Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LittleFish
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 juni 2010, 03:44:14

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av LittleFish »

Börjat leka med Arduino så kvällens projekt innebär att jag nu kan slå på/av mina billiga fjärrströmbrytare via konsollen i Arduino-IDE. Totalt nödvändigt men nu väntar jag på en ethernetmodul så det kanske kan bli användbart med...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Bild

OTA stöd. Så den uppdateras via min server direkt när det behövs.
Konfigureras genom dess webserver.
Läser av Fuktighet, temperatur samt CO2 och presenterar på display + skickas till en graphite server.

Enda som saknas är avläsningen av batteriet den ska drivas av. Ska fixas imorn. Sedan är det låda som ska designas och ett kort för det och sedan ska 20 enheter sättas ihop...
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av larky »

Vad använder du för CO2-sensor?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

MH-Z19
Tittade på flertalet andra också men denna verkade ha hyffsad prestanda kontra priset.
Tittade även på en annan svensk variant SenseAir S8 men den vart alldeles för dyr. Den hade dock en livslängd på 15+ år istället.

Fuktsensorn på plattan är en DHT11 men ska bytas ut mot en SHT21 istället när dom dyker upp.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ecenier »

Här är en jämförelse mellan MH-Z19 och S8.
https://personal.xively.com/feeds/1652640304
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Yeap. Ser ut att vara ganska likvärdig data som sådan. Svårt att avgöra om den ene är bättre eller sämre än den andre. Ivf kan inte jag göra det :)

Z19 som sådan hade i mitt avseende såpass mycket lägre pris så jag valde den. Vi får se om några år om man valde fel.
1802
Inlägg: 6167
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Min pistolgrepps trackball slutade att fungera. Ingen snabb dem av kulan :-( . Fick öppna, vilket gick smärtfritt. Några tunna dammplattor 4mm diameter avlägsnades. Avläsningen av kulan sker typ kullös mus. Bara kulan rör sig, inget annat. Och kulan är enfärgad, men det funkar. Det sitter kretskort på bägge halvorna. Förbundna med stiftlist. Gissa om det var pilligt att få rätt grrrr. Men det gick på 2 försök. Ett AAA batteri och trådlöst, är imponerande för mig.

Testade även en DTMF dekoder. En LED blinkar till när den får 5V. Jag vet inte ännu vad jag vågar koppla in i 3.5mm stereo jacket. Min ordinarie nalle vågar jag nog inte riskera...
1802
Inlägg: 6167
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Min sämsta surfplatta med krossad skärm fick bli offret. Trots lägsta volym funkar det fint. Så jag testade en billig dator mic. Men den funkar inte. Behöver kanske en 2Kr förstärkare... En sak som inte var bra för mig, är att den låser sista DTMF koden. Inte helt optimalt vid radiostyrning av min tank.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Även jag blev lite inspirerad av små skraltiga förstärkare, så jag grävde fram mitt little PAM8403 kort, lödde på lite tåtar och kopplade detta till mina slitna gamla Cerwin Vega HED. lådor.. Vem var det som sa att det inte gick att få någon bas med 3W? Här skallrar rutorna iaf.. :D
Bild

Det här kortet är det jag har. Smidig liten pryl med strömbrytare i poten. http://www.ebay.com/itm/Assembled-PAM84 ... 1817651786
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och förstärkaren är "fluglorten" där mitt emellan spelaren och batteripacket?!
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Japp!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det stora jobbet är att bygga in den i en låda.
Tror du kan pressa ner förstärkaren i det här chassit ändå ...

Litet och billigt förstärkarchassi
1802
Inlägg: 6167
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Enl ohms lag skiljer det markant i spänning med 3W och 100W. Så nått fusk är det. Lyser en lampa lika bra med 3W, som 100W old school? Med tex en ren sinus in. Den ser inte ut att bli så varm. Den energin till högtalarna, är kanske en av hemligheterna. Mäts effekten in eller ut? Borde vara ut, då en högtalare inte bryr sig om in.

Låter som man kan köra raveparty hela natten på ett bilbatteri. Ute i det fria med 6 kanaler/högtalare. Markant förlänga räckvidden på ett elfordon. Värma bostaden...
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Öööh, va? Vad yrar du om? :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Pro primo: viktigt i sammanhanget är högtalarens verkningsgrad. En sur bokhyllelåda på 82dB/W/m kräver attan så mycket mer effekt IN för att skallara fönsterrutorna lika duktigt som ett väldesignat exponentialhorn på 100dB/W/m.

Pro secundo: det finns konstruktionslösningar för att pressa ut mer effekt trots att matningsspänningen är begränsad. Bilförstärkare är ju på 50W och mer idag trots att de bara har 12V att tillgå. Jag har inte lusläst databladet till den här förstärkaren så jag kan inte uttala mig om funktionen.

Pro tretio: du bränner inte på full förstärkareffekt UT för att få en hög lyssningsvolym. I ett normalstort vardagsrum med normalkänsliga högtalare är 1W kanske max uteffekt.

Pro quatro: jag spelar själv den här förstärkaren och har testat mot mina horn och mot mina små orange "datorhögtalare" och det låter högt och bra oavsett vilken jag använder.
Skriv svar