USB till GPIB adapter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av AndersG »

En liten fråga gällande detta. Om man inte har resetknapp, utan bara gör adaptern strömlös så resettar den inte garanterat om den är ansluten till an aktiv GPIB-Buss. Orsaken är att de övriga enheterna lägger en spänning om 4-5V på busslinjerna och när Vcc försvinner så läcker detta via ingångarnas skyddsdioder till Vcc.

Jag har aktiverat BOR, men det verkar inte alltid hjälpa. Några tips?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av MiaM »

Det här är ju inte svaret du vill ha, men det här är väl en av anledningarna till att man "ska" använda de där specifika GPIB-drivkretsarna, eller någon likvärdig konstruktion. :(
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av AndersG »

Nej, du har rätt. Det var inte det svaret jag ville ha :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av Hedis »

Kan en separat POR-krets hjälpa tro?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av MiaM »

Ett svar som du kanske hellre vill ha:

Den enklare lösningen är väl (som Hedis hann skriva medan jag författade detta) att hänga på en krets som känner av matningsspänningen på mikrokontrollern och om den är för låg så dras reset hårt. Jag skulle lägga på schotkydioder från bussen till matningsspänning för att inte köra sönder skyddsdioderna inne i mikrokontrollern, ifall den inte är specad att tåla strömmen som kan uppstå. Lägg gärna på nåt som dödar alla lysdiodsdrivningar när spänningen är för låg, så lastas bussen mindre.

Men detta är väl mest bara kosntgjord andning - för en kommande version så är det väl tyvärr drivkretsar som skulle behövas.

Databussen kör ju alla pinnar i samma riktning, så där räcker det ju med en extra signal för att styra riktning. För kontrollbussen så är det väl vad jag minns tre pinnar som används för att överföra varje byte och de bör väl ha separata pinnar in och ut, medan återstående fem pinnar kan köras via någon seriell mojäng. Om RA0/AN0 (som du vad jag ser inte använder nu) kan användas som digital I/O så skulle du t.ex. kunna köra en I2C-baserad expansionskrets för att hantera detta. Annars om du offrar serieporten så räcker pinnarna för att använda enklare 74**-logik.

Detta förutsätter dock att alla pinnar i kontrollbussen måste kunna köras i valfri riktning. Jag är osäker på om så verkligen är fallet helt igenom - det kanske är några som kan paras ihop så att de har samma riktning - då kanske det går att spara pinnar? Annars är ju det vanliga att ha en pinne för utsignal och en annan för insignal på dessa pinnar, om jag förstått rätt, så det går åt två I/O per signal.

Ursäkta att jag inte läser igenom hela tråden igen, men jag minns inte riktigt om du enbart tänkte använda denna som kontroller för att styra enheter på bussen, eller också tänkt låta andra enheter kunna vara kontroller och styra den moderna PCn. Om det sistnämnda gäller så kan det eventuellt vara en idé att ta med en så kallad "ATN trap"-hårdvara, om inte mikrokontrollern reagerar blixtsnabbt nog på ATN. (Allmänt när man konstruerade med de äldre mikroprocessorerna så behövde man hårdvara för att hålla bussen efter en ATN så att man hinner undersöka bussens tillstånd och avgöra ifall man ska svara eller inte, för till exempel en 6502 var vad jag förstått inte snabb nog att svara på ATN i alla lägen. På Commodoreburkar får man blixtnabbt "Device not present" om tillfrågad enhet inte svarar på ATN).

Tyvärr drar det ju iväg antalet komponenter som behöver monteras, men i de sammanhang där denna kostnad har nån egentlig inverkan (d.v.s. hobbybruk) så kan det ju kompenseras av att vem som helst med nån lödkunskap kan ju löda ihop den om kortet likt Fortrans bygge använder hålmonterade komponenter.

