MadModders garageprojekt

Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Garageprojektet

Inlägg av PeterH »

Hehe... du är tokig! Varför inte korta av bänken med 5cm istället för att såga ur för elemetröret? :lol:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av jojje »

Mätfel? :vissla:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av JimmyAndersson »

MadModder har varit med förr, så han vet att man behöver så mycket utrymme det bara är möjligt. Därav facket för elementröret. :D

MadModder:
"Undrar om man ska göra så hyllan ovanför går ut en bit, och sen sätter man dit två rullgardiner. Bara att dra ner så sprutar det ingar frässpån."

Det var ingen dum idé! Fördel nr 2 är att man kan "snabbstäda". Dra ner rullgardinen så syns inte röran på bänken. :)
Kan även användas som mörkläggning när man förbereder kretskortslaminat för exponering.
Blir man trött så lägger man sig på golvet och drar rullgardinen över sig. Når inte rullgardinen så kan man istället dra något gammalt över sig..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Anledningen till att jag sågade ur för röret är att det blev så smidigt med 120cm, eftersom skivorna är 60cm. Sen som Jimmy säger är varje mm bänkyta värdefull. Helst hade jag velat ha lite till, men det hade blivit allt för jobbigt...

Har monterat isär den gamla hyllan och byrån som stod på golvet, och tillverkat några hyllplan av dem. Sen har jag tvättat ur 15 plastlådor och sorterat upp smågrejer i dem. Har även tömt ett skåp här uppe, där det var sprayburkar och annat som med fördel förvaras i garaget. Plus en del större verktyg har fått flytta ner.
Kommer en eller ett par bilder på det senare. Nu vankas det mat. :mrgreen:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Själva bänken är färdigsnickrad, och materialet jag köpte för den har gått åt.
Har tänkt mig någon slags grundare hylla under också, som vilar på mothållsregeln.
Sen ska som sagt hyllan ovanför upp ett snäpp. Lite el ska fixas.
Sen lite pyssel här och där. Och färg. Sortimentlådor är ju aldrig fel.
varmgarage_16.jpg

Lagerhyllorna. Det blev väl hyffsat om jag får säga det själv.
Träskrotet och bilbatteriet ska iväg till återbruket imorgon.
Utom de stora skivorna. De kan nog bli till hyllor under bänken.
varmgarage_17.jpg

Gott om plats att gå förbi bilen och plocka bland hyllorna.
varmgarage_18.jpg

Det går som synes bra att greja framme vid bänken med bilen på plats också.
Ja, golvet lutar så mycket där framme som plastbacken gör...
varmgarage_19.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Garageprojektet

Inlägg av tompa74 »

Snyggt jobbat, både praktiskt och okulärvänligt. :tumupp:


/ Tompa
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Idag har jag inte gjort så himla mycket. I garaget då. :D
Dammsög hela golvet. Tvättade rent med avfettning runt brunnen för att få bort all 5-56 jag försökte lossa det fastrostade locket med.
Sen tillverkade jag en liten pryl till vattenslangen, av insticksröret till en termostat jag hittade förut:
(ursäkta den kassa mobilbilden)
varmgarage_20.jpg
En 5mm vattenstråle går alltså i 90° ut längst ner från röret.
Detta körde jag ner i lilla röret (kolla den schematiska bilden tidigare), öppnade kranen för fullt och riktade strålen mot brunnen. Det gick knappt att flytta röret för det blev sådan kraft i sidled.
Efter en stund började det röra på sig där i, och brunnen fylldes upp med vatten. Då vred jag slangen 90° åt vänster, och då blev det tydligen en virvel riktad åt andra hållet, som sög ur vattnet från brunnen istället, och upp i lilla röret. Lite ballt. :)
Sen vred jag tillbaks slangen, och så höll jag på några gånger. Till sist blev det sådan fart på vattnet in i brunnen att det lilla röret tömdes och det följde med luft med jetstrålen. :D
Men sen när jag hällde i en hink vatten i brunnen tjockade det till igen. Får nog göra en körare igen, och sen suga ur allt för att få ur sedimentet eller vad man ska kalla det.
Det finns hopp! :tumupp:
Försöker nog kapa upp ett jack i brunnslockskanten med vinkelslip så jag får ett ordentligt tag med kofoten. Nu ska jag ha bort det förbannade locket, så jag kan lyfta ur den där trattliknande saken! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Köpte idag en burk Montana Black Halloween. Det är orange. Tänkte jag skulle lacka en träbit och åka till färghandeln och få en burk färg bruten till rätt kulör. Jag ska stryka bordsskivan med pensel. Orka spraya något så stort...

