Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kopplade ihop ett överströmsskydd/motorstyrning med en lite kraftigt nedväxlad (10RPM) motor och funderade lite hur man skulle styra.
Två ingångar, K1 och K2. Den ena får motorn att snurra åt ett håll och den andra åt andra hållet. Lite labbande gav att det hela styrs av kortare pulser; en puls för att starta och en annan för att stanna. Tror motorn drar för lite ström att jag aldrig kommer att få överströmsskyddet att utlösa. Lägg därtill den extrema utväxlingen.

Nu blir det lite som Reodor Fälgen som uppfunnit något nytt och funderar över vad det är han uppfunnit.
IMG_4310.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av adent »

Vet inte riktigt om det blev ett miniprojekt i slutändan. Men det började som en tanke när jag kör till jobbet på morgonen och det är mörkt.

-Vore det inte fränt om en av granarna i skogen en bit från vägen långt från alla hus hade julbelysning?

Så löd min tanke. Stod sedan på Ekohallen och tittade på en LED-slinga för 24 Volt med många små LED:ar så jag slog till och bollen var i rullning.

Tog ett gammalt kretskort för att styra länspumpen i båten, lödde på processor, mosfet och lite annat småkrafs. UART var utdragen till pin-header.

På jobbet räddade jag gamla D-size SAFT-celler från att slängas Lithium engångsbatterier på 3.6V ca 10Ah. Köpte batterihållare från Svebry för 4 sådana batterier. Den passade nästan perfekt i en liten tät låda jag köpt på ETA's auktion häromåret. Där i fick även kretskort, blåtandsmodul och step-up-konverter plats (för 24V till LED-slingan).

Så. Nu har en gran en fin ljusslinga på sig. Den ska gå på 05:30, av 09:10, på igen vid 15 och av vid midnatt. '
Det fina är att det räcker att stanna bredvid den för att få kontakt via blåtand.

Råkade överimplementera en ganska avancerad kommando-tolk och fick som ett litet kommando-skal. Att lägga in nya kommandon är bara att skapa en funktion som tar (char **argv, int argc), stoppa in (en pekare till) den i en array tillsammans med kommandot som sträng och en hjälptext.

Så nu kan jag slå på/av slingan, kolla klockan, sätta klockan samt kontrollera de fyra time:rarna för av/på/disabled samt klockslag. Kan även spara/ladda time:rarna till eeprom och kolla spänningen på batteriet.

Ska lägga upp en video där jag använder kommando-interface:et sen :)

Edit:

Led-slingan drar ca 50-60mA på 24V och ca 100mA från batterierna via stepup-convertern.
Blåtandsmodulen och processorn drar ca 35mA från batteriet i snitt när den inte är ansluten,
icke helt försumbart alltså. Har en linjärregulator till 5V för CPU och blåtand.

Valde en ATmega8 så RAM är lite tajt på 1k, men det går. Använt kanske 5k flash av 8k.
Hoppas batteriet räcker några dagar. Just nu är det kallt också.

Tanken från början var att gräva ner ett blybatteri i en låda.

Ett problem jag ser nu är att klockan släpar efter ca 20 minuter på 5 timmar. Koden är nog rätt, men helt säker kan man aldrig vara. Går på en 4MHz-kristall. Neddelad internt till timer-modulen med /64.

Så 62500 tick per sekund. 20ms blir då 1250 tick vilket jag satt som värde på mitt capture-compare-register.
Efter 50 tick räknar jag upp en sekund. Här finns ju potential för fel, speciellt off-by-one. Men jag tycker jag tänkt rätt och även om det var off-by-one i något led borde det inte ge så mycket fel om jag räknat rätt. Får kyla en kristall att sakta in? Fast är det inte väldigt lite?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Xyzzy »

Hahaha, så underbart!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av rvl »

Julkul. :tumupp:
adent skrev:Ett problem jag ser nu är att klockan släpar efter ca 20 minuter på 5 timmar. Koden är nog rätt, men helt säker kan man aldrig vara. Går på en 4MHz-kristall. Neddelad internt till timer-modulen med /64.
Säker på att den går på kristallen och inte på intern RC-oscillator?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

USB-moddat Biltemas minigran.. :D
Lite trashy julpynt måste man ju klart ha på jobbet.
Det är väldigt lätt att bygga om. Bara en gammal USB-kabel och ett motstånd på ca 82 Ohm
Bild
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Sågade till 4kantstav i trä. Med en skåra, så den passar på den utslitna gasdämparen som håller bakluckan öppen på bilen. Ca 30x30mm, och en dm lång. Skåran blev rätt bred, men det funkar.
Sågat på en mini bordsåg driven med b&d borrmaskin. Jag var för bekväm för att sänka klingan, så jag la en brädbit på bordet. Sen blev det frihand :-P .

Bild

Min påminner om den i mitten. Fast jag har 4 ben på min.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av drh »

Lamphållare för cykeln
cf4.jpg
cf5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av OeT »

Gav min kamera en mer proper klädsel

Före

Bild

Bild

Gjorde en mall och tejpade på lädret och sen klippte för hand

Bild

Svart getskinn

Bild

Resultat

Bild
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lgrfbs »

:tumupp: Snyggt jobbat.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

Håller med föregående talare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Åhå, en läderfetischist till på forumet!!! :bravo:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Hur kommer det sej att den hade det där hemska gula på sig från början ?
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Melkutt »

Byggt ett RF-amp steg för lite experimenterade.
Hant testa det i typ 10min innan det var dax att laga kvällsmat för att sen ta barnen då sambon jobbar natt :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Bild

En slags pincett, för att slippa hugga av hand/fingrar, när yxan tillverkar tändved. 2-3 dm lång.
Snöre i de små svarta hålen.
Skriv svar