Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hedliden »

soundbrigade skrev:Jo men det blå ljuset lugnar ner elektronerna i rören så de elektroner som leder distortionsprodukter slöas ner och ramlar ner till botten av röret. Typ ...
Ha ha :lol: Det finns ingen dist i kinesiska grejer :wink:
Stod inte ut och lödde bort dioderna, men fick bygla, för annars funkar inte försteget.
Namnlös2.jpg
6J1_6AK5_EF95_5654_CV850_CV4010_M8100.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hedliden »

Huvudprojektet och anledningen att jag övar upp lödningen är en ovanlig rörstärkare från Radii Audio, modellen heter MPP6BM8S och har SRS-funktion. Bredda ljudbilden eller koppla om till 3D Mono och då välja höger, vänster eller bägge som källa.
Byggd på höjden i 2 våningar i en dåligt ventilerad låda, så kommer ta bort hela SRS-biten och bygga på nytt chassi, så det blir mer konventionellt utseende. 4 st ECL82/6BM8 push pull och max 2x8 watt, oavsett så räcker det gott för mina behov.
RadiiAudioSRS.jpg
(Undersidan spegelvänd)
kretskortet2.jpg
De stora svarta kondingarna sitter nu underifrån, så räcker socket savers till att få upp rören ovanför blivande topplatta.

Får en sekundär på 12 volt ledig från SRS-funktionen, så eventuellt bygger jag in försteget jag redan lött ihop.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hedliden »

Min förstärkare Philips FA-931 började spöka när den blev varm, så ett miniprojekt igår var att syna lödningar och flöda om dem. Flödade även om transistorernas fast de såg okej ut.
Igår spelade jag 6 timmar nonstop utan problem :)
Fortsätter spela idag, men tror jag orkar byta ut i stereomöbeln nu.

Edit 22 maj:
Strulet kom tillbaka igår, så en större genomgång behövs.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hedliden »

Nytt miniprojekt: Felsöka svågerns Thorens TD-125 mkII
Kontroll av motor = :tumupp:
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kodar-holger »

En liten förvaringsenhet med lådor till privata elektroniklabbet.
IMGP8098_1.jpg
Ja så himla mini var det kanske inte. Har nog lagt bortåt 40 timmar i garaget för att få ihop den och en hel del tid vid ritplankan utöver det. Och material för ca 500 spänn. Skall vi räkna in maskinerna jag köpt så blev det inte billigt. Inte ett dugg billigt....
IMGP8100_1.jpg
Den är öppen upptill för den skall ändå sitta mellan två hyllor så det hålet tyckte jag inte behövde täckas.

Och i ärlighetens namn är den inte helt färdig än för jag måste försänka några hål och för det måste jag ta isär hela ramen så den är inte limmad än. Dessutom skall det på en masonit på baksidan för stabilitetens skull. Men det får bli i höst. Får se om det blir fler. Planerade från början för 3 stycken men nu vill jag känna lite på hur måtten passar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av zealotry »

Snyggt!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ensten »

Overkill! Det gillas :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

Verkligen snyggt jobbat, gillas skarpt. Säg till när man kan lägga beställning :mrgreen:
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ecenier »

kodar-holger skrev:En liten förvaringsenhet med lådor till privata elektroniklabbet.
IMGP8098_1.jpg
Ja så himla mini var det kanske inte. Har nog lagt bortåt 40 timmar i garaget för att få ihop den och en hel del tid vid ritplankan utöver det. Och material för ca 500 spänn. Skall vi räkna in maskinerna jag köpt så blev det inte billigt. Inte ett dugg billigt....
IMGP8100_1.jpg
Den är öppen upptill för den skall ändå sitta mellan två hyllor så det hålet tyckte jag inte behövde täckas.

Och i ärlighetens namn är den inte helt färdig än för jag måste försänka några hål och för det måste jag ta isär hela ramen så den är inte limmad än. Dessutom skall det på en masonit på baksidan för stabilitetens skull. Men det får bli i höst. Får se om det blir fler. Planerade från början för 3 stycken men nu vill jag känna lite på hur måtten passar.
Ser jättefin ut!
Har du en sketchup på den?
Har lådorna glidskenor?



.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kodar-holger »

Tack för berömmet. Jag är rätt nöjd själv faktiskt. Nu är den på plats och tyvärr redan mer än halvfull.

En ketchup? Öööh, nej och inte senap heller. :) Scannade dom ritningar som fortfarande går att förstå. När väl vissa mått var bestämda var det huvudräkning vid sågen som gällde för dom flesta andra, och från det finns bara lösa siffror nerkladdade på diverse papperslappar.
hurtsritningar.zip
Det är glidskenor i trä. Lådornas stommar är 12mm gran-plywood som jag fräst ett 18mm brett och 6mm djupt spår i på sidorna med bordssågen. Sen är det skenor i furu sågade från ett gammalt bräde jag hade liggande. Vi får se hur länge det håller. Ek, plast eller aluminium hade säkert varit bättre men det hade jag inte och inga maskiner att bearbeta sånt med heller. I botten på varje lådfront är det fräst en fals som tillsammans med fasningen på lådan under gör att man kan dra ut lådorna.

Och nej, det blir nog ingen försäljning. Jag skulle inte palla pappersarbetet med att få dom CE-godkända.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av peolah »

Livsfarlig batterikapacitets-mätare !?

Ett riktigt "friskt kopplat - hälften brunnit" kul red-neck projekt !

Pulsar kortslutning över 2 x 1 Ohm / 50 W motstånd en kort tid - samplar återhämtningen (och räknar ut uppskattad kapacitet)

Bild
Bild
Bild

AVR Assembler och använder *verkligen* watchdog-funktionen att stänga av N-channel Mosfeten ..

Edit : Ops, kopierade fel bilder till imgur .. :doubt:
Senast redigerad av peolah 14 juni 2017, 21:24:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Fast gamla tiders batteritestare hårdbelastade ju också batteriet och mätte på det, på ett tidigare jobb hade vi en batteritestare med GIGANTISKT belastningsmotstånd som blev rejält varmt när den kördes. (motståndet var en gallerbur med en vågig plåt invändigt, gissningsvis rostfritt ?)
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hedliden »

Ett litet slutsteg till köket. Isärkapat stereokort för TDA2030 (från Polen), men köpte LM1875 och snålkör med 12-voltstrafo.
Förstärkaren var byggsats, men strömförsörjningen färdig från Kina.
Framtida planer är att göra 2 helt separata monoblock, men det lär nog dröja ett tag...
Jo, det blir ju låda, större kylfläns och riktiga högtalaranslutningar såklart, men långtestar nu i flera timmar isträck varje dag ett tag.
P1000065liten.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Är de så instabila att det krävs extra skärmning runt kablarna för att de inte ska självsvänga? eller vad gör folien för nytta?
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hedliden »

Bara en test, men gjorde ingen skillnad alls. Men de får sitta kvar just nu, för kylflänsarna är för små och det blir hett...
Beställt 2 separata likriktarkort med kondensatorer plus en till transformator och kommer göra 2 monoblock istället.
Det blir inga ringkärnor dock, utan 2 EI.
Kylfläns tar jag från en trasig NAD och kapar den till 2.

Schema (men jag kör LM1875 istället)
Skärmklipp.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar