Long time (see < any) !
Nu var det ett tag sedan jag höll på med något serriösare elektronik projekt men jag kom för några veckor över en gammal lärobok i analog elektronik som fick igång inspirationen igen. Jag har tidigare pysslat uteslutande med digitalteknik men i samband med att jag hittade boken så föll många viktiga bitar på plats och jag har lekt en heldel i simulerings program den senaste tiden. Allt detta har fått mig att dra igång ett projekt som jag länge har funderat på. Nämnligen en bitcrusher-pedal. Jag har nu när jag har labbat lite hafft mycket svårigheter med att få verkligheten och mina simuleringar att komma överens. Så jag har därför bestämt mig för att göra ett litet övningsprojekt nämnligen en Fuzz/Overdrivepedal.
Så Nu till själva projekt delen!
En overdrivepedal är en typ utav distortionspedal där skillnaden ligger i att en overdrive "klipper lite rundare" och är inte lika brusig som en distortion pedal. Pedalen som jag har designat är lite annorlunda då den har ett valbart passivt lowpassfilter vilket rundar av klippningen på lägre frekvenser dock så kommer det att vid högre frekvenser mest dämpa. Det är inte helt 100 att det faktiskt blir en pedal utav konstruktions tekniska skäl, istället så är det mer sannolikt att det bara blir en fin liten låda ^^
Än så länge är jag bara klar med designen och har genomfört ett simuleringar utav kretsen som fungerar precis som jag vill ha det.
Designen är mycket simpel. Det är i praktiken bara en LM741CN(Matad med 12V samt -12V) som är koplad i icke inverterande läge får feedback resistorn är variabel och går att dra upp så att förstärkningen överstiger max spänningen på utgången vilket resulterar i att signalen klipps. Efter det kommer ett enkelt L-typ passivt lågpassfilter utav första ordningen vilket är till för att runda av signalen lite. Efter det kommer två stycken spänningsdelare vars uppgift är att ta ner signalen till ca 1V(Peak to Peak)
efter som att det är ungefär så mycket som jag har mätt upp på min elbas som högsta utspänningen. Och det är vell egentligen allt

Här nedan följer lite bilder från simuleringen:

Här ser vi pedalen i med maximal gain. Det ni ser längst till vänster är bara en massa signal ingångar som är seriekopplade för att skapa en intersantare signal då simulerings programmet endast stöder enkla vågformer.
Orginal signalen är grafen till vänster och ut signalen är den till höger.

Här kan vi se den filtrerade signalen. Lägg märke till att den är mjukare än i tidigare.
Här kan ni se hur jag hade tänkt koppla ihop kalaset.
Kopplings schemat
Världen på komponenter:
RV1 = 1M Ohm
R1 = 22k Ohm
R2 = 200 Ohm
R3 = 500 Ohm
R4 = 250 Ohm
R5 = 500 Ohm
R6 = 250 Ohm
C1 = 6.8 uF
Jag har en fråga. Just nu så använder jag jorden på förstärkaren som signaljord efter som att jag kommer spänningsmata pedalen med en vanlig AC/DC omvandlare som saknar jord. Kommer detta att fungera eller måste jag lösa det på något annat sätt?