Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<

Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av lgrfbs »

zeus Du skrev vad jag tänkte, läskigt :humm: , :tumupp: till förslagt
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av zeus »

Yeah!
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av bobobo »

Enligt svensk och internationell standard:

10.3 Indikeringsljus och displayer
10.3.1 Allmänt
Indikeringsljus och displayer ger följande information:
– indikering: att påkalla operatörens uppmärksamhet eller att visa att en viss uppgift bör utföras. Färgerna
RÖD, GUL, BLÅ och GRÖN används normalt för detta ändamål; för blinkande indikeringsljus och
displayer se avsnitt 10.3.3.
– bekräftelse: att bekräfta ett kommando eller ett villkor eller ett avslutande av en ändring eller en
övergångsperiod. Färgerna BLÅ och VIT används normalt för detta ändamål och GRÖN får i vissa fall
användas.
Indikeringsljus och displayer skall väljas och installeras på sådant sätt att de är synliga från operatörens
normala placering (se också IEC 61310-1).
Kretsar för indikeringsljus som används som varningsljus skall förses med möjlighet för funktionsprovning
av dessa ljus.
10.3.2 Färger
Om inte annat avtalats mellan leverantör och användare (se bilaga B), skall indikeringsljus ges färger med
avseende på maskinens drifttillstånd enligt tabell 4.
Tabell 4 – Färger på indikeringsljus och deras betydelser med avseende på maskinens drifttillstånd
Färg Betydelse Förklaring Åtgärd av operatör
RÖD Nöd Riskfyllt tillstånd Omedelbar åtgärd för att hantera farligt tillstånd
(t ex frånkoppling av maskinens matning, vara
uppmärksam på det riskfyllda tillståndet och hålla
sig ifrån maskinen)
GUL Onormal Onormalt tillstånd
Risk för kritiskt tillstånd
Övervakning och/eller ingrepp (t ex genom att den
avsedda funktionen åter åstadkoms)
BLÅ Påbjuden Indikering av tillstånd som fordrar
åtgärd från operatören
Påbjuden åtgärd
GRÖN Normal Normalt tillstånd Valfri
VIT Neutral Andra tillstånd; kan användas när
RÖD, GUL, GRÖN eller BLÅ inte
med säkerhet är rätt färg
Övervakning
Indikerande ljustorn på maskiner bör ha tillämpliga färger i följande ordning uppifrån och ner: RÖD, GUL,
BLÅ, GRÖN och VIT.
10.3.3 Blinkande ljus och teckenfönster (displayer)
För ytterligare precisering eller information och särskilt för att ge ökad tydlighet kan blinkande ljus och
teckenfönster användas för följande ändamål:
– för att påkalla uppmärksamhet
– för att begära omedelbar åtgärd
– för att indikera avvikelse mellan ett givet kommando och utrustningens tillstånd
– för att indikera att ett ändringsförlopp pågår (blinkning under förloppet).
Det rekommenderas att högre blinkfrekvens hos ljus eller teckenfönster används för information med högre
prioritet (se IEC 60073 beträffande rekommenderade blinkfrekvenser och tidsförhållandet mellan ljust och
mörkt).
Där blinkande ljus eller teckenfönster används för att ge information med högre prioritet bör även en
hörbar varningsanordning anordnas.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av tecno »

Hej Mattias,

Tack för den fina 'skriften'.

Finns dessa dokument som du refererar till öppna någonstans på nätet? Eller kan du säga nåt om placering av en tokken semafor och vad det är för blinkfrekvens man bör ha om man applicerar blinkning i semaforen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av tecno »

Ett litet problem....

Kanalog kortet har 8st opto utgångar med TLP281-4 ( http://www.toshiba-components.com/produ ... 071001.pdf )
Enligt Dynomotion bör man inte belasta med mer än 25mA dessa utgångar så något externt måste till som inte belastar dessa TLP281or för mycket.

Vad blir enklast att haka på för att kunna koppla på mina 'semafor' LEDs? Dessa drivs direkt på 24VDC och drar 30mA enl etikett på enheterna. Skulle ULN2802 kunna vara ett alternativ?
Hur koppla, dvs vad mer behövs? Har alltså 24VDC att tillgå. Det kan ju tänkas att något annat än dessa semafor lysen kommer att lasta utgångarna som drar mera ström.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av PTC »

Hej Bengt.
Varför inte sätta en liten PLC som tar hand om den biten, där kan du ju få semaforen att göra precis vad du vill. Blinka och lysa beroende på hur du programmerar den.
Ingångarna drar ju så gott som ingen ström :humm:
24 Volt har du ju gott om
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Mach3

Inlägg av tecno »

Hej Per,

Mach3's 'PLC' Brains tar hand om det hela dvs styrningen av dessa utgångar så jag behöver bara nåt enkelt att klara av lasten från semaforen. Nu finns det ju visserligen kraftfullare utgångar också att tillgå i Kanalog kortet men jag vill kunna använda dessa 8 först innan jag ger mig på att ta de andra 8 FET bestyckade utgångarna.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av PTC »

Aha, okej då hänger jag med
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av H.O »

Hej Bengt,

Opto-kopplarna är ju flexibla då du har tillgång till både emitter och kollektor men exakt vad som är enklast att göra beror nog på hur blinkfyren är konstruerad, har du "+" och "-" till varje färg för sig eller är det en gemensam "-" och separata "+" eller tvärt om?

ULN28xx har ju ju öppen kollektor utgång vilket betyder att du behöver ha tillgång till "-" separat för respektive färg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av tecno »

Hej H.O

Gemensam minus är det på semaforen, eller det är nog valfritt då den ska kunna drivas med 24V AC/DC ( ~ )
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av H.O »

OK, jag skissade upp en möjlig lösning för gemensam minus:

Bild

Men om det nu går att köra med gemensam plus så borde det funka med ULN28xx. Då kopplar du opto-kopplarens kollektor till +5V, emittern med ett pulldown-motstånd till ingången på ULN28xx, utgången på ULN28xx till "minus" på respektive färg.

/Henrik.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av bobobo »

Texten ovan var ett utsnitt ur SS-EN 60204-1 som är en standard som beskriver allmänna krav på elsystem i maskiner.
Tyvärr copyright och dyr... hoppas mitt utsnitt inte var för stort för copyrighten :)

Placering av ljusfyren torde vara väldigt valfritt så länge den syns och man förstår vilken maskin den refererar till.

Där stod ju något om högre frekvens ju viktigare meddelande det är. Några absoluta tal tror jag inte det står. Men 0,5-2hz är nog ett ganska normalt område.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av tecno »

Tack Mattias, jag såg att den kostar ja.....
mao sunt förnuft gäller.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av tecno »

Tack H.O
Tog upp en och kollade och visst går det att köra både och. Men jag tror nog att jag går på detta med BD140:orna istället då detta ger en god marginal på lastsidan. Rotade igenom mina lådor men inte hadde jag några 140:or inte men 139:or ett antal. Lägger in en beställning hos Swech nu på direkten.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av H.O »

Jag tog bara BD140 "ur luften" så att säga, du kanske har nån annan PNP med lagom kapacitiet - whatever works.
Nu ska du ju driva lysdioder/lampor så det är ju lugnt men annars får du inte glömma diod tvärs över trissan ifall du får för dig att driva nån ventil eller kontaktor eller nått sånt.

/Henrik.
Skriv svar