Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ny uppdatering med grejor som hänt på senare tid.

Bild
Svetsar fast bussningar jag svarvat åt grannen

Bild
Hänger tvätt :)

Bild
Mums, glass till jordgubbar som SA2CLC kom förbi med som muta för att få några kontakter crimpade :)

Bild
Grannen körde hem några telestolpar åt mig som jag köpt. Fick dom för 750kr (inte ens 100kr/st) men de var i sämre skick än jag trodde men det duger till det jag tänkt ha dom.

Bild
Sedan när all hjälp åkt så blev det spenderat lite tid i källaren där jag byggde ordning elektroniken för inband.

Bild
Fixar ordning nå byglar till takstegen

Bild

Bild
Svetsade ihop detta och monterade sedan på takstegen så man kan hänga vanliga stegen över, dvs glidskydd.

Bild
Byggt ihop 2st 868 MHz enheter

Bild
Allt ihopkopplat och verkar fungera. Nu ska det bara kodas en massa!

Bild
Blev less på den här att inte "fence" (mothåll?) går att justera inviduellt per sida. Så jag fick modda lite...

Bild

Bild
Nu kapar den rakt på både långa och korta

Bild
Bygger ihop lite bitar för att göra ett tak över rotorn till moskojärvimasten

Bild

Bild
Väldigt skoj att snickra ihop sånt här

Bild
Iden, ska fästa vinklar som fixerar den i fundamentet.

Bild

Bild
En cirkelritare :)

Bild
Nej, det är ingen toa!

Bild
Testar, måste korta benen lite

Bild
Älskar mina Hitachi-verktyg

Bild

Bild
Dags att göra delen som ska täcka rotorn och går att montera bort enkelt

Bild
Gjorde den vinklad, onödigt men skoj

Bild

Bild

Bild
Vilar lite med Hicco då matte är på Kreta och hälsar på sin dotter som jobbar där ett tag

Bild
Typ färdig
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Sedan fick jag för mig att sätta upp Hi-Z mottagararrayen som SA0AZT donerade för några år sedan till oss. Jag gjorde delar av vertikalerna från element från en 20m beam som jag inte hade några planer för att använda.

Bild
En vertikal ihopsatt

Bild
Sedan åkte jag till SK2AU på deras Tisdagsträff

Bild

Bild
Kom därifrån med 90m 1/2" och 45m 7/8" koax :)

Bild
Bygger på lådan till Hi-Z arrayen

Bild
Hänger tvätt version 2.0

Bild
Sedan blev det en tur upp i 60m masten och bytte ut elektroniken för 868 MHz repatern till den nya med frontend BPF och skydd. Jag konfigurerade också om APRS-burken till ha statiskt IP.

Bild
Nere till höger i bild kan man se inbandmasten

Bild
Jag hade bara sett hygger till höger...fanns visst lite mer hugget :)

Bild
kollade till sprickan i elementet, har inte blivit längre. Men kanske är ide att fixa nästa år.

Bild
Hi-Z preamp

Bild
Satte dit lite mer skydd

Bild
En av fyra preamps för vertikalerna

Bild
Fasboxen

Bild
Bygger vidare på vertikalerna

Bild
2st av 4

Bild
Gör isolatorer, fick shimsa lite för att det skulle passa med materialet jag hade

Bild

Bild
Fyra klara, nu ska bara isolatorerna dit

Bild

Bild

Bild
Lösningen för monteringen av isolatorer, blev bra

Bild

Bild
Dags att göra fästen för stolparna. Kapar plattjärn, iddes inte bära ut RAGE 2 sågen så jag kapade med tigersågen

Bild
Borrar

Bild
Sedan kom UVU på besök :) Och Hicco är en knähund tycker han.

Bild

Bild
Efter att vi mätt ut lite faskablar till SM2UVUs lyssningsarray så fortsatte jag med fästena

Bild
En liten jigg för att snabba på tillverkningen

Bild

Bild
SM2UVU fixade ordning stolpar

Bild
Målning

Bild
Fikadags med SM2UVU

Bild
På väg ut till hygget och montera dit stolpar

Bild
Vi tog några gamla granar som låg och använde för att få stolparna stabila. Väldigt jobbig mark att få fast något bra utan att dra dit grus.

Bild
SM2UVU matar på

Bild

Bild
Sedan blev det hamburgare och öl

Bild
Mongo? :)

Bild
Få saker som kan vara vackrare än nåt sånt där...saknas bara en 80m yagi i toppen

Bild
Sedan när solen var på väg ner så monterade vi dit vertikalerna

Bild
UVU kapar av skruvarna som var för långa. Stolparna blev inte helt raka så vi fick kompensera lite med monteringen.

