Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Fortran »

Idag satte jag upp hustruns tavla.
Självklart var jag tvungen att pimpa den lite först.
DSC_0710.JPG
En självhäftande LED-strip från ebay, bobiner (för dom såg ut att vara lagom stora) som distanser och virtråd från Alfakrull.
DSC_0714.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Mini microswitchen i min handhållna trackball mus gav till sist upp :-( . Det var ett tag sedan den slutade klicka. Pistolgreppet höger musknapp såklart. Har jagat ett tag efter ersättare på ebay. Men bara hittat med raka lödstift, stående montering. Jag vill ha liggande montering , och vinklade stift. Hmm är där inte 5 st i enheten. Då lånar man en... 7 skruvar och en lödning puh så var switchen blottad. Naturligtvis så sitter det en diod i switchens hål. Mer jobb :-( . Med hjälp av stiften från en elektrolyt fick jag den på plats. Lite grövre stift än på motstånd. Så nu funkar och klickar det igen :-) .

Min största microswitch är nog volymmässigt 10 ggr större. Det har hänt lite med åren...

Det är en sådan här jag söker. Fast utan metalltunga. Ebay såklart :-) .
Bild
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Repen »

Det går att fixa till switchen, lite smått men öppna den och ändra spänningen på fjädern, gjorde detta på min MX mus för nåt år sedan och den funkar fint än
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick ärva några 12V backup-batterier på jobbet. Det största var på 18Ah vilket kan räcka ganska länge till något kul (klassD-förstärkare t ex).
De andra två cellerna på modesta 7.2Ah har hamnat i en hållare/bäranordning av wellpapp (får väl dokumentera den med ...), medan det stora har fått ta plats i en trälåda med en liten "kontrollmodul" (*) bestående av en brytare, banankontakter och en liten blå lysdiod. Dock missade jag längden på sladdarna till batteriet och får väl fixa till sladdstumpen till minuspolen.
IMG_1962.JPG
IMG_1961.JPG
IMG_1963.JPG

(*) Våra brandluckor kan förses med motor eller, i fallet med mekanisk öppning, en hållmagnet. Båda typerna förses med, vad vi anger när vi skeppar luckorna, STYR & STRÖM, där ström är en låda med batterier i (fast batterierna levereras ofta i en låda för sig) medan styr kan vara en tryckknapp. Den här boxen skulle nog kunna kallas STRÖM och om brytare levererades för sig - STYR & STRÖM.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

Fint!

Men: SÄKRING!!!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

12V! Behövs ingen säkring ... :vissla:
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Prylen som går sönder är säkringen :-) . I mitt fall var det en 78GU1C.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om jag får en kortslutning kan jag, och det vet jag, pressa igenom hur stor ström som helst nästan.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JanErik »

Hade nån gång samplat en massa Atmega-chip, nu tog jag och fixade Arduino Nano-kloner av TQFP-kapslarna med batteridriftsvänlig LDO så har jag dem klara till kommande projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mina två 7Ah-batterier:
IMG_1980.jpg
Tanken är att kunna köra dem som -12 - 0 - 12V eller 0- 12 - 24V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MNorrgren »

Vet ej vad ska lägga detta men får kanske bli senaste miniprojektet... Har modifierat en gammal ESAB LKA-150 enfas, MIG-svets till mer modernt. Kunde iofs köpt en nyare svets men fick den till ett bra pris och den är precis lagom stor. Dessutom till en mer humant pris. Men i slutänden... kanske samma ändå! Nåja. Har dåligt med bilder än så länge men kommer!

Bytt det gamla handtaget till ett med EURO-koppling, dvs att bara skruva av när det ska transporteras och förvaras. Praktiskt. Fick tag i ett 5 meter slangpaket; Binzel MB 25 AK, till ett kanonpris, i utmärkt skick! https://butik.svetsmaskinservice.se/pro ... vetspistol. En sååån skillnad jämfört med det gamla.
Dock så medförde detta att jag blev tvungen att installera en EURO-koppling i svetsen, lite pill men helt ok. Fräste ny frontplåt, så kunde montera allt bra. Har kvar gamla trådmatningen men ska uppgradera denna också så småningom! Installerade också löstagbar snabbkoppling till återledare också. Praktiskt! Det satt en 8mm2 återledare på den sedan tidigare. Nu fick jag en 50mm2 (OVERKILL, men fick gratis!!!) kabel till återledaren, bättre! Den gamla återledaren blev VARM!

Eftersom det nya handtaget inte har ventil i sig fick jag köpa och installera en gasventil inuti svetsen, enkelt och smidigt!! Känns dessutom bättre då den är helt tät, ifall man skulle glömma gasen på. Även i samma veva satt bättre gasanslutningar, snabbkopplingar med plastslang istället för en gummislang genom ett hål i plåten. Nu sitter det monterat snyggt med anslutningar genom plåten.

Köpte också en tub med Koldioxid, utöver den Mison 18 som jag redan har. Bra att kunna växla och variera, kanske använda Koldioxid till mindre viktiga saker som inte behöver se lika bra ut och inte ha samma krav på hållfasthet. Då kan man ju använda Mison när det ska bli snyggt och vara starkt. Fast blev dock imponerad över hur bra Koldioxiden fungerade, det blev inte mycket sämre svetsfogar trots allt skriveri på alla dess sidor. Visst, man får ösa på några liter med gas men men. Den är ju dryg som tusan eftersom det kondenserar i tuben. Så 5kg Koldioxid räcker bra länge; jämfört med 5L komprimerad Argon/CO2.

Det som skiljde sig mest var att svetsfogen med Koldioxid blev lite lägre och bredare, medan Mison blev den lite högre och smalare. Samma spänning och ström, på bilden nedan. Lite mer sprut på Koldioxid men ej egentligen märkbart...

För att vara sådan liten svets är det rätt bra drag i den alltså! Enfas, 140A. Men jag svetsar ändå med ok resultat 6mm stålplåt och det bränner genom ordentligt! Bränner genom riktigt bra! Har inte ens satt på högsta spänningen heller, 5-6 av 7!!!!

Nåja. Kommer några små bilder här, kommer fler senare. Dock endast på färdiga resultatet. Bilden på svetsen är lånad från nätet, ebay!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Micke_s »

Ett litet bygge bestående av:
* digispark attiny85.
* L9110s H-brygga
* 5->9V step-up, ebay
* IR-mottagare, 38khz
* Dubbelhäftande tejp + lite kablar.
* Jula 2200mAh powerbank.

Tar emot Lego power functions och är till för 9V tåg..
Får bli en liten utskriven låda så är dottern nog nöjd..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hedliden »

Inför ombyggnad av ett rörslutsteg, så ville jag löda lite mindre viktigt först.
Tog lödcert nittonhundrakallt typ och har inte lött sen dess.
Men det lilla pytteförsteget brann inte upp vid start :)
Satte i LED-belysningen, fast det förstör hela grejen liksom...
Namnlös.jpg
Ja ja, jag ska kapa ner några ben. Satte det mesta på undersidan, så hela röret syns, om jag bygger en liten låda.
Kortet ryms i ena handen, 7,5x8cm ca.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Jag har så svårt för blåa lysdioder i rör, folk sätter ju sådana till och med i nixierör.

Rör som lyser så varmt och fint i sej självt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jo men det blå ljuset lugnar ner elektronerna i rören så de elektroner som leder distortionsprodukter slöas ner och ramlar ner till botten av röret. Typ ...
Skriv svar