 1/16 steg så att du får så jämn gång som möjligt. De enklaste drivstegen klarar bara hel eller halvsteg och då får man ryckningar i gången som kan eventuellt påverka fotograferingen.
För arduino finns sedan Stepper library eller ännu bättre AccelStepper library för att styra stegmotordrivaren. De har funktionsanrop där du bara sätter den konstanta hastighet du vill ha så stegar den på med den hastigheten.
joelnordh
Inlägg: 87
Blev medlem: 31 januari 2010, 20:36:29
Ort: Linköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av joelnordh »

Ah härligt! Jag har inte heller tidigare hållit på med stegmotorer men trodde i min stilla fantasi att det handlade om att pulsa till motorn, när motorn får en puls hoppar den fram (eller bak) ett steg, då denna stegmotor har 200 steg så antog jag att det var 200 steg per varv. Men det kanske inte är fullt så enkelt?

JAg har en motor shield till arduinon för dc-motorer. Min tanke var att koppla in stegmotorn i det och sedan räkna på hur ofta stegen måste komma för att hålla den hastigheten på lutningen som behövs sedan i arduinon ha en timer som helt enkelt gav ett avbrott så ofta som behövs.

Skulle det vara så att det inte finns några bibliotek till arduinon gör inte det så mycket. Känner mig än så länge mer hemma i ren AVR-c än arduinos alla bibliotek! :) men det är klart finns det ett bibliotek som fixar med hastigheten på en gång skulle det ju vara klart smidigast!
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av Andax »

Unipolära stegmotorer kan man i den enklaste formen av styrning köra fram och tillbaka med transistorer eller mosfetar och lite sekvenssttyrning av dessa. Inget att rekommendera eftersom det inte blir så jämn gång.

Mitt tips är att skaffa något enkelt stegmotordrivsteg. De som används av vissa 3D-skrivare finns för en billig penning. Sök på "Stepstick" eller "pololu" som är ganska vanliga och ganska billiga. Vill man slå på stort finns det mycket mer avancerade och dyrare drivsteg, typ gecko drive.

För arduino finns som jag nämnde AccelStepper http://www.open.com.au/mikem/arduino/AccelStepper/
Installeras enkelt genom att zippa upp och kopiera in i Library mappen av arduino

I koden så instansierar man ett stepper-objekt

AccelStepper stepper(AccelStepper::DRIVER, StepPin, DirPin);

och i loop() så anropar man stepper.runSpeed(); så ofta man kan. Den funktionen ser till att stegen tas så ofta som möjligt.
Själva hastigheten sätter man med stepper.setSpeed(stepspersecond);
morry
Inlägg: 148
Blev medlem: 22 september 2008, 01:43:39
Ort: kumla
Kontakt:

Re: Barn door tracker

Inlägg av morry »

ta i aktning att jorden rör sej olika snabbt på olika breddgrader !
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Barn door tracker

Inlägg av Gimbal »

Mja, jorden snurrar med samma hastighet överallt.
joelnordh
Inlägg: 87
Blev medlem: 31 januari 2010, 20:36:29
Ort: Linköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av joelnordh »

Har beställt en Pololu Stepper motor driver från ebay, hoppas de skickar den relativt fort. Kommer att skickas från Danmark.

Tackar Andax för kodexemplet, kommer tanka ner den koden när jag kommer hem.

Vill ha hem allt nu så man kan komma igång!
Är det någon som har ett bra tips till hur drivningen av gängstången ska ske bäst? Min idé nu är att ta ett kugghjul, limma fast en mutter alternativt fila upp hålet så mutterna passar i kugghjulet och sen limma, för att sedan driva kuggningen med stegmotorn. Som på bilden i sidan jag skickade i tidigare inlägg. Så stegmotorn har ett litet kugghjul och gängstången har ett större vilket borde ge enu större precision?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Barn door tracker

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Utomordentligt bra exempel , det du länkade till.
Så enkelt att böja en gängstång.
Kul projekt.
Men det krävs nog både kunskap och intresse för att få det hela rätt. Lycka till.

Ps det är ingen konst att driva Arduino på 9 V batteri. Stegmotorer har väl en konstant strömförbrukning!
Ds
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av Hedning »

Joel, om du vill ha något att testa den mekaniska stabiliteten i stativ och annat mot
så finns det några bra föremål att sikta på. Geostationära satelliter går bra att fota
och visar ner på pixelnivå hur stabilt kameran är uppställd.

Exemplet är på gruppen med satelliter (7 st) på 28,2 E och kraftigt photoshoppad.
(originalet är helt orangefärgat av ljus-smogen i Linkeboda-trakten)
30 sek slutartid, ISO 800, 200/2,8, Canon 7D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
joelnordh
Inlägg: 87
Blev medlem: 31 januari 2010, 20:36:29
Ort: Linköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av joelnordh »

@Lasp, Kul att du gillade exemplet jag hittade, tycker det är bra förklarat hur man ska göra. Misstänker också att för att få det riktigt stabilt vid långa exponeringar kommer det krävas många experiment och små kalibreringar av både det ena och det andra...

@Hedning Bra exempel tror att själva stativet jag har är tillräckligt stabild för att klara detta, frågan är hur stabilt huvudet blir när man sätter dit lite extra prylar och i det lägen kan det nog vara bra med det där testet. Har du fotat sateliterna utan att tracka stjärnorna för att kolla stabiliteten?
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av Hedning »

Stjärnorna kom med på köpet när jag letade efter Astra 1N som flyttades till 28,2 E
för lite över ett år sedan. (En "uppgradering" av satelliterna inför sommar-OS.)
Sidoloberna ger hela okodade Engelska utbudet (avsett för infödingarna på ön enbart).

Har ingen star-tracker, tror man får åka rätt långt bort för att inte störas av
alla ljuskällor som finns runt vägar och städer. Annars har jag nog både intresset och
fotoutrustning som skulle gå att använda.

Vad är det för himlaobjekt du tänker fotografera?
joelnordh
Inlägg: 87
Blev medlem: 31 januari 2010, 20:36:29
Ort: Linköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av joelnordh »

Just nu är det mest en kul grej att bygga det här, kan egentligen ingenting om stjärnor och planeter. Kan däremot alltid vara kul att lära sig. Först kommer jag nog använda ett 50mm 1.4 objektiv som test. Får jag det att funka bra kommer jag prova med ett 300mm objektiv. Det är det största objektivet jag har så tror inte jag kommer kunna fota så "nära" något object direkt...
Ligger det inte ett observatorie nånstans ute i landeryd. Annars är min plan att ge mig ut en bit ifrån linköping för att se om man inte kan få till något ganska bra.
Skriv svar