Bild

Bild
Sedan blev det en GT innan det var sovdags

Bild
Dagen efter åkte vi på SK2AUs (Skellefteå radioklubb) loppmarknad. Jag kom hem med lite grejor och kablarna gav SM2DJK bort åt mig då han inte orkade släpa hem dom igen. Det var kortare bitar mellan 9-19m så jag var inte sugen på att köpa dom. Men de kan komma till användning när man saknar några meter för att nå en mast.

Bild
Lite annat skrot

Bild
Blev kris när jag skulle koda, fick köpa ett nytt tangentbord då min spaceknapp gick sönder.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Sedan blev det ett äventyr upp till SM2OAN, där målet var att byta ut 40m yagin i topp och även få upp en till 15m yagi för att han ska få en stack även där. Det krävs dock en del jobb med att flyta antenner då det är tight om plats. Allt gick bra men vi hann tyvärr inte få upp de två sista antennerna då det på Söndagen började blåsa en massa så det får bli en tur till nån dag när det är fint väder. SM2GCQ kom och hjälpte oss hela Lördagen.

Bild

Bild
På väg upp i masten för att rigga ordning lite. Fick flytta ner 40m yagin lite med hjälp av att släppa den manuellt med hjälp av klamren som broms så den gick att komma åt att lyfta med blocket.

Bild

Bild
Riggar

Bild
Grymt ställe

Bild

Bild
En bit ner även här, 36m

Bild
Den andra masten

Bild
På väg ner så satte jag även dit en ny Ubnt 5 GHz länk då den nuvarande blivit skadad av åska

Bild
Fick go frukost av Laila :)

Bild
SM2OAN söker grejor i sin välorganiserade låda

Bild
Den nya 2el yagin för 40m

Bild
Sedan dags att ta ner 20m yagin

Bild

Bild

Bild
På väg ner

Bild
Sedan flyttade vi ner 6m yagin längre ner i masten

Bild
Bara 40m yagin i topp att plocka ner. Men det fick bli efter lite lunch.

Bild
40m yagin lossad och på väg ner

Bild

Bild
Sedan vilade jag en stund...

Bild
Och sedan provlyfte vi 40m yagin för att kolla den verkade vara tunad rätt. Den är byggd efter samma design som min inband så det borde vara rätt vilket det visade sig vara. Den låg lite lägre i frekvens men det är nog några skillnader som beror på taperingalgoritmerna. Men det var perfekt för OAN ville ha den lite lägre.

Bild
Det har varit vibbrationer i 20m yagin så hairpin hade vibbrerat sönder, fixade en bättre konstruktion nu och sedan sattes rep in i elementen så förhoppningsvis hjälper det tillräckligt.

Bild
Fint väder för mastarbete

Bild
SM2GCQ och SM2OAN surrar medans det väntas på att grillen ska bli varm

Bild
Egenfångad lax!

Bild

Bild
Gott var det!

Bild
Sedan tiltade vi antennen

Bild
SM2OAN klättrar upp och skruvar fast den i tiltat läge

Bild
På väg upp

Bild
Hängandes på plats

Bild
På väg upp för att skruva fast den

Bild
Spännband är ett otroligt bra redskap när man ska få sådana här stora grejor på plats i en mast. Man skulle nästan hellre haft ett minispakblock dock.

Bild

Bild
Vackert

Bild
Sedan på Söndagen då det lix blåste för mycket för att klättra så tog vi reda på en stormfälla som var lite oroande...Den lutade över staglinorna till den mindre masten.

Bild

Bild
Temporärt sätt vi höll fast staget

Bild
Fick ner dom 2 träden

Bild
Resterna

Bild
Räddad :)
trippelsuper
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 september 2016, 15:20:39

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av trippelsuper »

Hej!
Fina bilder på på alla projekt.
Har du ladda ner något film klipp på
Youtube?.
kanske någon ljud fil när du har qso/ Dx
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det finns lite SJ2W klipp på youtube om du söker på SJ2W.

Här är en till liten uppdatering, jag har en till på G också men hinner inte ikväll.

Bild
Bakom fuskväggen, kanske behöver städas lite igen men en del av kabeln som är rakt fram är temporär och ska bort.

Bild
Målar lite av "ändträet" av plywooden. Jag har dock insett jag ska bygga sånt här med vanlig plywood och sedan måla den. Det går bra att måla formplywood också men man måste vänta ett tag tills den "oljiga" ytan försvunnit. Skåpet som jag byggde tidigare i somras och som stått ute var inga problem att få sealern att fästa på.

