Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

Aha, det är skilnad på beslag och kulturbeslag.
Jag får nog hålla mig till de billiga okulturella även om alternativet år oackrare.
Av någon anledning har var och varannan gått av (!) i vårt nya hus... nja, 50-tal då.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

danei skrev:Det är en linoljealkyd. Det låter ju inte som något udda direkt. Priset kändes väl tilltaget tycker jag. Finns det andra tillverkare med samma färgtyp?
Ingen aning, denna har lacknafta som lösningsmedel - kanske det som skiljer från det som säljs till vanligt målande?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har också haft mycket bra resultat med Isotrol. Det finns i vissa granngårdsbutiker, folkes bygg och gårdsservice verkar också ha ganska vettiga priser.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danei »

Jo det bör nog inte vara någon emulsionsfärg om man ska ha önskad inträngning. Men det tycks ju ändå inte vara någon konstig specialfärg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

Grannen damp ner med en kylväska modell större. En sån där stor "Waeco" som ser väldigt respektingivade ut. Nu är det så att den har ett peltierelement och en grön LED som visar när den kyler. Den funkar antagligen som den ska förutom att apparaten ger upp vid ganska exakt 17° C, vilket är ca 8 graders temperaturskillnad vilket känns rätt klent. Strömförbrukningen ligger runt 70 - 80 W så det är väl en större Peltier som är monterad. Värmeelementet på peltieren känns pissljummen ligger på drygt 30 grader. Någonting är skumt.

Jag skruvade förstås isär och blåste rent och blev lite förvånad över vad jag hittade.
Intressanta "lösningar" med oanvänd elektronik, övertejpade knappar- paniklösning?
20180707_kylbox001.jpg
20180707_kylbox002.jpg
Frontpanelen med en överraskning... En rad LED:ar och tre hemliga tryckknappar :roll:
20180707_kylbox004.jpg
Avklippta kablar, och bortlödda komponenter :|
20180707_kylbox005.jpg
Inuti låg till och med ett kontaktstycke bortklippt :doh:
20180707_kylbox006.jpg
på kretskortet sitter nån sorts komparator och en flervarvig pot som man (antagligen) ställer värdet för brytpunkten (?) för kylningen med.
20180707_kylbox003.jpg
20180707_kylbox008.jpg
Funktionen verkar korrekt... när den uppnått rätt temp så fortsätter fläkten i kyldelen att snurra medan den yttre fläkten stannar och peltieren stängs av.

Då är funderingarna som så,
Kan Peltierelement åldras? Nja
Har någon "lagat" den innan genom någon sorts fulkoppling? Hoppas int.
Fabriksmonterad för att skapa en lågbudgetkyl och bara kapat lite här och där..? Hmm, ser nästan ut så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Danny »

:D Spännande :D Tror inte grannen köpte den sådan ny :roll:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

Danny skrev::D Spännande :D Tror inte grannen köpte den sådan ny :roll:
Ja - nej, vet inte riktigt vad du menar men den är begagnad, ja.
Fast nån sorts fulbygge från fabrik med en spännande twist, under fronten / dekalen hittade jag den ursprungliga panelen...
20180710_213247.jpg
Man har tryckt i en fullbestyckad front och bara "tejpat över" med en alternativ front utan funktioner. En U-landsvariant?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av maDa »

Ser ut som en sådan här?
https://www.unitron.dk/da/produkter/uni ... ltr---17-c

ornesæd... ja... Det har troligen transporterats massor av sås från gris i den :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Det låter ju som att det där är en specialversion avsedd för "ornesaed" :D ..som uppenbarligen medvetet är spärrad till 16-18 grader, troligen på grund av det där typgodkännandet ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MadModder »

Hehe galtsäd... Hoppas den var ordentligt rengjord.

