Bas OverdrivePedal utav LM741

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Bas OverdrivePedal utav LM741

Inlägg av The_MorMor »

Tjena!

Long time (see < any) !

Nu var det ett tag sedan jag höll på med något serriösare elektronik projekt men jag kom för några veckor över en gammal lärobok i analog elektronik som fick igång inspirationen igen. Jag har tidigare pysslat uteslutande med digitalteknik men i samband med att jag hittade boken så föll många viktiga bitar på plats och jag har lekt en heldel i simulerings program den senaste tiden. Allt detta har fått mig att dra igång ett projekt som jag länge har funderat på. Nämnligen en bitcrusher-pedal. Jag har nu när jag har labbat lite hafft mycket svårigheter med att få verkligheten och mina simuleringar att komma överens. Så jag har därför bestämt mig för att göra ett litet övningsprojekt nämnligen en Fuzz/Overdrivepedal.

Så Nu till själva projekt delen!

En overdrivepedal är en typ utav distortionspedal där skillnaden ligger i att en overdrive "klipper lite rundare" och är inte lika brusig som en distortion pedal. Pedalen som jag har designat är lite annorlunda då den har ett valbart passivt lowpassfilter vilket rundar av klippningen på lägre frekvenser dock så kommer det att vid högre frekvenser mest dämpa. Det är inte helt 100 att det faktiskt blir en pedal utav konstruktions tekniska skäl, istället så är det mer sannolikt att det bara blir en fin liten låda ^^

Än så länge är jag bara klar med designen och har genomfört ett simuleringar utav kretsen som fungerar precis som jag vill ha det.

Designen är mycket simpel. Det är i praktiken bara en LM741CN(Matad med 12V samt -12V) som är koplad i icke inverterande läge får feedback resistorn är variabel och går att dra upp så att förstärkningen överstiger max spänningen på utgången vilket resulterar i att signalen klipps. Efter det kommer ett enkelt L-typ passivt lågpassfilter utav första ordningen vilket är till för att runda av signalen lite. Efter det kommer två stycken spänningsdelare vars uppgift är att ta ner signalen till ca 1V(Peak to Peak)
efter som att det är ungefär så mycket som jag har mätt upp på min elbas som högsta utspänningen. Och det är vell egentligen allt :P

Här nedan följer lite bilder från simuleringen:

Bild
Här ser vi pedalen i med maximal gain. Det ni ser längst till vänster är bara en massa signal ingångar som är seriekopplade för att skapa en intersantare signal då simulerings programmet endast stöder enkla vågformer.
Orginal signalen är grafen till vänster och ut signalen är den till höger.

Bild
Här kan vi se den filtrerade signalen. Lägg märke till att den är mjukare än i tidigare.

Här kan ni se hur jag hade tänkt koppla ihop kalaset.
Kopplings schemat
Världen på komponenter:
RV1 = 1M Ohm
R1 = 22k Ohm
R2 = 200 Ohm
R3 = 500 Ohm
R4 = 250 Ohm
R5 = 500 Ohm
R6 = 250 Ohm
C1 = 6.8 uF

Jag har en fråga. Just nu så använder jag jorden på förstärkaren som signaljord efter som att jag kommer spänningsmata pedalen med en vanlig AC/DC omvandlare som saknar jord. Kommer detta att fungera eller måste jag lösa det på något annat sätt?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Bas OverdrivePedal utav LM741

Inlägg av psynoise »

Din AC/DC omvandlare måste ha jord för att hamna rätt med spänningarna, annars kan ±12 V lika gärna vara 100V och 124V. Konstruera om schemat till enkelmatning istället, räcker med att överlagra insignalen med likspänning och använda sig av DC-block med kondensatorer.

För att inte dämpa diskanten lika starkt i vissa regioner kan du prova med brantare filter med högra brytfrekvens. Annars är det kanske mer jämna övertoner du är ute efter?
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Tack för snabbt svar psynoise!

Jo det är klart att den har Jord men ut från AC/DC omvandlaren kommer ju bara två trådar. Det är alltså en vanlig transformator som nån gång användes till en laptop eller så.

Exakt vad menar du med enkelspänning?

Vad för värde bör kondingarna ha?

Går det att göra som jag redan har gjort eller kommer det inte att fungera?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det kommer inte att fungera!

Från transformatorn har du enkelspänning, dvs en spänning och återledare (jord).

Enklaste mögliga lösning är att du halverar matningspänningen med en enkel spänningsdelare som du kopplar till signaljorden, kräver två motstånd.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Uppfattat

Fungerar den negativa ledaren från spänningsomvandlaren som jord?

För att göra vad?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Svårt att prata om jord utan ett schema, jord ser jag bara som just 0 V och inget annat. Pratar vi om utspänningen från transformatorn blir det mot den ena ledararen som jag då kallar för jord.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Så jag tror att jag har löst problemet nu. Jag var ju bara dum i huvet när jag tänkte att en 12V AC/DC omvandlare leverarde ±12 V. Men jag har nu lyckats lösa det mesta

Ntt uppdaterat schema.
Världen på komponenter:
RV1 = 1M Ohm
R1 = 22k Ohm
R2 = 220 Ohm
R3 = 470 Ohm
R4 = 220 Ohm
R5 = 470 Ohm
R6 = 220 Ohm
R7 = 1k Ohm
R8 = 700 Ohm
C1 = 6.8 uF

Någon som anser att det är något katastrofalt fel med detta schema?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Finns fortfarande lite konstigheter. Som det ser ut nu kommer du att få ut likspänning på utgången.

Lågpassfiltret, spänningsdelarena (dämparna) och utgångskontakten ska vara kopplade till halva matningspänningen dvs R7 och R8.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Ny lösning

Så nu har jag hållit på och funderat på det här som satan. Jag hadde stora problem att få till det när jag matade op-ampen med endast +12v.

Så så jag har löst det nu är att jag har lagt till en 55 krets som genererar en fyrkants våg som sedan går igenom en kondensator för att bli till växelström och därefter stabiliserar jag signalen med en kondensator till och sedan så tar jag bara ut den negativa spänningen och på så vis kan jag mata op ampen med en negativ spänning vilket ger mig mycket bättre resultat.

Någon som anser att detta inte kommer att fungera?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

555:an kommer att ladda ur kondensatorn och då kommer du inte genera någon negativ potential. Man måste switcha, dvs koppla bort helt. Dock är detta en mycket ful lösning tycker jag.

Gör om hela koppling till enkelmatning. Skapa en virtuelljord med en spänningsdelare följt av en spänningsföljare (buffer med operationsförstärkare). Sen kopplar du den negativa anslutningen från transformatorn till den negativa matningen hos operationsförstärkaren. Din virtuellajord får ersätta jorden kopplingen, dvs i återkopplingen, RC-filtret och anslutningarna.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kolla in U2 i det länkade schemat under för exempel.

digitalt styrd volymkontroll
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Jaha!!
Ska experimentera lite med den lösningen!
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Psynoise.... Det är människor som du som gör internett till en fin plats. Tack som fan. Det här verkar faktiskt fungera!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Eller så gör du det mycket enkelt för dig.
Tag en vanlig +12V väggvårta (med 50Hz transformator, inte en modern switchad) ta bort helvågslikriktningen och regleringen om det finns någon, lägg dit två st halvvågslikriktare efter så att det totalt blir transformator, två dioder och två kondensatorer. Då har du +-ursprungsspäningen och GND.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Väggvårta?? vad är det?
Skriv svar