12 V nätaggregat från bla. Kjell&Co håller ej spec. Lösning!
12 V nätaggregat från bla. Kjell&Co håller ej spec. Lösning!
Köper man ett stabbat nätagg för "12V" apparatur eller batteriladdning så vill då jag kunna ligga på 13.5-13.8V
Har stött på "fel" på 2 av modellerna av switchade nätaggregat från velleman som säljs av Kjell&Co, modellerna är PSIN15012 = 150W 12.5A 12V och PSIN30012 = 300W 25A 12V.
Inget av dessa klarade att ge 12V +10% variabe,l altså 13.2V, dom klarade max några 10-tal mV över 12V.
PSIN15012 har nån form av överspänningskydd i form av en 12V zenerdiod som återkopplar till switchregulatorn.
lösningen på problemet på PSIN15012 är att sätta i en zenerdiod till i serie med den som redan sitter på kretskortet.
På kretskortet finns just plats för 2 zener i serie! ZD2 och ZD3 finns markerde på kretskortet, dom sitter just bakom och lite till vänster om trimmpotten, ZD3 är bara en bygel orginal, där satte jag en zener på 2.7V och vips så går det att skruva upp emot 14V.
PSIN30012 så byter man R36 från 10K till 390ohm, R36 sitter i närheten av switch regulatorn tl494.
vips så får man 9.8-14V och på köpet får man ett stabilt aggregat som inte självsvänger i reglerdelen och har andra konstiga saker för sig, testad kortslutningsström blev 35A
Har stött på "fel" på 2 av modellerna av switchade nätaggregat från velleman som säljs av Kjell&Co, modellerna är PSIN15012 = 150W 12.5A 12V och PSIN30012 = 300W 25A 12V.
Inget av dessa klarade att ge 12V +10% variabe,l altså 13.2V, dom klarade max några 10-tal mV över 12V.
PSIN15012 har nån form av överspänningskydd i form av en 12V zenerdiod som återkopplar till switchregulatorn.
lösningen på problemet på PSIN15012 är att sätta i en zenerdiod till i serie med den som redan sitter på kretskortet.
På kretskortet finns just plats för 2 zener i serie! ZD2 och ZD3 finns markerde på kretskortet, dom sitter just bakom och lite till vänster om trimmpotten, ZD3 är bara en bygel orginal, där satte jag en zener på 2.7V och vips så går det att skruva upp emot 14V.
PSIN30012 så byter man R36 från 10K till 390ohm, R36 sitter i närheten av switch regulatorn tl494.
vips så får man 9.8-14V och på köpet får man ett stabilt aggregat som inte självsvänger i reglerdelen och har andra konstiga saker för sig, testad kortslutningsström blev 35A
Re: 12 V nätaggregat från bla. Kjell&Co håller ej spec. lösning!
Om det står "12V" så innebär det väl 12,000 V inom den precision som utrustningen klarar?
13,5 - 13,8 V är ett annat område. Som bl.a lämpar sig för konstantspännings laddning vad jag vet.
Vilken regulator sitter i PSIN15012?
Om TL494:
ti.com - Pulse-width-modulation control circuits
ti.com - Designing Switching Voltage Regulators With the TL494
13,5 - 13,8 V är ett annat område. Som bl.a lämpar sig för konstantspännings laddning vad jag vet.
Vilken regulator sitter i PSIN15012?
Om TL494:
ti.com - Pulse-width-modulation control circuits
ti.com - Designing Switching Voltage Regulators With the TL494
-
Ett 12v nätagg har man inte till laddning av 12v batterier... Det är till för att ge 12v. Vill du har ut 13+ så får du köpa ett nätagg som är specat till det.
dom är specade 12V variabelt +/-10% det håller dom inte.
-
Lite konstig tråd.
Trodde först att syftet var att ondgöra sig på att 12V nätagg som håller sig till spec, inte ger ut 13,8V.
Sedan kom jag på att tråden ligger i projektdelen. Mycket riktigt är det ett projekt att bygga om 12V nätagg till 13,8V.
Trots att överskriften tyder på något helt annat så gissar jag på att det är ett projekt. Isåfall behövs det bilder. 
Trodde först att syftet var att ondgöra sig på att 12V nätagg som håller sig till spec, inte ger ut 13,8V.

Sedan kom jag på att tråden ligger i projektdelen. Mycket riktigt är det ett projekt att bygga om 12V nätagg till 13,8V.

