Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MadModder »

Mycket fint :)
Instämmer till fullo. Bra jobbat! :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja snön är redan borta men ska snöa igen på Söndag. Men i det här skedet gör det inte så mycket.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Jag är som alltid imponerad! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Blir det nån belysning utvändigt? Om det varit min byggnad så hade jag monterat nån enklare LED-belysning längs "underspikningen". Det är ju olika med olika personers syn men för min del så är det en enorm skillnad mellan att ha en liten fjuttig julgransbelysning eller ingen belysning alls när man rör sig nån kortare sträcka utomhus när det är mörkt ute på landet. Fördelen med LED är att man slipper krångla med att slå av/på, de drar ju ungefär i klass med tomgångsströmmen på en ringledningstransformator eller liknande.

(Kanske läge att peta på sånt redan nu med tanke på dels att det kan väl vara bra att se att jobba när det börjat bli mörkt, och dels kanske det är svårt att montera lite längre fram när byggmaterial börjar på att vara i vägen)

P.S. jag hade trott att pumprummet (kompressorrummet?) skulle ha dörr från utsidan istället för från verkstaden. Det där blir ju mycket bättre om tanken är dörr från insidan!
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av GeekJoan »

Här går det undan. :tumupp:
andpe
Inlägg: 98
Blev medlem: 13 januari 2011, 23:18:37

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av andpe »

Bravo!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MadModder »

Hamnade på nån av de första projektsidorna och såg en glad sm2wmv. Då fick jag en idé. :D

2008 - 2017. 9 års slit på stationen. :mrgreen:
9år.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Oskar »

Helt klart en av de mest läsvärda och tacksamt nog, längsta trådarna på forumet!

Mycket bra jobb med bilden MadModder! :lol:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Hahaha härligt MadModder
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

MiaM skrev:Jag är som alltid imponerad! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Blir det nån belysning utvändigt? Om det varit min byggnad så hade jag monterat nån enklare LED-belysning längs "underspikningen". Det är ju olika med olika personers syn men för min del så är det en enorm skillnad mellan att ha en liten fjuttig julgransbelysning eller ingen belysning alls när man rör sig nån kortare sträcka utomhus när det är mörkt ute på landet. Fördelen med LED är att man slipper krångla med att slå av/på, de drar ju ungefär i klass med tomgångsströmmen på en ringledningstransformator eller liknande.

(Kanske läge att peta på sånt redan nu med tanke på dels att det kan väl vara bra att se att jobba när det börjat bli mörkt, och dels kanske det är svårt att montera lite längre fram när byggmaterial börjar på att vara i vägen)

P.S. jag hade trott att pumprummet (kompressorrummet?) skulle ha dörr från utsidan istället för från verkstaden. Det där blir ju mycket bättre om tanken är dörr från insidan!
Jag hade inte tänkt någon belysning där men du är inte den första som nämner det och visst vore det snyggt. Vi får se hur det blir.

Ja dörr till pumprummet blir från insidan. Jag har byggt stommen och tak av pumprummet idag. Får försöka få in lite bilder imorgon då det förhoppningsvis är klart.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av kodar-holger »

Gravitationen verkar ha påverkat håret en smula. Kortare där uppe och längre där nere. Är dom genomgående?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
På väg hem för att lyfta in virkesbunten med glespanel på plattan

Bild
Min fix när man är själv :)

Bild


Bild


Bild
Jag och SM2XJP hängde dit dörren

Bild
SM2XJP hämtade 2st skåp hos SA2MAT. Tror ett ska få husera vid kabelintaget.

Bild
Börjar bygga pumprummet

Bild


Bild


Bild
Nej, det är skyddsplasten som syns, inte en spricka i väggelementet :)

Bild
Usch, vill inte ha lappmöglet än!

Bild
Satte dit en ventil som jag kan dra in kabel så länge. Tänkte dock inte på att jag vill sänka taket för att få in mer isolering så den där hamnar en bit in i taket...suck

Bild
Ytterligare ett suck...

Bild
Skulle lyfta en väggsektion själv då jag var tjurig och inte iddes vänta på hjälp. Slutade med att jag fick fingret mellan 2st sektioner och det gjorde så fruktansvärt ont att jag fick gå in och lägga mig för att inte svimma. Sedan ringde jag SM2XJP som kom och hjälpte mig med den så den kom på plats.

Bild
Kastar bort en massa element som jag inte ser någon användning av

Bild
Nuså!

