MadModders garageprojekt

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Efter en lång hemresa (i tid räknat. Det är inte kul att börja åka från Fruängen till Enköping kl 16:20...) orkade jag sätta upp ett dubbeluttag på en vägg i garaget. Den mest besvärliga väggen med 4cm halmfylld puts. 90mm spikplugg och hål fyllda med PL400 innan gjorde susen. :D
varmgarage_23.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av AndLi »

Åhh trådlös el, du och Tessla eller? :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Javisst! :D
Jag börjar inte dra kabeln förrän jag fått upp alla uttag och brytaren.
Idag började jag skruva upp detta. Trodde det skulle gå bra, men icke. Betongen är så porös och full med sten så borren drar åt sidan när det träffar en sten och hålet blir därmed både snett och ovalt. Det såg ut som en blind satt upp uttagen när jag försökte få dit dem! :evil: Skruvade upp en klädhängare en stund för att lugna ner mig. Det gick inte mycket bättre till en början. Men det löste sig med 10cm skruv och en jäkla massa PL400. :badgrin:
Bestämde mig för att montera uttagen på en planka, så jag sågade till en bit, slipade den och målade vitt.
Den kommer sitta med 3st stora biffiga franskskruv, i gröna plugg. :)

10cm spikplugg satt inte bra, plus att den halmfyllda putsen (som bara finns på ytterväggen, den vänstra i garaget) trycktes in så ytan sprack, såklart. Skulle behövt en platta för att fördela trycket... Drog ut allt, drog åt skruvarna så pluggen satt fast ordentligt i kroken, fyllde hålen med PL400, med råge! Sen pressade jag in kroken och smetade ut överflödet. Hehe. Sitter som berget. :lol: Geggar på färg sen.
varmgarage_24.jpg
Här är en styck vitmålad planka. :D
varmgarage_25.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Garageprojektet

Inlägg av tompa74 »

Sådana väggar är inte kul, när jag var och gjorde rotjobb uppe sthlm för några årsedan
( Hugo boss huvudkontor på Engelbrektsgatan ) så var det omöjligt att klammra kabel,
precis likadana skitväggar där med.

Det slutade med att målarna fick foga fast kablarna efter oss. :roll:


/ Tompa
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Jag funderar på att använda vanliga spikklammer på den väggen, men byta ut spiken mot minst 5cm långa dito. Kanske lite PL400 också för den goda sakens skull... :roll:

Snart får jag köpa en ny tub. Brorsans är snart slut. :mrgreen:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av AndLi »

Det är ju i sånna väggar man tar fram LP skenan och skruvar upp den med långa franska med en mutter mellan skena och vägg. Sen är det bara att stripsa kablarna :)

Funkar kanske bättre i pann/fläktrum än i Hugo Boss entre :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Garageprojektet

Inlägg av PeterH »

Eller så sätter man upp Thorsman-kanaler om man vill ha tillgång till många uttag vid exempelvis en arbetsbänk :wink: Jag kan om det är intressant kolla om det finns någon skena kvar (då vit i plast och inte aluminium).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Nja... Jag har nog inte plats med uttagsskena. Ska ju ha verktygstavla på samma vägg. Enda vettiga stället för uttag är där jag tänkte ha plankan med uttag på, 80cm brett. Och nu har jag ju redan köpt uttag för det. :D
Tack ändå.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Idag har jag spenderat några timmar i garaget igen.

Fast innan brände jag en CD-R med 80 minuter blandat på.

Först drog jag klart elen. Sen skruvade jag ihop hyllplanet till konsolerna ovanför bänken. Det är två skivor så jag skarvade med en aluminiumplåt samt en 19" rackskena. Tänkte att det kan ju vara bra att kunna skruva fast saker där mha korgmuttrar! :D
Sen hämtade jag högtalarna hos brorsan. De var i behov av lite översyn, som t.ex skruva fast de nya delningsfiltrena inuti, och montera tillbaks CV-basarna. Efter det hämtade jag förstärkaren och CD-spelaren. När musiken strömmade ur högtalarna byggde jag första hyllan under bänken. Skönt att slippa ha alla dessa lådor framme. :)
varmgarage_26.jpg

En 2-polig brytare för att slå av alla uttag kan vara smidigt. Uttaget på andra väggen inkluderat. Dissa inte mina buntband. Det funkar skitbra. ;)
varmgarage_27.jpg

Sådär. Undan med allt! Det ska upp en lite grundare hylla under resten av bänken. 30cm djup kanske.
varmgarage_28.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Garageprojektet

Inlägg av vfr »

Det där är nog helt klart rätt metod för att sätta upp flera mindre saker i en sån vägg. En planka eller en skiva som pluggas rejält i väggen och sedan fungerar som fästpunkt för smågrejorna. Det blir ju riktigt bra, MM!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Morsan och farsan skulle till Ikea och Biltema i Västerås, så jag passade på att åka med.
Köpte frostad plastfilm på färgbutiken bredvid för att montera på fönstret. Kan vara en idé med insynsskydd nu...
Sen köpte jag verktygstavla och en massa olika krokar mm. Men jag vet inte riktigt hur jag ska sätta den...
Den är 96x40cm. På höjden får den plats i mitten mellan två konsoler.
På bredden får den plats var som helst UNDER konsolerna. I viket fall så blir hålen närmast mot bänken naturligtvis obrukbara.
Får se vad jag hittar på...
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av ElectricMan »

Detta blir ju riktigt snyggt!
Dit med lite lådor nu så blir det ju perfekt. :)

Om man ändå hade pengar att fixa sitt eget så... :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Såhär blev fönstret med plastfilmen. Det är nåt tryckt mönster på, som ser ut som vattendroppar.
varmgarage_29.jpg

Verktygstavlan. Det blev på den ledden, och en dryg decimeter kvar till bordet. Får plats en till tavla till höger. :D
Den obligatoriska förfriskningen har sin plats också :lol:
Mejselutbudet behöver uppgraderas. De där mejslarna är inte top of the line...
Den här gången borrade jag 8mm-hål i väggen och slog in blåplugg. De är 10mm... Sitter bra. :)
varmgarage_30.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av EagleSpirit »

Snabbt, snyggt och stilrent. Grymt bra jobbat.

Det är bra att colan har fått sin egen plats... du kanske ska ställa dit en kyl där eftersom du förhoppningsvis kommer tillbringa några timmar därnere... kanske en micro också? :D
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av blueint »

Ang den där halmväggen. Kanske det skulle fungera att borra små hål. Och sedan fylla dom smäckfulla med PL400 lim och trycka in någon skruv i smeten som fäster det du vill ha upp..?
Skriv svar