Sen fick jag tag på 6st lysrörsarmaturer, för 2x36W-rör. "Lätt" begagnade. :D
Var en man som lastade in en ny fin armatur i ett garage utanför en lagerlokal idag. Jag sa vilken fin lysrörsarmatur. Du har inga som jag kan få? :mrgreen:
Han skrattade och sa att jag inte kunde få några nya, men det står två lastpallar med nya armaturer där borta, och ovanpå dem ligger några gamla fula armaturer. Dem kan du ta. Kort därefter låg de i firmabilen. :lol:
Jag bryr mig inte direkt om hur lysrörsarmaturerna ser ut i mitt garage, bara de funkar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Begav mig ner till garaget vid 18-tiden. Började med att tvätta rent lysrörsarmaturerna. Det var väl ett 1mm tjockt lager med kolsvart damm från där de suttit tidigare. De blev blanka och fina. Sen monterade jag bort reflektorerna för att rensa från EKLK-stumparna som stack ut i varje ände. Torkade även av rören.
Sen monterade jag ner hyllan ovanför bänken. 2 av konsolerna satt fast, de andra två gick att vicka på. Den som skruvat upp dem hade använt bruna Thorsmansplugg, och lite för stora skruv, så en del pluggar hade gått sönder. Borrade upp de två övre hålen för varje konsol till 12mm, och så lade jag till ett hål ovanför varje, och bankade in gröna plugg. Sen drog jag fast konsolerna med stora franskskruv. Fick ta i ganska bra med spärrskaftet, så nu sitter det ordentligt. 15cm högre. Nu kan jag inte slå i huvet i kanten. :)
Lade bara upp vänstra skivbiten så länge.
Sen fyllde jag alla tomma hål på den väggen med väggspackel. Slaskar på lite färg där imorgon.

Glömde kameran, så det fick bli en mobilbild :oops:
varmgarage_21.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Idag har jag monterat upp lysrören. Jag satte upp fem armaturer. Den sjätte får grannen framme vid sin hylla. Hennes hylla. Den som sitter fastskruvad i garageväggen alltså... :roll:
Jag lämnade lampgloberna kvar. Tänkte att det är väl lika bra...
Man blir ruskigt dammig av att slagborra i taket. Var tvungen att använda heltäckande skyddsglasögon. Sen knastrade det mellan tänderna. Och fullt med betongbitar i skägget. :D
varmgarage_22.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av Glenn »

Haha,. men det är pluspoäng för att du har skägg iaf :)

Blir bra ljus av lysrör, vet en som räddade en massa armaturer och i prionciop skruvade upp dom heltäckande i garaget, tände man på ena knappen tändes väl sex armaturer, tände man på andra knappen så tändes alla, rena operationssalen :) perfekt om man ska leta efter nåt på golvet eller så.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Garageprojektet

Inlägg av danielr112 »

För mycke ljus kan man aldrig få :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Garageprojektet

Inlägg av Purre »

Jodå det kan man få beroende på anvädningsområde

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... hp?t=92396 :vissla:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av Glenn »

Lite OT, men jämrans vad cool :)


--------------------
Men Glenn, inte nu igen.. :D Andra gången idag som jag plockar bort ett citat som du gjort. :wink:
//Jimmy
--------------------
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Garageprojektet

Inlägg av Larsson90 »

Citering av förgående inlägg där ja;)
Skriv svar