Voltmeter bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Henke_
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 december 2004, 14:49:24
Kontakt:

Voltmeter bygge

Inlägg av Henke_ »

Hej.. jag tänkte försöka bygga en egen Voltmeter för 12V till bil..
Letade på Internet med hittade inte så mycket där..
Är det nån av er som har lite tips eller ideér eller kanske nån länk??
Skulle haft nån typ av scheman och dylikt...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad vill du har ut av mätaren? digital? analog?
Henke_
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 december 2004, 14:49:24
Kontakt:

Inlägg av Henke_ »

Det ska va en digital med siffror så jag ser hur mycket generatorn laddar, tänkte sätta fast den i bilen nånstans....
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Danei;

Jag undrade ett tag hur du har lyckats få ihop över 2500 poster, men nu förstår jag hur det gått till! :lol:
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det lustiga är att just nu så verkar inte dubletterna räknas som lösa inlägg.

Iaf. inte i ngt fall.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det finns färdiga panelinstrument att köpa på ELFA, om du inte är inne på mikrokontrollers.
Om du väljer att bygga en själv är det enklaste nog att använda en mikrokontroller, men det går nog även att lösa med komparatorer och räknare (räkna pulser tills en kondensator laddats upp till ett visst värde), och sedan fixa till displaydrivningen på något sätt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Andy skrev:Danei;

Jag undrade ett tag hur du har lyckats få ihop över 2500 poster, men nu förstår jag hur det gått till! :lol:
Råkade trycka några gåner till när inget hände. Det kan bli så när det är så segt. Men tycker ju att man ska komma vidare på 5min.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

danei;

Jag håller med till 100 % det är fruktansvärt segt ibland! Jag vet inte riktigt vad som är fel här det har inte varit så förut. Jag hoppas att du inte tog illa upp för att jag skämtade om det!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä det är ingen fara. Jag tog inte åt mig. Men vi kanske inte ska förstöra tråden med sånt snack.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Lite skämt får väl alltid plats?
:D Back on track:
Nåväl, Henke vill bygga en voltmeter men vill se hur mycket generatorn laddar det kan lätt missförstås. Spänningen har inte med hur mycket generatorn laddar i första hand att göra. Om batteriet är nere kan generatorn ladda massor (ampere) men voltmetern visar inte högre värde för det. :?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29992
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mäter man utspänningen på generatorn får man oftast runt 14V eller aningens mer. Mäter man på batteriet, är det då oftast 13,8V. Det är iaf det som det ska vara. Kollar man sen runt i motorutrymmet ser man den enligt min meningen alldeles för tunna plusledningen från generatorn via laddningsreläet till batteriet. Det är inte allt för sällan en sladd på runt 4-6mm². Laddar generatorn 50A resulterar det i ett spänningsfall på ca 0,4V. Tadaa! Ehm... ja... :P Sånt vill man inte veta av om man bygger riktiga ljudgrejer i bilen :)
Då vill man veta hur många volt det är i andra änden av matarkabeln, där slutstegen sitter. ;)
Henke_
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 december 2004, 14:49:24
Kontakt:

Inlägg av Henke_ »

Andy skrev:Lite skämt får väl alltid plats?
:D Back on track:
Nåväl, Henke vill bygga en voltmeter men vill se hur mycket generatorn laddar det kan lätt missförstås. Spänningen har inte med hur mycket generatorn laddar i första hand att göra. Om batteriet är nere kan generatorn ladda massor (ampere) men voltmetern visar inte högre värde för det. :?
Det problemet jag har med bilen är att den inte börjar ladda på engång när man startar bilen, så jag vill se när/om den laddar bara, mäter man direkt på generatorn ist för batteriet syns det ju klart....
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag hade ju dragit kablerna på ett förnuftigt sätt rent laddningsmässigt och sen mätt spänningen över kablen, den fungerar som en låg-ohm motstånd. Detta kunne ganska lätt visas på en LED: grön=laddar, rör=gissa själv.

Sen är det ett annat trick om den inte börjar ladda innan man har varvat motorn en del: Fixa laddningslampan! För att starta laddningen drar generatorn lite ström genom den (så den ljuser) och det svaga magnetfält den då kan bilda genererar mer som den sedan använder själv.

Om man då måste rusa motorn först för att den ska ladda är det oftast för att laddningslampan är paj eller för klen, jag har även sett dom paralellkopplat med ett motstånd.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29992
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om laddningslampan lyser när man slår på tändningen (då alla andra lampor också lyser), så är den ju inte paj...
Och det brukar inte ladda heller om tomgången är typ 500 varv...
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Att använda pluskabeln som shunt är ett gammalt och beprövat knep som fungerar utmärkt. Om man kan låna en DC tångampere meter så är det inte så svårt att kalibrera sin mätare.
Skriv svar