Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I miniprojekttråden presenterade jag ett av mina miniprojekt - plåtprojekten. Jag har tillgång till (bygg)plåt och maskiner att klippa och bocka, alltså blir det mycket plåt.
Ett av plåtprojekten ska innehålla den laborationsdator som finns beskriven i boken Elektronik För Alla, Del 4, ett projekt som baseras på en CMOS-processor från RCA benämnd CDP1802.
Processorn är i jämförelse med andra processorer från samma tid, i8080, MC6800, Fairchild F8 eller Signetics 2650, lite spexciell. Med sin CMOS-teknik är den extremt strömsnål, helt statisk och en ganska unik DMA-funktion med vilken man med enkla medel kan fylla upp ett RAM med information (program) och sedan köra. Denna senare finess gör processorn perfekt för hobbypulande.
Innan jag presenterar mitt projekt ska jag förekomma dem som undrar varför jag inte använder moderna all-in-one-processorer genom att meddela att det här är ett äkta nostalgiprojekt. Processorn CDP1802 och andra kretsar som ofta användes tillverkas inte längre och/eller är svåra/dyra att få tag i, därför har jag satt vissa (generösa) gränser och har lite idéer vad jag ska göra.
Processorn eller processorerna; jag kanske skaffar en till, ska användas till "ren lek". De ska inte in i "seriösa projekt" utan ska bland annat användas till att styra två ljudkretsar jag köpt; dessa också nostalgiska. Vidare ska jag laborera med en alfanumerisk displej som Mippen skickat tioll mig - jag har inte glömt dig Mippen!!! Och slutligen har jag nu två IO-kretsar, 82C55 resp CDP1851, den förra har enligt Marta, allvarliga begränsningar, vilka den senare fixar (varje utgång individuellt programmerbar).

Till projektet ...
Wikipedia skriver om processorn: http://en.wikipedia.org/wiki/CDP1802
Cosmac ELF-klubben har en sajt: http://www.cosmacelf.com/
Och slutligen, tidningsartiklarna som triggade mitt intresse; ELF så som Popular Electronics designade en enkel mikrodator, och som sedan fick efterföljare: http://www.cosmacelf.com/.
SpareTimeGizmos tog fram ett kit för en super-ELF men troligen pga av komponentbrist har man slutat sälja detta kit: http://www.sparetimegizmos.com/Hardware/Elf2K.htm.
Eftersom jag då inte har något att bygga på (PCB e dyl) men väl har ett virverktyg övervägde jag att vira upp det hela men mindes att BHIAB sålde mönsterkort till den labbdatorn som beskrevs i EFA och alltså har jag nu ett sådant kort och bygger en första maskin på detta kort. OM det går att expandera utan att jag slår knut på mig själv är det väl bra, annars får jag fundera på att gå vidare med en mer avancerad modell (virning :doubt: ).

Till EFA-datorn då. Här bilder på schemat och mönsterkortet:
SCHEMA
MÖNSTERKORT.

Nästa steg är nu att bita i det sura päronet och kanske beställa den där skitlilla minneskretsen på 128 bytes för dyra pengar. Eventuellt skaffar jag en 2101 (har någon?) till och så får jag bygga lite i luften ( :humf: ).

Fortsättning följer sen ...
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av Electricguy »

fruktansvärt skoj! :) detta ska följas! :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det här blir spännande! Lycka till. :tumupp:

psst: lite bilder skulle vara skoj.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av Swech »

Om jag inte minns fel så sitter det en 1802 i Voyager sonderna.

Swech
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Räkna inte med att det går fort! Jag kände bara att jag var tvungen att avbryta en stor utvikning i en annan tråd.

Jag kan kort skriva lite om konceptet:
Vanliga processorer som 8080/8086, 6800/6502 med flera är dels dynamiska och dels så i sin karaktär att det måste till en sorts bootprogram för att överhuvudtaget komma igång.
PIC-processorer och slika har en sorts "boot" installerad vilken möjliggör enkel laddning av program skrivna och assemblerade på en PC.
Vad gäller 1802 kan man säga att den lite hamnar mitt emellan dessa två varianter. Den behöver ha ett program på ROM/RAM att exekvera, men att lägga in ett program är synnerligen enkelt. Genom att sätta processorn i Load-läge, lägga det data som ska skrivas i minnet (RAM) på databussen och pulsa DMA-IN skrivs detta data i minnet, adressregistret stegar upp och nästa byte kan skrivas in. Reset:ar man nu processorn och lägger den i RUN-läge börjar den exkekvera programmet man lagt in i minnet. SUPERSIMPELT!
Internt är processorn lite speciell med 16 generella register som kan sättas som programregister, datapekare, indexregister och fan-och-hans-moster-från-Borås.
Just funktionen med generella programregister är ju lite kul då man kan sätta upp olika register att peka på olika subrutiner, sedan låta programmet gå till subrutinanrop, vilket innebär att programpekaren ändras till att peka på ett annat adressregister varvid man hoppar till subrutiner och sedan hoppar tillbaka med en ny instruktion som ändrar programregisterpekaren.

... nåt sånt i alla fall.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan nämna en pekuliaritet till. Det går att köra I/O-portar på den ordinarieadressbusen men datorn har separata adresslinjer (N1-N3) för IO-adressering. Dessa linjer medger 7 in- och 7 utadresser och har speciella instruktioner knutna till sig.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av Swech »

Det går väl även att stänga av cpu klockan,
d.v.s man kan single steppa hela processorn en och en klockcykel.

Swech
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jajamensan! Köra exekveringscyklarna en och en och till och med singelsteppa klockpulserna. Hur kul som helst. :D
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av Gimbal »

Mja, är det verkligen det? :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av 4kTRB »

Jag har byggt en 68000-dator (förutom den jag presenterade i miniprojekt) på
virkort och den har jag möjligheten att singelstega. Klockan snurrar på max men
68000 har en HALT-pinne som stannar upp programläsningen. Detta är väldigt användbart.

Såg på Wiki att 1802 var den första processorn som var användbar i rymden där det finns risk
för kosmisk strålning i högre grad. Det är bara att du bygger in den i pansarplåt så kan du sälja
till "special forces" sedan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det blir 2mm aluzink från jobbet.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av Andy »

Jag gillar 555 oscillatorn med flera hastigheter och ”step” funktion. :tumupp:

Ska bli kul att följa. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag beställde en handfull komponenter idag. Skippar RCA-minnet, det kostar som en halv lever och ett par hornhinnor. Kör med 2101 istället. Dock har den usla kretsen separata in- och utledningar, vilka, å andra sidan, lätt bara kopplas ihop.
Nu ska jag leta rätt på en hörna av ett experimentkort och göra en adapter till minneskretsarna.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av Andy »

Vad heter de där RCA minnena?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av sodjan »

Bara fört balansens skull... :-)

Swech:
> d.v.s man kan single steppa hela processorn en och en klockcykel.

soundbrigade:
> Jajamensan! Köra exekveringscyklarna en och en och till och
> med singelsteppa klockpulserna. Hur kul som helst.

Det där att klocka processorn ner till hur låg frekvens som helst, är ju inte på något
sätt unikt för just den där processorn. All PIC (lite osäker på 32-bitarna dock) saknar
en undre klockfrekvens, och så vitt jag vet så är även AVR helt statiska och kan
klockas hur lågt som helst. I databladet för AtMega88 specas externa klockan som
"0 - 20 MHz" t.ex.

Nej det som verkar vara lite "eget" med den där är en del annat skoj... :-)
Skriv svar