Voltmeter bygge
Voltmeter bygge
Hej.. jag tänkte försöka bygga en egen Voltmeter för 12V till bil..
Letade på Internet med hittade inte så mycket där..
Är det nån av er som har lite tips eller ideér eller kanske nån länk??
Skulle haft nån typ av scheman och dylikt...
Letade på Internet med hittade inte så mycket där..
Är det nån av er som har lite tips eller ideér eller kanske nån länk??
Skulle haft nån typ av scheman och dylikt...
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Det finns färdiga panelinstrument att köpa på ELFA, om du inte är inne på mikrokontrollers.
Om du väljer att bygga en själv är det enklaste nog att använda en mikrokontroller, men det går nog även att lösa med komparatorer och räknare (räkna pulser tills en kondensator laddats upp till ett visst värde), och sedan fixa till displaydrivningen på något sätt.
Om du väljer att bygga en själv är det enklaste nog att använda en mikrokontroller, men det går nog även att lösa med komparatorer och räknare (räkna pulser tills en kondensator laddats upp till ett visst värde), och sedan fixa till displaydrivningen på något sätt.
Lite skämt får väl alltid plats?
Back on track:
Nåväl, Henke vill bygga en voltmeter men vill se hur mycket generatorn laddar det kan lätt missförstås. Spänningen har inte med hur mycket generatorn laddar i första hand att göra. Om batteriet är nere kan generatorn ladda massor (ampere) men voltmetern visar inte högre värde för det.
Back on track:
Nåväl, Henke vill bygga en voltmeter men vill se hur mycket generatorn laddar det kan lätt missförstås. Spänningen har inte med hur mycket generatorn laddar i första hand att göra. Om batteriet är nere kan generatorn ladda massor (ampere) men voltmetern visar inte högre värde för det.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 29992
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Mäter man utspänningen på generatorn får man oftast runt 14V eller aningens mer. Mäter man på batteriet, är det då oftast 13,8V. Det är iaf det som det ska vara. Kollar man sen runt i motorutrymmet ser man den enligt min meningen alldeles för tunna plusledningen från generatorn via laddningsreläet till batteriet. Det är inte allt för sällan en sladd på runt 4-6mm². Laddar generatorn 50A resulterar det i ett spänningsfall på ca 0,4V. Tadaa! Ehm... ja... Sånt vill man inte veta av om man bygger riktiga ljudgrejer i bilen
Då vill man veta hur många volt det är i andra änden av matarkabeln, där slutstegen sitter.
Då vill man veta hur många volt det är i andra änden av matarkabeln, där slutstegen sitter.
Det problemet jag har med bilen är att den inte börjar ladda på engång när man startar bilen, så jag vill se när/om den laddar bara, mäter man direkt på generatorn ist för batteriet syns det ju klart....Andy skrev:Lite skämt får väl alltid plats?
Back on track:
Nåväl, Henke vill bygga en voltmeter men vill se hur mycket generatorn laddar det kan lätt missförstås. Spänningen har inte med hur mycket generatorn laddar i första hand att göra. Om batteriet är nere kan generatorn ladda massor (ampere) men voltmetern visar inte högre värde för det.
Jag hade ju dragit kablerna på ett förnuftigt sätt rent laddningsmässigt och sen mätt spänningen över kablen, den fungerar som en låg-ohm motstånd. Detta kunne ganska lätt visas på en LED: grön=laddar, rör=gissa själv.
Sen är det ett annat trick om den inte börjar ladda innan man har varvat motorn en del: Fixa laddningslampan! För att starta laddningen drar generatorn lite ström genom den (så den ljuser) och det svaga magnetfält den då kan bilda genererar mer som den sedan använder själv.
Om man då måste rusa motorn först för att den ska ladda är det oftast för att laddningslampan är paj eller för klen, jag har även sett dom paralellkopplat med ett motstånd.
Sen är det ett annat trick om den inte börjar ladda innan man har varvat motorn en del: Fixa laddningslampan! För att starta laddningen drar generatorn lite ström genom den (så den ljuser) och det svaga magnetfält den då kan bilda genererar mer som den sedan använder själv.
Om man då måste rusa motorn först för att den ska ladda är det oftast för att laddningslampan är paj eller för klen, jag har även sett dom paralellkopplat med ett motstånd.