PaNiC's lilla röris

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

PaNiC's lilla röris

Inlägg av PaNiC »

Sedan i höstas har jag hållit på med en rörförstärkare som vissa av er vet.

Schema och övrig info finns här: http://forum.sweclockers.com/showthread ... genumber=1

Nu till problemet. Den låter för jävligt. Fullt med distorsion, nätbrum, knaster och annat otrevligt. Nätbrummet försvinner av förklarliga skäl direkt när jag slår av spänningen till den. Ett tag senare när anodspänningen har sjunkit till runt 80V börjar den låta ganska trevligt. Jag tolkar detta som att rören får för hög anodspänning, men den ligger bara på 220V. Jag har ju bara byggt rakt av från ett schema så jag vet egentligen inte så mycket om hur den fungerar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Är det schemat i swec-länken du har använt? I så fall stämmer inte din röruppsättning med vad schemat använder. Slutrören 6550 är inte samma som EL84 till exempel. Vilka transformatorer har du använt (schemat refererar till Lundahl-trafos)? Har du en ritning på nätdelen?
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Nej jag vet att rören är fel. Skulle egentligen rådgjort med SM7YES om vilka ändringar som skulle göras men jag har inte fått tag i honom än så det blev att jag byggde klart ändå.

Jag har använt vanliga ringkärnetrafos med 230V primär och 12V sekundär (vet att det också är helt fel, men jag är bara ute efter att ha byggt den egentligen). Som ingångstrafos har jag använt ryska TMC10.

Nätdelen har jag ingen ritning på. Men även den är helt fel och okomplicerad. Bara trafot som satt i lådan redan och så har jag likriktat och glättat efter behov.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Eftersom du har ändrat i princip alla vitala delar i schemat är det i princip en ny förstärkare. Då måste vilopunkter och liknande räknas om. Som resultat får du helt andra värden på motstånden. Slutrören kan du ersätta med EL34 i stället - de är närmare en 6550 än EL84 (och ger mer effekt). Utgångstrafon är en väldigt speciell sak, att bara ersätta den med en nättrafo lär nog inte låta så bra.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Det är bara slutrören som är annorlunda förutom strömförsörjning och utgångstrafona. Eller det är så pass vitalt? Att det inte låter så bra med nättrafo är jag medveten om. Men för tillfället får det duga.
Har en lite tight budget, så jag byter hellre ett gäng motstånd än slutrör.
Har du några förslag på vad som behöver ändras och isåfall till vad?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det du måste göra är att räkna om tomgångsströmmen för utgångsrören. Leta upp databladet på EL84 för att hitta denna info. Matningsspänningen måste anpassas till sättet att köra rören på (triod eller pentod - kolla databladet). Utgångstrafon måste ha rätt lastimpedans för vald rörtyp vilken är 8 - 10 kohm för EL84. För 6550 är den 4 - 6 kohm. Impendansen är inte den samma som resistansen (vilken du får om du mäter lindningen med en multimeter). Till sist bör du kolla att drivsteget styr ut slutrören rätt. Dessutom bör det ge en ren signal (kolla signalerna på G1 hos slutrören med oscilloskop).
Skriv svar