MadModders garageprojekt

Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Garageprojektet

Inlägg av Pucco »

Jag har nog exakt samma brunn i mitt garage. Jag kan se på din bild att det står "PERFEKT" i gjutjärnet som på min. Min satt också fastrostad när jag flyttade in och det var stopp i den. Det var ett helvete att att få loss den men det gick till slut. Jag höll också på med mejsel och sånt innan jag blev uppgiven och började bli lite våldsam. Med en handslägga så bankade jag på kanten av locket runt i en cirkel. Jag vet inte hur många varv det blev innan det sjönk ner när jag slog och motstående sida reste sig. Både hålet och locket är lite koniska i kanten så det kan vippa lite och därför hjälpte det att slå. Jag har dock inte fått loss renspluggen som du har en skumgummipropp i, men det fungerar så jag bryr mig inte om det.
Insatsen i min består av tre delar. Byttan i botten med en pinne och krok, den trattformade delen och en välvd hatt överst som fångar grovt grus.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Pucco: exakt så! När grannens före detta man hämtade sin bil passade jag på att undersöka den brunnen. Det locket satt löst. Under låg som sagt ett välvt lock. Under det en tratt, och sen en stor bytta med krok i. Jag lyfte upp allt, och det verkade vara stopp i den brunnen. Hällde ut innehållet i byttan ner i brunnen. Det kanske jag inte skulle ha gjort. På botten var något som såg ut som tjära. Alldeles kolsvart. Gammal olja kanske... Provade hälla i en hink vatten. Det sjönk inte undan...
Tryckte ner delarna igen och slängde på locket. Inte mitt problem. :D

Jag har också slagit varv på varv med handslägga. Och oräkneligt antal varv med bilmejsel och borrhammare. Metallen är alldeles hackig runt om. När jag slog sönder mitten på locket använde jag en stor slägga och tog i ända från taket. Efter 5 slag sprack det, men resten rörde sig inte en mm. Och någon bytta finns inte i min. Den har rostat bort och försvunnit.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Garageprojektet

Inlägg av Pucco »

Det var säkert gammal motorolja. Jag grävde upp 5 liter seg olje/grus-blandning som jag lämnade på miljöstationen. Sedan fick jag pilla och spruta vatten i vattenlåskanalen i botten innan jag fick det att fungera. Det är mer än en halv meter ner till botten så det var lite omständigt att komma åt. Säkert så har ingen gjort rent sedan garaget byggdes 1951.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

1947 här. :D

Farsans grovdammsugare fick gräva åt mig. I min brunn fanns ingen olja. Bara grus, sand och rost. Det rostbruna vattnet hällde jag ut i dagvattenbrunnen på garageplanen, och gruset hällde jag ut under en buske i rabatten utanför. Haha!
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Garageprojektet

Inlägg av Gimbal »

Ser ju ut att bli bra. Min erfarenhet säger dock att verktygstavlan skulle behövt hänga lite högre upp. Detta så att du kan hänga verktyg i underkanten samtidigt som allsköns ski...öh, bra att ha grejer kan ställas på bordet utan att skymma verktygen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Jag vet. Men för att lyckas med det måste jag kapa plåten för att den ska få plats högre upp, och utan de bockade kanterna blir den jätteranglig. Alternativt distanser för att komma utanför konsolerna och vinna 15cm till.
Jag har dock en vision om att aldrig ha fullt med bra-att-ha-saker på den här bänken... :vissla:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Garageprojektet

Inlägg av vfr »

Och när ska den visionen rämna? :D

Jag har haft den tanken många ggr, men jag tror inte jag lyckats någon gång ännu.

Men det är ju fel att ge upp tanken...
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av squiz3r »

Jag lyckades med det! Åtminstone tills första dagen jag plockade in sakerna i verkstaden... :oops:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Allt jag hade i gamla garaget finns i det här garaget, minus grejerna som inte hade något i garaget att göra. Plus alla maskiner, färgburkar och stora verktyg jag hade i lägenheten. Och det är helt tomt på bänken, sånär som på verktygen jag använder för att greja med verktygstavlan! :shock:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Garageprojektet

Inlägg av vfr »

:bravo: :bravo:

Fortsätt nu hålla det så! Det brukar vara där problemen kommer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Bänkstommen svartmålad.
Första strykningen av bänkskivan klar. Det kommer förmodligen behövas två strykningar till.
Färgbutiken var tvungen att utgå från en färglös bas för att få till min orange, så den täcker inte så himla bra.
Skivan ligger tillfälligt upphöjd en bit från väggen så det blir enklare att komma åt.
varmgarage_31.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Garageprojektet

Inlägg av vfr »

Snyggt!

Hehe. Nu har du ju en referensbild på hur det ska se ut. När det inte känns bra längre, så tittar du bara på den och inser snabbt vad som skiljer. Dessutom har även vi en referensbild och kan snabbt ge tråkningar om du inte håller stilen. Ähh, skojar bara :D
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av EagleSpirit »

Instämmer med vfr... du kanske skulle sätta upp en webkamera som tar kort på bänken nån gång per dag. Då får du en press på dig att det ska se ut som på bilden :D

Det blir grymt snyggt det där!

Var tog colaburk + hållare vägen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Hållaren, som egentligen är en liten kopp för diverse saker, är kvar. Det är nu verktygskrokar och skruvar i den, och ett paket med träskruv ovanpå.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Andra lagret färg. Bruten färg täcker förbaskat dåligt, så jag får väl leva med att man ser lite av spånen genom. Grundfärg hade nog hjälpt lite. :D
Ett tredje lager räcker nog färgen till.
varmgarage_32.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar