Parallellports input

Berätta om dina pågående projekt.
iveqy
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 december 2004, 12:05:55

Parallellports input

Inlägg av iveqy »

Eftersom jag fick så bra svar här förra gången tänkte jag försöka igen :).

Jag ska läsa av en brytare via parallellporten på min dator. Eftersom brytaren jag ska läsa av kräver 12 V så har jag kopplat ihop det med ett relä, datorn använder 5V.

Har jag glömt något? Riskerar jag att skada min dator?

Kopplingsschemat finns på:
http://www.angelfire.com/linux/iveqy/

tilläggas ska kanske att pilarna till vänster med nummer anger vilka stift på parallellporten de ska anslutas till och vilken riktning strömmen går.

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Alltid bra med något skydd mot spikar från relät, men vet inte om det behövs här.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför kräver brytaren 12V?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Du verkar gilla relän! :)

Generellt råd: Om det enda du är ute efter är en elektrisk styrd strömbrytare, så är det i många fall betydligt bättre och billigare att använda sig av en transistor.

Sen tror jag du har missuppfattat lite hur paralellporten fungerar, den jobbar med spänningar, inte strömmar.

Om du vill läsa av en signal på stift 12, så är det väldigt bakvänt att koppla ihop den med en utgång på stift 3

Om relät är där för att ge elektrisk isolation, är det MYCKET bättre och snabbare att använda sig av en optokopplare.
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Om 'trean' och 'tolvan' avser pinnarna på din printerport så har du ju bara en elektrisk kontaktslutning mellan dessa pinnar, vilket inte ska kunna skada din dator då pinne 3 är D3 (utgång) och pinne 13 är Select (ingång) och båda är skilda ifrån din 12V genom reläet.
iveqy
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 december 2004, 12:05:55

Inlägg av iveqy »

brytaren i tolvVoltskretsen är i själv verket en stor platta som är nedsänkt i vattnet. En sådan som man tar tiden med på simtävlingar (om ni har sett de gula plattorna som finns på EM, VM, OS)

Jag ville ha rel'än, för att 100 % igt skilja kretsarna från varandra.
Att skydda mot spikar kunde vara bra, men är det nödvädligt? Hur gör man i sånna fall?

Vad är en optokopplare?

Det är mycket möjligt att jag missuppfattat hur parallellporten fungerar. Det känns fel att koppla in den till stift 3 egentligen. Men finns det något bättre sätt?

Kommer min krets att fungera med parallellporten?
iveqy
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 december 2004, 12:05:55

Inlägg av iveqy »

snälla om ni har svar på någon av mina frågor svara. Jag skulle behöva bygga kretsen idag... *tidspress*
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I ditt fall är det inte nödvändigt att skydda mot spikar, då datorn endast har kontakt med sig själv.
En optokopplare är som ett relä kan man säga. Med två av benen tänder man en lysdiod, som sitter osynlig inuti, och den lyser på en fototransistor, som då öppnar för ström mellan två andra pinnar, som ska behandlas som kollektor och emitter på en transistor, eftersom de är det :D

Däremot skulle det vara bra med en likriktardiod tvärs över reläspolen för att skydda annat i 12V-slingan mot backspänningar från spolen då reläet släpper. Dioden kopplar du bakvänt så att den inte leder 12-volten.
Senast redigerad av MadModder 9 december 2004, 21:46:45, redigerad totalt 1 gång.
iveqy
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 december 2004, 12:05:55

Inlägg av iveqy »

ok tack så mycet :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag kom att tänka på tidsfördröjningen som det tar innan relät slår till. Den är nog väldigt liten (ms?), men den finns där i alla fall.
Hur noga har du tänkt mäta tiden?

På något sätt måste du i alla fall mata in en spänning på stift 12, och det kommer att fungera som du ritat om du kommer ihåg att sätta stift 3 hög, och kanske lägga ett pull-downmotstånd på typ 10k till jord så att inte ingången på stift 12 "hänger i luften" när reläkontakten är öppen.
iveqy
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 december 2004, 12:05:55

Inlägg av iveqy »

jo jag ska göra det för säkerhets skull.
Tiden ska jag måta i hundradels sekund, mellan två tillslag. En fördröjning i kretsen borde därför inte spela någon roll
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Nej, det kommer nog inte att bli något problem med fördröjningen.

Vad använder du för OS på datorn? Windows?
Ditt egenskrivna program kanske inte kommer att få högsta prioritet när Windows får för sig att helt plötsligt fördela resurser till någon annan process.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Tänk på att relä har kontaktstuts, så en opto omkoplare är att före dra.....
iveqy
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 december 2004, 12:05:55

Inlägg av iveqy »

jo det är möjligt att jag borde haft en optokopplare. men relät är redan införskaffat så jag ska testa med det först.

Jag kommer köra i linux givetvis :). Använder mig av en minimal linux dist på en gammal bärbar dator. Linux disten starta jag från DOS... Så prioriteringen kommer nog inte bli något problem.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Köra linux under DOS? :?:
Skriv svar