Ledmatris + rs232 + pic16f870

Berätta om dina pågående projekt.
stormbringer
Inlägg: 96
Blev medlem: 12 augusti 2003, 12:11:39
Ort: Lindesberg

Ledmatris + rs232 + pic16f870

Inlägg av stormbringer »

Tjenare. Håller på med en ledmatris. Tänkte höra om någon hade lust att kolla ritningen & påpeka eventuella uppenbara fel. :) Är inte så bra på det här ännu. är medveten om att mclr inte är inkopplad ännu. :)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Vad avancerad!

Gillar den här mer, tack $piff: http://moffa.nu/stiff/temp/schema.gif
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

PICen orkar/tål inte att dra mer än 20mA så det behövs något typ av buffert. Om man inte har väldigt strömsnåla dioder.
Men är den lite i lägsta laget. 7 eller 8 dioders höjd brukar det väl vara. Det är svårt att få in text som ser bra ut på 6 punkters höjd.
stormbringer
Inlägg: 96
Blev medlem: 12 augusti 2003, 12:11:39
Ort: Lindesberg

Inlägg av stormbringer »

Tackar för svaren!

Jo, jag funderade på att köra 7.. Men konstaterade att 6 st får räcka, får ju minska antalet kolumner eller byta cpu annars.. Tanken är att den ska sitta i en ledig 5.25-plats. därav radhöjden på 6 st också.. jag kör veroboard, så jag tror inte jag får plats med 7... blir på gränsen..

Hmm. behöver alltså en buffer? 6 st bc547 på RA0 - RA5? Eller vore det bättre med en 74HC244? (favoritkretsen ;))

Tanken är att den ska ta strömmen från floppykabeln & ta inmatning från ett eget win32-program via rs232, men överväger paralellporten istället (har använt den förut, så det blir enklare).
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag skulle lägga in en ULN2003 på katod-sidan av lysdioderna (raderna) för att fixa buffringen av raderna. För kolumnerna finns det säkert någon lämplig positiv drivkrets så att man slipper alla transistorer (orkar inte leta upp någon :) ).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä det jag menade var att det saknas en buffert i zeus förslag. Du har ju dina transistorer. Kolumnerna kan styras med en jonsonräknare om man vill spara ben på PIC:en.
stormbringer
Inlägg: 96
Blev medlem: 12 augusti 2003, 12:11:39
Ort: Lindesberg

Inlägg av stormbringer »

Aha. Tackar. :)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

danei: Men den fungerar perfekt! Min alltså. Även de andra som är byggda fungerar utan problem...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Men är inte alla lysdioder felvända?
Hur mycket ström kan PIC:en sänka? Det skulle nog inte skada att slänga in en ULN2003 som buffer på R_SEL*-raderna
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så bra att det funkar då. Men strömmen borde kunna gå upp till 120mA. Det är ju mer än var PIC:En är specad för. Men varför en buffert på raderna ska behövas förstår jag inte.
MICKE
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 april 2004, 20:58:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av MICKE »

Kolla datablad för MAX7219
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

DANEI: Alla lysdioder är felvända i hans schema. RSEL_1 - R_SEL5 är som jag förstår det tänkta att driva katoderna på lysdioderna.

När jag pratar om rader menar jag R_SEL-signalerna. Där borde ju en en open-collectordrivkrets som tex. ULN2003 passa ypperligt.
stormbringer
Inlägg: 96
Blev medlem: 12 augusti 2003, 12:11:39
Ort: Lindesberg

Inlägg av stormbringer »

hej!

Du har rätt. De är felvända.. Tack för påpekandet! Hade missat det. :)

Tanken från början var att transistorerna skulle sitta med emitter->GND & katod->collector, men sedan ändrade jag mig & gjorde tvärtom.. tydligen hängde inte hjärnan med hela vägen. :)

Danei: Gillar definitivt din idé med räknaren! Tackar!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp dioderna är felvända. Jag har inte sag emot dig. Men jag menar att PIC:en orkar sänka raderna.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Om en hel rad skall vara tänd, kommer ju 14 lysdioder att vara parallellkopplade, och strömmen genom alla lysdioder kommer att gå igenom samma strömbegränsningsmotstånd... det blir inte mycket ström för varje lysdiod!

Dessutom kommer ju ljusstyrkan på lysdioderna att variera beroende på hur många i varje rad som är tända.

En lösning är ju att ha ett motstånd för varje lysdiod, men det blir ju lite klumpigt.
Skriv svar