Bild
Börjat som anställd på Autoliv Sverige Lidar AB. Nu ska jag arbeta med att göra era liv säkrare :)

Bild
Rensar på gården innan det är för sent

Bild
Hämtade lite isolering till pumprummet

Bild
Bär bort vedbocken

Bild


Bild
Hämtade portarna, 2st takskjutportar med motor

Bild
Lånade L50n av Matte i byn för att lyfta ner paketet från släpet

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
GTL kommer med massor för att jag ska kunna ta mig in i verkstan i vinter

Bild


Bild
Några lass senare. Tobbe kom med Ljungbyn och började planera till det.

Bild


Bild
Bra material att ha i botten. Sedan nästa år då det satt till sig så kan man ha något finare ovanpå och jämna till det. Kommer även behövas lite mer massor, är väl smalt nu.

Bild
Här kan man se uppfarten, blev riktigt bra!

Bild
Tyvärr var duken jag fick tag på under helgen av en i byn diffusionstät så det fick bli lite luftning.

Bild


Bild
Vindavledare. Egentligen skulle jag kunna skippa dessa men de är inte så dyra och är ett bra sätt att hålla ordning på lösullen när jag sprutar in den

Bild
Dock köpte jag bara hälften av det antalet jag behövde :)


Bild
Sänker ner reglerna för taket

Bild
Var till inband-masten och monterade ur batterierna så de inte fryser sönder. Har inte haft tid att fixa de problemen vi hade ifjol så det får vara ur funktion i vinter.

Bild
Isolering och glespanel på plats

Bild
Bar in en massa virke och började regla upp mellanväggen

Bild


Bild
SA2CLC kom och hjälpte mig montera på kedjorna till traktorn

Bild
Röjt lite så jag ska få plats att börja montera upp innertak

Bild
GTL Roland kom med gips och OSB. Precis när han kom så dök Ante (grannen längre in) upp med saxliften jag fick låna så han fick även lasta av gipset

Bild
Riktigt fint med saxlift

Bild
Reglat klart väggen

Bild
Lite dimma :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Resten av vindavledarna kommer upp

Bild
SM2LIY kör tävling. Han slog Europa-rekord men tyvärr blev han i sin tur slagen av andra Europer så det blev inte något EU-rekord, dock ett Skandinaviskt rekord.

Bild
Sätter plast

Bild
Läktar. Fick lära mig ett knep av Robban som gjorde att jag kunde montera det relativt enkelt själv

Bild
Men sedan dök MegaMan upp! SM2UVU som hjälpt mig massor med bygget och då blir det tempo när man är 2st :)

Bild
Eftersom han var elektriker i sitt förra liv och med full behörighet så går det fort :)

Bild
Vi byggde en hållare för gipsskivor till saxliften

Bild
En radda gips uppe

Bild
Gött :)

Bild
Roligt att bygga tycker Nikke!

Bild
Mer läkt uppsatt

Bild
Mer gips på plats. Målet var att få upp all gips som behöver vara där för att jag ska kunna få dit portarna.

Bild
Fick även låna en dieselkanon på 36kW

Bild
He köm lite snö!

Bild

Bild
Skoj med traktor

Bild


Bild


Bild
god mat på värdshuset
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Fick kapa bort lite betong för att få dit skenorna till portarna. Lite dåliga instruktioner men jag kunde tillslut klura ut allt.

Bild


Bild
Lilla porten

Bild


Bild
Riktigt fin dag

Bild
Hicco på besök

Bild
En av 60m masterna

Bild


Bild
Nu är även fjäder och skenorna upp till taket på plats. Jag hade tänkt att denna porten skulle gå upp kloss i taket också men det blev någon kommunktionsmiss mellan mig och de jag köpte porten av. Detta begränsar lite vilken travers jag kan ha, om jag nu ska ha någon.

Bild
Stora porten på plats. Jag lyckades montera dessa själv utan hjälp och de är 80mm tjocka. Det var lite tungt med de sista blocken på stora porten men det gick rätt bra.

Bild
Färdigt förutom motorerna

Bild


Bild
Städar ordning så jag kan sätta läkt på resten

Bild


Bild


Bild


Bild
Jag har haft slutspelsskägg som jag först får raka bort då bygget är tätt. Dock ändrade jag reglerna så halva skägget har fått ryka men den andra halvan först när värmen är påslagen ;)

Bild


Bild
Plastat halva radiodelen

Bild
Och lite av andra sidan. Sedan ska innerväggen också dit så jag kan börja regla upp för där trappan ska vara. I helgen på Söndag dyker SM2UVU upp plus jag får låna saxliften igen, så då ska vi försöka få upp resten av gipsen på höga delen. Jag ska förbereda att sätta klart läkten tills dess.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Hur funkar det att ha en såndär dieselvärmare "inomhus"? Jag trodde de mest användes t.ex. för att se till att en nygjuten betongplatta håller sig varm nog på vintern och liknande.
Skriv svar