Sorry att jag mestadels är captain obvious här, se det lite som att jag tänker högt och försöker se nåt ställe där det skulle gå att göra på nåt annat sätt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av AndersG »

Nåja, faktum är att kretsen fungerar rätt bra som den är nu och jag har sålt kanske 50+ kort av den och av HPdisk, som är baserat på samma lösning. Att resetta MHA att bara ta bort matningsspänningen är en dålig idé ändå.

Däremot finns det en annan motivation att använda externa drivkretsar och det är att det börjar bli ont om processorer som var tillräckligt många 5V-toleranta pinnar. Jag har en vidareutveckling av HPDisk2 som, använder en 3.3V PIC och TTL, buffertkretsar. Som du säger är alltid databussen lika riktad för alla pinnar, men kontrollbussen är det inte så där kör jag med 2x8 pinnar och buffert på ingången och öppen kollektor på utgången.

Har gjort två kort på detta:
DSC_0205.JPG
Tänkte revidera det litet ännu, bla ha en micro-USB för spänningsmatning, men andra projekt har tagit all tid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av Micke_s »

Varför inte rita dit en footprint för esp-01/esp12 och en uart till PIC processorn så kan du köra wifi.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av AndersG »

Bra tanke, men allt har sin tid. Eftersom FW i denna stöder även Plotter/Printer så skulle det ju vara ganska smutt att kunna sända utskriften direkt till en skrivare :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av Micke_s »

Airprint finns..tror dock det är enklare att esp laddar upp till någon rpi eller liknande och den skickar till printern.
ESP kör http request med bilden typ.

https://wiki.debian.org/AirPrint
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av AndersG »

Jo, känner till det, AirPrint är apples proprietära. Finns även OpenSource varianter, har glömt namnet, A-någonting. Fast enklare är att köra HP's protokoll på port 9100.

Man kunde i så fall göra ett piggyback kort. Exvis ett som pluggas i serieporten uppe TV och ICSP-kontakten mitt på.

Jag har en ESP liggande i högen för framtida projekt, tillsammans med några jätteleddar för en klocka som skall synka via NTP, men även det projektet är vilande.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av MiaM »

För mig som mer tänker Commodore än HP så framstår Wifi eller annat nätverk som än mer naturligt, eftersom Commodore kör "filer" istället för "diskar" över GPIB (om man inte specifikt i t.ex. ett diskeditorprogram begär att läsa/skriva enskilda block - vilket normalt aldrig görs av vanliga applikationer eller användaren). Med "filer" så skulle det nog gå rätt bra att göra en övergång mellan Commodores protokoll över GPIB och till exempel SMB/CIFS.

Fast detta har jag ju tjatat om till leda redan :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av AndersG »

Och jag som primärt tänker: Lagra instaällningar från intrument samt utskrifter, tänker annorlunda :)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av MiaM »

Förr i tiden fanns det nätverksgrejer för åtminstone PC som funkade så att man bootade på i princip en bootimagefil som delades ut som disk över nätverket, och sedan kunde man nå annat på nätverket som delats som filer. Tror till exempel prylar från DEC gjorde så.

Frågan är om det finns något sådant som lever än idag?

Det vanliga sättet att nätboota idag är ju TFTP och då med en image som i ett svep förs över till klientens minne och sedan körs den igång, utan ytterligare nätverksaktivitet förrän minsta möjliga av ett komplett startat OS är igång.

Om det finns något fortfarande levande mer standardiserat protokoll för att dela diskar så kanske det vore intressant att titta på?

(Eller ja, för den delen så kan ju lika gärna något som görs idag vara kompatibelt med något dåtida även om de sällan eller rent av aldrig lär samnyttjas).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av AndersG »

Du tänker på diskless boot. Numera använder msn ngt liknande som heter PXE. Vi har så på jobbet för att boota arbetsplatser och sutomatiskt installera en ten windows.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: USB till GPIB adapter

Inlägg av MiaM »

Ja, PXE är ju ett fint namn för DHCP med extra bjällror och visslor ihop med TFTP, på ett väldefinierat vis. :)
Skriv svar