Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Högtalarväxel för tre högtalare. Omkopplaren är en 3v-4p, där jag parallellkopplat polerna för att minska resistans. Det är så trist att koppla om högtalarsladdar när man spelar på olika högtalare. Hade velat ha ingångar för två förstärkare med en automatisk överkoppling av ena till dummylast, så man kan köra rörförstärkare utan att få brännmärken i taket.

Får fixa en enkel låda till den. Plexiglaset valdes för att kontakterna var oisolerade.
IMG_4795.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Av ett par TQWT-högtalare som sonen fått för många år sedan räddade jag ett par Fostex 6,5" bredbandare. Efter en del funderande och lite kontaktlim, då konkanterna börjat släppa, snickarade jag ihop ett par enkla lådor av gran. Lådorna var beräknade med program på nätet, fyllda med "fluff".

De låter inte skit, men slår inte mina andra högtalare.
IMG_4804.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9911
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

Är inte dessa Fostex och även Coral bredbandshögtalare något väldigt övervärderat, som egentligen mest gör sig väl i väldigt skrymmande hornhögtalare?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om jag säger så här. De är definitivt hypade, men inga skitelement. Det jag vid ett par tillfällen noterat att dessa bredbandare är lite tunna i diskanten och behöver lite stöd. Jämfört med mina ungerska 5-tummare i horn kommer Fostex knappt ur startblocken innan ungrarna är i mål.

Lådorna jag byggt och som är anpassade efter elementets T/S-parametrar är väl på 20-25 liter, vilket kan synas lite mycket. Man får titta lite på parametrarna och se var de passar bäst men de verkar oftast hamna i olika hornkonstruktioner, och horn blir inte små.

Mina slasklådor låter OK och troligen mycket bättre än alla flashiga plastlådor för blå-, grön- och gultand.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ToPNoTCH »

Du skall nog jämföra när Fostex i horn med.

Många skulle nog ha synpunkter på att sätta dom i de där lådorna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Läs vad jag har skrivit!
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ToPNoTCH »

Vad är det jag inte läst ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

"Efter en del funderande och lite kontaktlim, då konkanterna börjat släppa, snickrade jag ihop ett par enkla lådor av gran."

Den meningen säger en himla massa om skicket på elementen.. Och att lägga pengar på att få uppsågat bättre lådmaterial och tid på att få till snygga och "välljudande" lådor när elementen är begagnade och till viss del i halvdant skick känns som att sätta in en fräsch VW.motor i en sönderrostad kaross.


(Inget illa ment :wink: )
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sommarlov »

Fick en AIO pc av en polare som var död (pc:n, inte polaren ;-)). Plockade ut skärmen, beställde en lvds drivare från kina och har nu en 27" som klarar 2560x1440.

Bild
Senast redigerad av sommarlov 23 februari 2018, 17:18:26, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var tråkigt med din polare .... :wink:
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sommarlov »

Syftningsfel :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hade kompisen dött hade det varit ett .... SNYFTningsfel .... :lol:
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Sverige »

:D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Här om veckan fick jag ett par byggsatser i form av 2st transistorförstärkare för bruk i elorglar. Dessa av fabrikat Dr. Böhm, och modellen är TV, för TRANSISTORVERSTÄRKER!!!! :mrgreen:
På en solig dag ska dessa lyckas klämma ut ca 35W styck vid 0,3% THD.
Tillverkningsåret verkar vara 1975, om man ska tyda det handsignerade pappret som följde med.

Sagt och gjort så satte jag mig ner i några timmar och lödde ihop korten. Båda hoppade igång helt utan problem, men ett av korten fick för sig att brusa rätt rejält. Det visade sig vara en FET precis vid LF-ingången som inte mådde så bra. FET'en sitter dock där för att få 1Mohm ingångsimpedans, vilket jag inte behöver, så jag plockade helt enkelt bort FET'arna på båda korten och satte dit en bygel istället. Problemet löst.
Dessa förstärkare matas även med enkel matning, vilket gör att det sitter en kondensator i serie med högtalaren för att blocka DC. Det saknades en konding, så jag lödde ihop små kort med 4st modernare kondingar som ersättare för de gamla kannorna.
Jag stackade sedan korten och borrade upp en temporär panel för pottar, tills jag har fixat någon form av chassi för allt..

Lite test.. Fungerar fint!
Bild

Bild

JAWOHL!
Bild
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Oskar »

Vilka tjusiga gammelkort 8)
Skriv svar