Äntligen klar!! (Nästan)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Äntligen klar!! (Nästan)

Inlägg av Forsgren »

Nu äntligen är man klar med projektet man jobbat med i några månader.. Automatik till inmatningen i en flistugg..

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Stiligt. En snygg låda till bygget gör mycket!

Hur har du löst det med knapparna?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Precis det undrade jag också. Det är ju rätt svårt att få till snygga paneler tyvärr, men du verkar ju ha lyckats bra!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Najsigt!. Berätta mer om bygget & dess funktioner & givetvis fler bilder!.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Knapparna är stora hål i "frontplåten", och sen sitter det små tryckknappar på ett kretskort bakom fronten i hålen, på fronten med dom stora hålen har jag sedan klistrat frontfolien som fjädrar in lite när man trycker på en knapp.. hoppas ni fattar.. har bråttom nu ska försöka skriva lite mer sen...
Erik_L
Inlägg: 58
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:14:06

Inlägg av Erik_L »

Finns det några bilder på hur mikrobrytarna sitter på kretskortet?

Inte så svårt att gissa hur det ser ut men funderar på att använda samma lösning själv till lite saker och det är alltid bäst att se precis hur andra gjort.

Hur gör du med frontfolien?
Skriver du ut på ett vanligt papper och sen klistrar något ovanpå detta?


/Erik
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

flistugg? vad har man det till?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du tar en trädstam, kvistar och annat träbasserat och stoppar in i ena endan maskinen, i andra sprutar det ut små flisor av trä.

Dessa kan användas som utfyllnad i rabbater för att kväva undervegetaritionen, men vanligast är nog att man eldar med det.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Ne har inga fler bilder just nu.. Brytarna sitter så att dom kanske sticker upp en halv millimeter ur hålet, dvs. så att det blir en lite bula på frontfolien..
Har skrivit ut på nå självhäftande papper jag köpt på clasohlson för något år sedan, ska vara rätt slitstarkt å bra klister tror jag.. På pappret klistrade jag sedan en självhäftande plast, en sådan som skyltmakare använder när dom gör dekaler på tex bilar..

Det den gör är att den via en induktiv givare känner av hur fort flistuggen snurrar (Max 1000 rpm) och när varvtalet pga belastning sjunker under ett visst förinställt varvtal så skall dan avbryta inmatningen, för att låta tuggen komma upp i varv igen. Den backar även inmatningen under några hundra millisekunder innan den väntar på att varvtalet kommit upp, detta på grund av att tuggen har en tendens att kunna dra i sig materialet av sig själv utan inmatningen..
Alla parametrar går att ställa in under en meny, och så finns det även möjlighet att köra manuellt osv..
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Schema å kretskort

Bild
Bild
Skriv svar