Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Strax över 700Wh per pack. 11 kvar att göra sedan ska det kopplas in till panelerna.

Bild

Edit: Sitter individuell säkring mot alla cellerna. Busbaren består av 2*3*2.5mm2 koppar. Det är gjort att som mest ska varje pack se 80A.
Senast redigerad av danielr112 17 januari 2017, 16:49:46, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Platis »

Snyggt! :tumupp: :)
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Zkronk »

Löder du direkt på cellerna?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Zkronk yeap det gör jag. Vet att det finns folk som säger att man dödar cellerna men vi är ganska många som har gjort det i ett par år redan utan någon märkbar försämring :) Man får givetvis ha bra grejer så man slipper värma dem i onödan.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

ESP8266 + DS18b20 + någon okänd fuktsensor. Tror det var en BT11 eller va de heter som ja hitta i lådan.

Datan visas på skärmen samt skickas över till en server. Test för framtida projekt. Och bådar gott.

Bild
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Magnus_K »

Electricguy skrev:Se där ja! :tumupp:
Jag har själv byggt ett par stycken i olika former. En sak som fungerar mycket bra är att sätta en RF FET med dubbla Gate'ar som man helt enkelt bara kopplar ihop. Dom verkar mer lättdrivna. Samt att man generellt vill hålla sig från att bygga RF kretsar med pålimmade öar så som du har gjort. Man får en massa strökapacitans mot jordplanet.
Här är de två som jag tycker har fungerat bäst. Den övre är en hopvikt variant där själva "elementet" sitter 10mm från baksidan på buffersteget. Denmna monteras horisontellt.
Den undre är samma krets, fast byggd för att testa olika typer av element. Så som trådar, teleskopspröt, eller lite mer kreativa skapelser..
Fasen vad duktig du är!
Måste vara helt underbart att få ihop något liknande och sitta och analysera/testa.
Nja, har en låååååång väg att vandra :)
Riktigt snygga byggen! :tumupp:
1802
Inlägg: 6181
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Fusklagar ett gammalt justerbart nätagg. En 7805 och en 7824 på plats. De behöver ju kylning, så plåtlådan funkar. Tänkte också få dit en LM317. Men då blir det problem med kylningen. Fästörat är inte jord. Så det blir till att isolera, med div monterings prylar. 78XX kan också funka som LM317, med samma problem. Fördelen med justerbar 78XX, är att den får ett max tak.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1151
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Melkutt »

Lekte lite med en Sonoff igår kvälls, ett delprojekt som kommer ingå i mitt hemautomations system.
Har för tillfället en RasPi med OpenHab installerat och två ESP-01 som bara loggar temp (kör just nu bara mot ThingSpeak)
Tanken men denna är att jag skall logga stigare och retur på pannan, logga temp och luftfuktighet i källaren, och så skall jag aktivera "extra varmvatten" på pannan så man inte behöver springa ner till källaren när många skall duscha eller när man vill ha det extra varmt :)
IMG_0220.JPG
IMG_0221.JPG
IMG_0222.JPG
IMG_0223.JPG
Man skulle kanske göra en samlingstråd om mitt automations projekt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Skoj med fler som pysslar med sånt! Själv har jag ett ESP8266-baserat projekt i görningen med ett par DHT22 sensorer till att börja med, en moddad NEXA fjärr för att styra lampor och annat från Blynk, som här hemma ska finnas på en 10" stående android platta i köket. Jag kanske gör en tråd om det framöver när grejerna anländer. :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Micke_s »

En strålkastare som passar bosch PSR skruvdragar-batterier.
Min gamla 14.4v bosch skruvdragare gick sönder så jag tog rätt på själva plattan för batterianslutningen, köpte även en ny skruvdragare, 18V med dubbla batterier...
Strålkastaren är en 18W led från ebay, lyser mycket :)

Attiny85 kortet mäter spänningen, identifierar batteriet och slår av systemet när LiPO-spänningen är för låg. Passar både 14.4v och 18v.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av swapper »

Riktigt snyggt!
Har du lust att dela med dig vilket kort du kör med eller är det något du gjort själv?
Någon kod du kan dela med dig av?

Undrar om det går att bygga anslutningen helt utan befintlig koppling tagen från trasig enhet.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Micke_s »

1802
Inlägg: 6181
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Det var dax att damma av högpratarna. Rotade fram 15 cd skivor i fodral. 160L högtalarna blev ett fint bord att trava upp skivorna på. På med lite drag. La mig bekvämt blundade och spisade :-) . Efter en stunds spelande hör jag ett brak. Tittar upp och ser inget märkligt, och spelar vidare. Brak igen. Vad nudå!? Ser traven av cdskivor som innan var rak, nu ser den ut som lutande tornet i Piza :-) . Och 2 skivor på golvet...
Ett tag hade jag anl i rummet jämte badrummet. När man var i badrummet kändes det som att vara i en guitarlåda. Tryck förändringarna var klart kännbara.

En gång var jag hemma hos en polare och lyssnade på hans sublåda. En stor liggande låda säkert runt 180L. Men den lät "telefonlur" bara mellanregister. Delningsfilteret var fixat av en kunnig... Jag stod på mig och fixade fram equlizer och slutsteg. Bastonerna på fullt, och mellan och diskant på minimum. Gissa om jag öppnade en ny värld för ägaren... 2 porslins figurer 800K/st och en blomkruka i kras :-) . En sub som jobbar kan man inte ha dukar och prydnadssaker på hehe.

Jag har också ett RT horn. En sub som inte gav så mycket extra när man har 2st 12" i 160L högtalare. Den gick på separat burk med filter,för och slutsteg. Och jag fick inte till volymkontrollen. På låga volymer vill jag ha mycket sub, med då distar det redan på mellan volym. Justera justera justera... Till och med från låt till låt. Det blev för mycket. Hornet (sub) finns kvar, men inte stärkaren

Skulle vara kul att uppleva ovan med 3W...

If it`s to loud. Your to old...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5799
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av rvl »

...eller not old enough. Åtminstone jag känner ett visst behov av att använda hörselskydd, när den äldre generationen (från 20- och 30-talet) hör på radio eller ser på TV i samma rum.
1802
Inlägg: 6181
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Blev till att renovera en Onkyo programmerbar fjärr. Ett batteri hade läckt. Och sedan gucket kring och under knapparna. Det är lite skillnad att riva i en kvalitets produkt. Lättjobbat och inga "hårstråsladdar" som lossnar. Gick bra med starkt "diskvatten". Jag är impad över att den inte tappar minnet utan batterier. Den programmeras färr mot fjärr sampling.

Sen blev det lite musik från satellit, via hdd dvd. En fransk variant av radiokanalen på 3 bokstäver. Den är mycket bas mixad. Så equalizern och soundprocessorn (Yamaha ekobox) styr över, och får justeras :doh: .
Skriv svar