Modelljärnvägsnätverk

Berätta om dina pågående projekt.
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av Jonas L »

Nu är det hög tid att presentera mitt lilla modelljärnvägsprojekt. Det har varit lite på gång i ungefär ett år, men nu börjar det ta fart igen. Plus att jag har skaffat en kamera, så jag kan inte gärna skylla på det heller.

Målet med projektet är ganska oklart, men i stora drag handlar det om att bygga ett nätverk parallellt med modelljärnvägen för att sätta signaler, växlar etc. I framtiden finns det oändligt med möjligheter, men jag har bestämt mig för att få igång de enkla delarna först. En av idéerna är att man ska klara konfigurationen utan att blanda in datorer eller avancerade programmeringsstationer. Så mycket som möjligt ska gå automatiskt. Kan jag få in resten på ett block dip-switchar så är jag nöjd, men det blir nog andra möjligheter att konfigurera också.

I motsats till de flesta i modelljärnvägssegmentet så är jag elektroniknörd som gillar modelljärnvägen som applikation, inte omvänt. Det betyder också att jag inte behöver vara 100 % verklighetskorrekt, bara funktionen blir vettig ur min synvinkel.

Så, lite systemdata att dregla eller gnälla över:
* I²C-buss
* AVR-baserade noder längs rälsen
* C och lite C++
* (i framtiden) en masternod baserad på t.ex. Cortex M3

Jag hoppas att I²C-bussen ska visa sig tillräckligt störtålig, annars får jag rota fram ett alternativ. Det är trots allt inte tänkt att det ska bli så långa sträckor rent fysiskt, och det blir nog låg hastighet.

Huruvida jag ska bli kvar på AVR eller lämna dem för något annat vet jag heller inte. Det bli nog en lite större utredning när jag har kommit lite längre. Jag har byggt alla tre nuvarande noder med Mega8/Mega88, så jag fortsätter med det ett tag till. Problemet är dock att jag kommer köra slut på programminnet.

Oki, nu till hårdvaran :D
Jag börjar med en bunt som jag gjorde i vintras/våras. AVR-kortet utan display är faktiskt ännu äldre, det är nämligen CPU-kortet från datamekatronikkursen (LTH, 2007). Jag har byggt på med diverse adaptrar, och det agerar nu en nod som ska sitta längs järnvägen, i min terminologi "block". Kortet med displayen är den så kallade "debugnoden". Det har även en serieport till datorn. Tanken är att noder ska kunna skicka felmeddelanden hit, och att den ska kunna övervaka bussen och plocka åt sig allt som användaren/utvecklaren vill se. Tyvärr så måste jag byta CPU eftersom mega8 saknar bitmask-registret på I²C-delen, så den kan inte övervaka bussen på samma sätt som en mega88 kan. Displayen i kommer från kinabeställningen.

Vidare så ser ni en schematisk signal (8 LEDs för generell användning/test). Jag har hittat på ett system med drivkrets på varje signal, på både gott och ont. Jag går in på det lite mer nästa gång jag tar tag i signalerna.
Bild

Korten är ritade i StripCAD. Jag tycker det är ett trevligt sätt att prototypa. Visst, det blir inte så kul om man ska massproducera, men där är jag inte idag. När jag har funktionen och har bestämt mig slutgiltigt för CPU och buss ska jag nog cadda upp och låta tillverka några kort. Konstruktionsmetoden med StripCAD kräver kort med lödbanor (till skillnad från kort med öar eller DIL-anpassade trehålsbanor). Denna variant verkar vara allt mer udda. De senaste har jag köpt från Swech. Tyvärr verkar inte kinesen som har borrat hålen i korten varit riktigt nykter, men det är mest en kosmetisk fråga och de var billiga.

Här följer vårens produktioner. Kortet med plintarna är ett optokort för att detektera spänning samt ström på rälsen. I det första läget är det bara tanken att jag ska se om det finns något på rälsen eller inte. Jag har dock sneglat lite på andra ritningar och jag borde ha goda chanser att plocka upp RailCom med denna hårdvaran (återkoppling från tåg). Mitt digitalsystem har dock inget stöd för RailCom, så detta kommer jag inte kunna testa på ett bra tag.
Bild