Jo det borde gå att justera temperaturen. Men jag tror inte det går så mycket som man vill. Men genom att byta lite fasta motstånd borde man kunna flytta referenspunkten en bit ner så potentiometerns mittpunkt blir 7°(eller lägre) istället för 17.
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av BjörnO »

Jag brukar glömma att låsa ytterdörren. Inte bra, en granne blev av med sin handväska när en tjyv smög in och tog handväskan som låg bredvid henne när hon satt i soffan och såg på TV.
Jag monterade en reflexdetektor där låskolven går in i karmen, kopplad till analog ingång på en Arduino via en förstärkande transistor. En utgång på Arduinon kopplad till en liten högtalare via en annan transistor. Noterade värdena när dörren var öppen, när den var stängd men olåst och när den var låst. Nu piper det om dörren är olåst och jag glömmer inte längre att låsa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Purre »

Nordiskcampingutrustning.se skriver så här om kylboxen. Den är skapligt kompetent med andra ord. Annars får man gå över till CoolFreeze-boxarna som har kompressor i sig.

WAECO Tropicool Classic, TCX-35

35 l. termoelektrisk kylbox från WAECO i mycket hög kvalitet.

Kyler med ner till 30 °C under omgivningstemparaturen med 1 till 15 °C i boxen.

Inbyggd 7-stegs termostat, samt termoelektrisk fläkt.

Boxen kan värma från +50 °C till +65 °C

Driftsspänning: 12/24/230 V
Effektbehov: 12V: 55W, 24V: 60W, 230V: 80W
Isolering: PU-skum
Färg: Mörk-/ljusgrå
Övrigt: Dubbel axelrem

https://www.nordiskcampingutrustning.se ... 2278p.html
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

När vi ändå grottar ner oss semi-off-topic på kylväskor så vill jag tillägga att för några år sen skaffade jag en såndär pytteliten minikyl, och konstaterade att den klarade med nöd och näppe hålla typ ett smörpaket och lite pålägg ätbart några få dagar, och utgick från att alla peltierbaserade kylsaker är rätt usla. Men så för nån månad sen uppstod ett akut behov av nån slags lite större kylväska, varpå jag just köpte en större kylväska med peltierkylare. Ett par markanda skillnader är att den har fläkt på båda sidor av kylaren, den lilla bara på utsidan, och dessutom är det bra mycket bättre fart på utsidesfläkten. Dessutom är den mycket tätare mellan lock/dörr och resten, där den lilla dryper av kondens medan den stora mestadels slipper det. Det gick alldeles utmärkt att använda den stora dels för att förvara frukostgrejer, dels för att förvara en veckas svenskköpt laktosfri möjlk att dricka under en knapp vecka utomlands, dels kyla ner läskflaskor så att de är kalla när de ska användas. Den stod mestadels i ett rum som höll behagligt sval inomhustemperatur men den klarade faktiskt också att hålla innehållet dugligt även under några timmars bilfärd i nära 30-gradig värme utan AC, något den lilla aldrig klarat.

Så jag har ändrat åsikt om huruvida kompressor verkligen behövs för en ta-med-kyl.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Klart det fungerar som så med peltier men billiga är normalt inte byggda för att värna så mycket som möjligt med kylan utan då får man gå upp lite i pris för att detta skall bli bättre.

Sedan har de billiga inga större peltierelement heller utan det är som märkts med nöd och näppe att det blir kyla. Att peltier används så mycket är för att det är enkelt och billigt att tillverka med dessa men effektivt är det däremot absolut inte vilket bla gör att det inte blir samma kyla utan att det dras på bra med effekt.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

Fast det var inte så fasligt stor skillnad i pris heller. 399:- tror jag den lilla kostade på Teknikmagasinet och den stora kostade väl ca €55 på MediaMarkt i Tyskland. Det fanns minst en som var €5 och också nån som var en bra bit dyrare, där skillnaden mest verkade vara att den billigare var lite mindre medan den dyrare bara hade en högre prislapp utan att visa upp nån bättre prestanda. Jag kanske missade något dock.

Den större har fast monterade kablar för 12V och 230V (man glömmer den/de som inte används i ett fack), har enbart läge för kyla och vid 230V-drift har den varierbar hastighet på åtminstone den externa fläkten (som hörs mest), medan den billigare har separata kablar för 12V och 230V (där 12V-kabeln påminner en del om 12V-kablar till portabla svartvita TV-apparater från förr), en omkopplare för 230-0-12 och en för värme/kyla, samt lysdiodindikering med röd för värme och grön för kyla. Den typen av panel som den billiga har har jag också sett på lite större kylbagar säljas, vilket gett mig lågt förtroende för dem.
Skriv svar