Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi frågar proffsen. Svar kanske kommer i höst.

Tack för ditt mejl!



Jag läser alla mejl och om du har ställt en språkfråga kommer den eventuellt att tas upp till diskussion i programmet. När och om så sker, kan jag tyvärr inte ge dig personligt besked om. (Vi får 10-15 gånger fler brev än vi hinner ta upp i programmet.)


Du kan lyssna på alla tidigare avsnitt av Språket via vår hemsida: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=411



Språket finns även på facebook https://www.facebook.com/Spraketip1

och twitter https://twitter.com/p1spraket



Med vänliga hälsningar



Emmy Rasper

programledare och producent för Språket i P1
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Då mitt skruvstäd aldrig blivit fastmonterat på arbetsbänken i källarförrådet/verkstaden, så har det alltid varit jobbigt att använda den :(
Då jag hittade ett bildäck utan fälg på logen, så kläcktes idén till en piedestal till skruvstädet.
Ett däck, ett avloppsrör, några gängstänger och ca 80kg ekonomi betong senare, är denna skapelse född:

Bild

Kan säga att den blev inte så mobil som jag tänkt mig, men den är flyttbar och stabil :vissla: :vissla:

/// Marcus
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Sverige »

Tekko skrev:Jag använder uteslutande "skruvstäd" då jag tycker att "skruvstycke" bara låter konstigt och fel.

Och det tycker vi låter konstigt och fel... ;)

Kallar du även det här för skruvstäd?
Bild

(Maskinskruvstycke)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Jag trodde det var en självklarhet att ett skruvstäd är ett skruvstycke med inbyggt städ ?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

Antagligen enbart självklart för de som är såpass bevandrade i metallbearbetning och liknande att de ens någonsin använt eller ens känner till vad ett "städ" är. :)
Gimbal
Inlägg: 7875
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Gimbal »

Var sak har sin plats. Skruvstäd exempelvis, förvaras lämpligen i städskåpet.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Sverige »

:D
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av papabear »

Gimbal skrev:Var sak har sin plats. Skruvstäd exempelvis, förvaras lämpligen i städskåpet.
Farsan hade en låda i sitt verktygsskåp som han kallade bankfacket. Där låg det hammare och tillbehör :D .
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av LeCanard »

:tumupp:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

Gimbal skrev:Var sak har sin plats. Skruvstäd exempelvis, förvaras lämpligen i städskåpet.
Skruvat! :D :D
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av adent »

Var ute i boden och letade efter en klassisk fönsterkrok (troligen fel namn), alltså den delen som sitter i karmen.
Hittade ingen, men hittade en sån här: https://digitaltmuseum.se/021026307314/ringklocka

Den måste jag testa! Men den verkar kräva hög spänning. I serie med spolen sitter en kodensator. Både spolen och kondensatorn mäter rätt värden så de är hela. När jag lade 20V spänning direkt på spolen direktså fick jag den att ticka en gång, polvända, åt andra hållet. Den är bistabil.

Hade jag inte en H-brygge-modul någonstans? Jodå! och en gammal dammig 74LS00 också, den får agera inverter så jag kan mata in1 och in2 i motfas. Plockade TTL-signal från min funktionsgenerator. Sedan maxa labbagget på 31V.

Det funkar! Sambo något missnöjd över ljudet vid denna något sena timme dock, men den finns en volymkontrollsspak! så nu når den inte ens fram till klockorna utan knäpper bara lite.

Filmsnutt: http://adent.dyndns.org/ringklocka.mp4

Vad ska man göra med den? Montera till den fasta telefonen, antar att det bara är att koppla in den?
Sätta radiomodul, batteri och processor i den så man kan trigga ringning trådlöst? Mat-klocka för barnen?

Ska se om jag kommer på något kul!

MVH: Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Ja det är bara att koppla in, det vanliga användningsområdet för dom där var nog inte cobrorna (även om dom förstås KAN användas för det också) utan när man ville ha en extrasignal nånstans i huset, typ i garaget eller liknande..

det finsn en variant med bromsfärgade "klockor" avsedd för utomhusbruk också.

Har haft en tarve sådana där en gång i tiden, det fanns även en märklig stor "strömbrytare" man kunde ha för att växla signalen som var uppbyggd med nån stor pryl som flyttade en magnet som påverkade ett tungelementrelä, fattad ealdrig avrför den var så onödigt komlicerad, borde fråga farsan nån dag..
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

"Har hört" att de där går att köra på 230V AC fast det brummar en del om spolen. Don't try this at home :) De ska ju egentligen ha 25Hz och typ ca 100V eller nåt sånt.

Angående brytaren så kanske de använde tungelement för att få den helt immun mot damm och hindra gnistbildning? Typ du kanske hade en i ett utförande avsett för användning i hårdare miljö? Ringklockan har ju visserligen rörliga delar men inga delar som direkt kan påverkas av lite smuts och inget där det kan uppstå gnistbildning, så den kombinationen lär ju vara rätt säker även i svår miljö. Kanske inte direkt i de hårdast explosionsklassade miljöerna men ändå.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

Lyckades svetsa ihop armeringsjärn med en övergiven pinnsvets.
Lite skum att få att tända men jag är inte pinnsvetsexpert heller.
Höcken_pinnsvets.jpg
Använder armeringsjärnen som offeranoder till rostborttagningsbadet med citronsyra och elektrisk ström :?
20180630_bromssköldar_i_badet.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Fortran »

Hur blir resultatet?
Och använder du bilbatteri för att det drar mycket ström, eller för att du råka ha ett?
Skriv svar