ROV
-
ROV
Tja!
Ny på detta forum men det vara ett roligt ställe! Byggde en ROV för 4-5 år sedan (se bilder nedan) och nu blev jag sugen på att bygga en (mycket bättre!) uppföljare (SPIGGEN 2G)
Det jag vet redan nu är:
- 3 st magnetiskt kopplade trusters med planetväxellådor
- Digitalkamera tiltbar
- LED belysning
- Tempsensor
- Djupsensor med hög upplösning för auto-djup
- Läckagesensor
- AVR mega32
- H-bryggor till motorerna
- Kontrollpanel på ytan med LCD-skärm, joystick och grafisk display
Saker jag lärde mig från min första ROV (SPIGGEN):
- Sätt inte lampor och kamera under samma kupol (bländning)
- Använd inte blybatteri (tungt och måste avvägas)
- Stora propellerar som roterar långsamt ger mycket mer kraft än små som roterar fort
- Snåla inte på kameraprestandan...
- Inget blankt täckglas över skärmen (bländat av solen)
- Bygg den inte för tung. SPIGGEN skulle nog klara 1000 meter den var kraftigt överdimensionerad och den blev sävig i vattnet
- Bygg flexibelt. Jag byggde t.ex ett kretskort som inte gick att uppdatera med nya funktioner
Ny på detta forum men det vara ett roligt ställe! Byggde en ROV för 4-5 år sedan (se bilder nedan) och nu blev jag sugen på att bygga en (mycket bättre!) uppföljare (SPIGGEN 2G)
Det jag vet redan nu är:
- 3 st magnetiskt kopplade trusters med planetväxellådor
- Digitalkamera tiltbar
- LED belysning
- Tempsensor
- Djupsensor med hög upplösning för auto-djup
- Läckagesensor
- AVR mega32
- H-bryggor till motorerna
- Kontrollpanel på ytan med LCD-skärm, joystick och grafisk display
Saker jag lärde mig från min första ROV (SPIGGEN):
- Sätt inte lampor och kamera under samma kupol (bländning)
- Använd inte blybatteri (tungt och måste avvägas)
- Stora propellerar som roterar långsamt ger mycket mer kraft än små som roterar fort
- Snåla inte på kameraprestandan...
- Inget blankt täckglas över skärmen (bländat av solen)
- Bygg den inte för tung. SPIGGEN skulle nog klara 1000 meter den var kraftigt överdimensionerad och den blev sävig i vattnet
- Bygg flexibelt. Jag byggde t.ex ett kretskort som inte gick att uppdatera med nya funktioner
Senast redigerad av larsmeijer 29 oktober 2009, 07:09:05, redigerad totalt 14 gånger.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: ROV
Ser ju intressant ut!
Har du kikat på den här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=32066

Har du kikat på den här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=32066
-
- Mizzarrogh
Toppen! Jag har också funderat en del över en litet kraftigare rov i metall som kan klara litet större djup (+ att det verkade enklare med mina kunskaper...) (Det går utmärkt att länka till större bilder via thumbnails eller textlänk om man skulle vilja det) 

Senast redigerad av Mizzarrogh 19 oktober 2009, 19:44:24, redigerad totalt 1 gång.
- Motormannen
Mycket snyggt och proffsigt projekt
och välkommen på riktigt!
Har du gjort alla delar själv?
Vad väger den totalt?
Hur stor är den (diameter och längd på stora röret vore kul att veta)?
Vad använder du för djupmätare (arghh, vilket påminner mig om att jag borde naturligtvis ha förberedd ett hål för det på min ROV när jag tog fram den nya gaveln)?
En ritning på motorerna vore klart väldigt intressant! Är motorerna på SPIGGEN 1 också magnetiskt kopplade?
(sorry för tusen frågor men lägger du upp ett sådant här intressant projekt får du räkna med det
)
MicaelKarlsson: Han har svarat i tråden så svaret är nog ja

Har du gjort alla delar själv?
Vad väger den totalt?
Hur stor är den (diameter och längd på stora röret vore kul att veta)?
Vad använder du för djupmätare (arghh, vilket påminner mig om att jag borde naturligtvis ha förberedd ett hål för det på min ROV när jag tog fram den nya gaveln)?
En ritning på motorerna vore klart väldigt intressant! Är motorerna på SPIGGEN 1 också magnetiskt kopplade?
(sorry för tusen frågor men lägger du upp ett sådant här intressant projekt får du räkna med det

MicaelKarlsson: Han har svarat i tråden så svaret är nog ja

Nu kan jag inte svara för lars men för min del blir det enklare att tilta kamera än hela ROV:en. Det sitter bara en propeller på ROV:en (och även på lars ROV) som sköter djupet och ska man kunna tilta ROV behöver man två st (en fram och en bak). Dessutom vill man kanske glida över botten och titta på djurlivet. Tiltar du hela ROV:en kommer du inte kunna ligga på samma djup (om du nu inte roterar "framåt"-motorerna så att de hamnar horisontellt).
Kort sagt: Det är enklare att tilta kameran än hela ROV:en
Kort sagt: Det är enklare att tilta kameran än hela ROV:en