Varför inte helt enkelt skaffa en "batteriladdare" ??
Får man inte lite andra finesser på köpet då också ?
Får man inte lite andra finesser på köpet då också ?
-
Är syftet att driva en bilstereo eller en tranciever för mobilt bruk är kanske inte batteriladdare första valet.
Men då duger å andra sidan 12V lika bra.
-
Det borde vara så!
Väntar på att TS ska förtydliga det hela. Det är han som sitter på facit, när det gäller syftet med tråden och 13,8V.
Väntar på att TS ska förtydliga det hela. Det är han som sitter på facit, när det gäller syftet med tråden och 13,8V.
Min brödrost har ingen reflow funktion!, det måste ingå som standard. Nu blir det Sverker/KO/ARN..

(väntar också på lite ledtrådar från TS
)

(väntar också på lite ledtrådar från TS

Han har ju förtydligat?
Han har (troligen) köpt ett sånt här:
http://www.kjell.com/?item=44480&path=3 ... ,354000000
Jag citerar:
Han har (troligen) köpt ett sånt här:
http://www.kjell.com/?item=44480&path=3 ... ,354000000
Jag citerar:
12 V + 10% borde bli 13,2 V. Alltså skall det enligt specen gå att skruva upp till 13,2 V.Utspänningen är justerbar ±10 % med en potentiometer bredvid anslutningarna.
Användnigen är lite generell men om vi säger så här det ska kunna ersätta ett fungerande 6-celligt blyacksystem under drift i ett fordon.
Jag vill våga påstå att "standardspänningen" för mobilutrustning i 6-cellsblyacksystem (12V) ligger oftast 13.5-13.8V
och 12.000V eller 13.5V tex matat till en KV-tranciver ger ganska stor uteffektskillnad.
25A vertionen ska inte jag ha utan är till en radioamatör,
Båda har tl494 som regulator, är inte av "flyback" typ utan troligen 2 lindnigar med varsin trissa som push-pull på primärsidan de ser bra ut men i örvrigt lämnar konstruktionerna lite mer att önska.
Tackar för "konstruktions pdf:en"
har labbat en del med 494 och gillar den sedan tidigare men inte stöt på det dockumentet bara databladen.
Jag vill våga påstå att "standardspänningen" för mobilutrustning i 6-cellsblyacksystem (12V) ligger oftast 13.5-13.8V
och 12.000V eller 13.5V tex matat till en KV-tranciver ger ganska stor uteffektskillnad.
25A vertionen ska inte jag ha utan är till en radioamatör,
Båda har tl494 som regulator, är inte av "flyback" typ utan troligen 2 lindnigar med varsin trissa som push-pull på primärsidan de ser bra ut men i örvrigt lämnar konstruktionerna lite mer att önska.
Tackar för "konstruktions pdf:en"

Ja, det står ju tydligt både hos Kjell och hos Velleman att det ska
vara justerbart +/- 10%, men av din beskrivning så verkar det vara
tekniskt omöjligt med konstruktionen out-of-the-box (utan extra zener).
Låter lite som ett reklamations/garanti ärende...
vara justerbart +/- 10%, men av din beskrivning så verkar det vara
tekniskt omöjligt med konstruktionen out-of-the-box (utan extra zener).
Låter lite som ett reklamations/garanti ärende...
Första modellen jag köpte var 150W:an lite besviken blev man att den inte höll spec,
men kolla lite snabbt på konstruktionen och såg att det går att lösa och den hade ju den möjligheten att åtgärda det med komponentplats klar å allt, ja man borde ju har reklamerat den men men soppan tillbaka hade kostat mer än en zener
och tror inte heller det var något måndags-ex utan lite bristande konstruktion.
Köpte 300W:an förra veckan och räknade kallt med att den inte skulle hålla spec. direkt ur lådan, vilket någon redan testat och konstaterat den var BEG.!! justerpotten nästan utsliten å lite repig och saknade bruks å lite emballage.
Så det blev till moddprojekt direkt.
men kolla lite snabbt på konstruktionen och såg att det går att lösa och den hade ju den möjligheten att åtgärda det med komponentplats klar å allt, ja man borde ju har reklamerat den men men soppan tillbaka hade kostat mer än en zener

Köpte 300W:an förra veckan och räknade kallt med att den inte skulle hålla spec. direkt ur lådan, vilket någon redan testat och konstaterat den var BEG.!! justerpotten nästan utsliten å lite repig och saknade bruks å lite emballage.
Så det blev till moddprojekt direkt.