Jag testade att göra en "riktig" signal, så liten jag kunde med den hårdvara jag hade tillgänglig. Materialet är enkelsidigt glasfiberlaminat. Jag "dremlade" ut formen. Min kära ritspenna kom fram och skrapade fram rätt mönster i kopparn med kontakt hela vägen ner på ena sidan i stolpen. LED:arna är också från Swech, 0402 som är monterade upp och ner. Vissa av färgerna hade en förmåga att tappa benen. Samtiga hade en förmåga att flyga åt helsike när jag tryckte till med min pincett. Menmen, under mikroskop gick det bra att montera dem och få det rakt. Jag monterade virtrådar (AWG30) som tyvärr kändes brutalt stora i förhållande till resten. Den fick en ingjutning i det fantastiska materialet smältlim, som sedan skars till rimliga dimensioner. Lite svart tusch så var det fullbordat. Smältlim användes dessutom med utomordentligt resultat till att gjuta linser framför alla LED:ar. Största missen var att jag inte hittade någon mindre borr än 1 mm. Vi får se om det blir en update på detta, jag har skaffat lite godis som kan hjälpa till. För er som oroar er för att signalen faktiskt kommer att bli alldeles för liten för N-skala så ska ni ta det lugnt. Jag lovar att ta fram rätt mått innan jag serieproducerar något. Förresten ser det ändå inte realistiskt ut utan solskydd, och det vill jag inte ha för då ser man ju inget snett ovanifrån....
Bild

Nu till det nya kortet. Jag behöver minst två noder för att kunna skriva klart mjukvaran och testa kommunikationen lite grann. Den ena kommer att vara patchad från det gamla kortet, men jag behöver en riktig nod. Jag provade att använda ProtoCad istället för StripCAD, och det gick bra att importera en StripCAD-fil direkt. Den flyttade bara alla texterna :roll:. ProtoCad har java-grafik som inte är helt rolig, men det är ändå klara fördelar mot StripCAD som kräver att man siktar in grejer med en noggrannhet på 1 pixel, och man kan inte zooma :shock:.

Här ser vi kortet utan några kretsar. En fördel med färgutskrifterna från ProtoCad är att det är lättare att hitta kryssen där banor ska kapas, speciellt om de gömmer sig under komponenter. Ett tips som jag lärde mig nyligen är att färgmärka de kapningar man har slutfört, så är det lättare att kolla igenom ett kort. Kapningarna gör jag också med ritspennan. Det går ju faktiskt fortare än att borra. Avslutar man sedan med en kniv för att ta bort fnaset är det idiotsäkert mot kortslutningar (om man inte skapar dem när man löder).
Bild

Färdigmonterat, ska testas snart, uppdatering kommer.
Bild

Förresten har Atmel snålat på sin logga, eller har jag fått ett ful-chip?
Bild
Jämförelse mot tidigare chip:
Bild
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av Johanb »

Det kan vara idé att kolla om DCC (tror jag) kan vara något när du ändå ligger är i tidig fas. Kan ju vara skoj att kunna ansluta andras prylar i framtiden :)
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av Jonas L »

Aj fan, är alltid något viktigt man missar att skriva. Allt är DCC-kompatibelt, till en eller annan grad. RailCom som nämns är en funktion i DCC.

(DCC är den största öppna standarden för digital modelljärnväg. Det finns fortfarande folk som kör analogt men det är absolut inte ett alternativ för mig.)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av Klas-Kenny »

Vilken typ utav räls/tåg ska du köra med?

Märklin? :P
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av lgrfbs »

härligt med ett mj projekt :tumupp:
kommer att följa detta, har du kollat expressnet som lenz använder det är i grunden ett rs485 nätverk mellan olika enheter som booster och handkontroller?
Loocnet skulle kanske också vara intressant
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av blueint »

Hur får dom in EIA-485 signalen på rälsen rent elektriskt?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av lgrfbs »

Det var inte räls nätverket jag skrev om utan nätverket mellan booster, feedback enheter och handstyrenheter så LocoNet samt XpressNet är till för kommunikationen på andra sidan om boostern, typ mot användaren och inte mot rälsen för där är det bara NMRA DCC som flödar.
XpressNet använder EIA-485 fysisk kommuniktion med XpressNet som proptokoll.
LocoNet vet jag inte så mycket om ännu.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av perra_e »

Trevlig tråd. Det skall bli kul att följa.

Jag kom själv in på MJ genom mitt teknikintresse. Jag har byggt en del elektronik för MJ och jag sattsade på LocoNet för kommunikationen.
Loconet är ett peer-to-peer nät som liknar Ethernet väldigt mycket.
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av Jonas L »

Kul att det finns en del intresse, trots att jag inte direkt har visat upp så mycket tåg och grejer än.

