Trappbelysning med 2x1W powerled och PIR

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor

Trappbelysning med 2x1W powerled och PIR

Inlägg av v-g »

Slängde på två dagar ihop ett litet "snabbprojekt" då jag är less på att stå och leta efter handskar i mörkret då jag har denna förvaringshylla överst i källartrappen.

Sen är det lite smådrygt när man kommer källarvägen och dörren uppe är stängd.

Kretskortet utan och med Sensorn monterad:
Bild Bild

Lysdioden monterad på kylningen/hållaren: :madmodder:
Bild Bild

Diodernas samt sensorns montering samt en bild av trappan efteråt:
Bild Bild Bild

För den som inte ser sensorn sitter den till vänster om "ringen" på väggen.

Fortfarande pågår intrimning just nu verkar den hamna i någon slags mellanläge så att dioderna lyser på halvfart. Tidigare glödde de ytterst svagt men då satte jag ett motstånd för att motverka detta, antar att detta var för starkt. Jaja ska ju bråka lite också :roll:

Edit:Tog bort onödigt på bild1.
Användarvisningsbild
Fritzell

Re: Trappbelysning med 2x1W powerled och PIR

Inlägg av Fritzell »

:tumupp:

Ang. "mellantriggningen", kanske behövs någon form av hysteres.. Har du byggt sensordelen själv med LDR-motstånd eller liknande?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nej det är färdiga sensorer som köptes i Kinasamköpet.

Tyvärr verkar det som om de efter att ha slagit av helt plötsligt bara ½slår på dvs dioderna lyser med svag varierande ljusstyrka. Provade större resistor som pulldown nada skillnad fattar inte vad som kan vara fel heller :doh:

Tar jag bort modulen slocknar dioderna som de ska :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Några lösa idéer som dök upp:
Är lysdioderna kopplade direkt (ja, förutom motstånd då) till PIR-modulen?
Funderade på om lysdiodernas strömförbrukning är inblandat i fenomenet.

Eller... hm det är inte värmen från lysdioderna som gör att PIR-modulerna triggar halvvägs?

Är lysdioderna från MrMister? LS1-W(3 eller 6) :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy:Nix där sitter en FET ytmoterad (enda jag hade) som driver dioderna. Dubbla motstånd är bara för att de inte ska brinna upp :oops:

Vet ej vad som är inblandat i "fenomenet" alls utan PIR fungerar det om man lägger en tråd mot jord/plus. Det enda förrutom motståndet till gaten är ett pulldown samt ett "blödmotstånd" eller vad man ska kalla det tvärs över plus och minus till LEDarna. "Blödmotståndet" sitter bara där för att annars glöder LED:arna mycket svagt när de ska vara avstängda (oavsett PIR eller ej).

Det känns som felet ligger i PIR-modulen just nu iom att det försvinner när den är väck men när jag inte har databladet så kan man ju inte så mycket göra :(

Ska googla just nu efter någon liknande PIR se vad man kan finna.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Känns som det vore smidigare att helt enkelt knåpa ihop en egen reglering med ett LDR, några motstånd och en OP-förstärkare och sedan driva lysdioden med..?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Öhh nej det tror jag inte alltså detta är ju rörelseaktiverat och har inget med ljus att göra. I källartrappen är alltid mörkt.

Funkar som sagt klockrent förrutom att ibland när det släckt så får den för sig att tända fastän man inte är framför sensorn. :wall:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jaha, trodde den var ljusaktiverad :lol:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vart lite småless och kopplade av den under ett par dagar och nu fungerar det klockrent igen. :doh:

Funderar om det är nåt internt fel på PIR-modulen som gör att den börjar toksvänga mellan hög/låg. Utgången är ju försedd med pulldown så det borde ju inte bli belastning åt den höga sidan från min elektronikssida sett.

Får se om några dagar om den är galen då så får jag strössla med ett par kondningar och se om det hjälper. :humm:

Fritzell:Angående ljusaktivering så är det tänkt att de andra sensorerna som sitter där det ibland kan vara solbelyst ska få en ljussensor(som stänger av), kanske var detta som du uppfattat lite parapsykologiskt :mrgreen:

Gjorde ett kort videoklipp (såklart med helkefft ljus pga att det är en vanlig kompakt fotokamera det är filmat med och att jag börjar i hallen där det är ljust (11w lågenergi)):

Det lyser bättre i verkligheten men skenet är ju såklart väldigt kallt. Syftet är som sagt från början att man ska få ljus nog att knalla överst i trappen samt leta i handskstället som sitter till vänster (finns pratbubbla i videon). Den specen klarar det med bravur.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Förmodligen :D

Ser ju bra ut annars på videon, kul att du fick igång den.
Skriv svar