Räls är N-skala 2R, till viss del fleishmann, men de är kompatibla allihop. Jag kommer antagligen i något senare skede att bygga ett interface mot min Digitrax Zephyr över LocoNet. Detta får dock ses som absolut lägsta prioritet. Vill jag prova att köra tåg autonomt baserat på signalerna lutar det nog åt att jag använder "jump"-portarna till en början. Som man inte kan gissa på namnet är dessa Zephyrens analoga ingångar. Fördelen med detta är att jag använder Zephyren för att tilldela lok->port, så det blir väldigt enkelt att bara skicka ut en analog signal.
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av FredrikNestor »

Uppdatering? :)
Jag är väldigt intresserad av denna tråd.
Hållet själv på med modelljärnvägar, Roco och Atlas mest. Jobbar även som lokförare.
Jag ska snart få hyra ett nytt hobbyrum i källaren, 15kvm, där jag tänkte bygga en liten järnväg, vore riktigt kul med ett ställverk och styra växlar (och gärna signaler).
Elektroniken är ju det roligaste på en modelljärnväg. Det går ju att göra det hur avancerat som helst.

Tips på billiga och starka växelomläggare , köp små 5g eller 9g servon från t.ex. Ebay, kostar ca 30kr/st. Kan styras som vanligt servo med pulser, eller löd om och styr servomotorn direkt med ca 1.5V eller så, reversera spänningen för att lägga om växeln. Funkar finfint!
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av Jonas L »

Vadå, ska man uppdatera varje månad? :shock:

Det har faktiskt hänt en hel del, men det är på mjukvaruplanet så det är lite knepigt att visa upp. För tillfället startar de två noderna, pratar lite med varandra och försöker förhandla om I2C-adresser. Detta fungerar _nästan_...

Jag provade även att göra en ännu mindre signal. Jag har en bild som fullständigt beskriver resultatet:
8 Skruvat borr.JPG
...det gick alltså åt skogen. Jag menar, att borr går av det händer ju. Men att borren böjer sig och rullar ihop sig till en liten boll, det har jag aldrig sett innan...
Jag försökte hitta på en metod att borra 5 st 0.7 mm hål med 1 mm mellanrum i kretskortslaminat, och få en noggrannhet på under 0,1 mm. Bästa sättet borde vara någon slags mall. Problemet är bara att ett 0,7 mm borr ger sig iväg i sidled på väg igenom materialet. Även om jag höll mig inom 0,1 mm på första sidan så blev det fullständig katastrof på andra sidan. Jag har hört att hål som ska gå rakt igenom måste man fräsa istället för att borra om de inte ska dra sig i sidled. Fast det kanske inte gäller för så här klena saker? Det är väl bara jag som hittar på ursäkter för att skaffa en fräs :razz:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av v-g »

Minns när jag var liten (typ 10 år) då köpte vi ett paket borr från hobbex och det var något liknande i kvalitet, trä gick att borra men även det blötaste järn kunde man bara glömma. Tror att de glömt och härda borrarna helt enkelt.

De små borrarna kunde man böja med fingrarna då fast man var svagare då än nu.
Användarvisningsbild
GiK
Inlägg: 507
Blev medlem: 26 augusti 2008, 08:55:20
Ort: Kalmar

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av GiK »

Problemet är bara att ett 0,7 mm borr ger sig iväg i sidled på väg igenom materialet. Även om jag höll mig inom 0,1 mm på första sidan så blev det fullständig katastrof på andra sidan. Jag har hört att hål som ska gå rakt igenom måste man fräsa istället för att borra om de inte ska dra sig i sidled.

Snacka med "sodjan" här på forumet.
Han har "rakblads-vassa borrar", det är det som gör att
borren inte "vadrar iväg".
Borren ska vara slipad för "kretskorts-laminat"! :tumupp:
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av v-g »

Sodjans borr går perfekt rakt igenom utan snack. Dock är borrarna extremt hårda så de smäller av rätt lätt iom att de är så tunna. Man bör ha en pelar-dremmel eller liknande för att borra. Jag har dock kört på frihand med dremmeln utan att knäcka borrar, de jag knäckte knäckte jag i fräsen då Z tappade steg :doh:
Användarvisningsbild
GiK
Inlägg: 507
Blev medlem: 26 augusti 2008, 08:55:20
Ort: Kalmar

Re: Modelljärnvägsnätverk

Inlägg av GiK »

:D
V-G skrev:Jag har dock kört på frihand med dremmeln utan att knäcka borrar,.....


Jag borra också på fri hand, alltid. Efter som jag inte äger ett pelarställ
eller Dremmel.

Till råga på all min galenskap, :mrgreen: borrar jag med en vanlig "drillborr/borrskaft".

Så länge borren skär är det inga problem. Men man ska undvika att köra fast.
T.ex. när man ska till och borra igenom. Men det som gör att detta funkar
är att "Sodjans" borrar är så "rakbladsvassa" och "skär-vinkarna" är
optimerade för just detta ändamålet.
Skriv svar