Bild
Fick med mig ett slutsteg hem från SM2OAN, så jag bygger en till hylla åt det

Bild

Bild
Söt liten sak så man får upp steget från golvet

Bild

Bild
Nu ska det bara kopplas in också

Bild
Fixar ordning linjära 24V agg. Köpte ett par av SM2RHL på loppisen i Skellefteå.

Bild
Satte dit passiva PoE-injektorer som drivs av 24V agget

Bild
Måste kolla hur mycket ström som går när jag slår på värmen i antennswitcharna, tycker det blev lite varmt. Möjligen behöver jag sätta en fläkt på det.

Bild
Slår av värmen till antennswitcharna när vi kör tävlingar, onödigt att de blir ännu varmare än normalt.

Bild

Bild

Bild
Ett varmt sealer.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag en liten uppdatering på G igen. Det har blivit en massa gjort men som vanligt så hinner jag inte med så mycket annat än att bygga när jag är i Burträsk på helgerna och när jag är uppe i Luleå är det mycket jobb och annat.

Det har blivit en trip till upp till Seskarö där vi gjorde klart installationen av antenner åt SM2OAN men det har även blivit en massa byggt nere på stationen.

Bild
Vi hade tur med vädret, när jag kom ner började det regna

Bild
Lyfter 5el för 15m

Bild
SM2OAN

Bild
Här är jag i masten då vi lyfter upp 15m yagin


Bild
Laila, sambo till SM2OAN sköter vinschen. SM2OAN har fjärr till sin vinsch men det är enklare ändå att under långa transportsträckan att man slipper göra det från masten. Finjusteringarna är det utmärkt att ha fjärren.

Bild

Bild
Snyggt som tusan blev det!

Bild
Micke ser väldigt nöjd ut :)

Bild
Vi åkte till SK2HG (Kalix radioklubb) månadsmöte efteråt. SM2OAN, SM2YIP och SA2APO

Bild
SM2ECL, SM2CLY, SM2K och SM2EDE. SM2GCQ var också närvarande men skygg...

Bild
Fin klubbstation

Bild
VHF/UHF

Bild
Stackbox byggt åt SM2OAN

Bild
Verkar funka, luktar då illa vilket brukar vara ett bra tecken

Bild
Hicco tycker han är hjälpsam

Bild
Penslade sedan på lite asfaltsklister över skarvarna

Bild
Gör skydd till Militärmastens drev

Bild
Lite kantlist

Bild

Bild
Sedan fick tigersågen jobba...

Bild
Tanken...sedan en skiva formskuren efter masten fastsatt med massor av silikon så inte vatten/snö rinner in

Bild
2st färdiga

Bild
16x2mm PEM-slang (150m) inköpt för att skydda kabel vid RX-antennen

Bild
4st bitar mellan skåpet i mitten och vertikalerna

Bild
Satt lite lister på skåpet

Bild
Gofika :)

Bild
Skåpet blev blått :)
Senast redigerad av MadModder 3 oktober 2016, 15:17:06, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: fixade bildlänken till stackboxen
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Installation av skåpet för rotorn till Moskojärvi-masten

Bild
En rejäl rand silikon så vatten inte rinner in

Bild
Blev rätt bra

Bild

Bild
Gosigt :) SM2XJP och Tussa

Bild
Byte av dörr till källaren. Den gamla var inte så bra :) Dock väldigt tung...

Bild
Grundmålar karmen

Bild
Ditsättning av karm, avsky betong!

Bild
På plats och grundmålad. Behöver målas två varv nästa år, nu är det så dålig torktid.

Bild
Kabelförskruvningar till RX-antennens skåp

Bild
N-kontakten är för 868 MHz länken

Bild
Sätter F-kontakt på RG6-TS

Bild
Preamperna är monterade i täta lådor, men jag sätter dom i ytterligare ett hölje för extra skydd

Bild
En spole för ett Bias-T. En liten låda för att injicera och ta ur DC-spänning till/från en koax

Bild

Bild
Behövdes lite adaptrar för att få till så jag kunde mäta...

Bild
Duger :)

Bild

Bild
Satte sedan lite smältlim för att hålla fast induktorn

Bild
Färdigt Bias-T

Bild
Ytterligare ett som ska sitta i radioshacket och skicka spänningen via koaxen till RX-antennen

Bild
Satte dit reläerna som ska styra RX-arrayen

Bild
Testar lite inför SAC CW som skulle gå helgen efter. Gick bra, blev claimed nytt SM-rekord och även verkar det bli en vinst #1 i Skandinavien

Bild
Hej :)

Bild
Felsökte varför en antenn inte fungerade och hittade detta...Måste ha hänt när jag tog hand om trädet som fallit över kablarna, trodde dock kablarna gick en annan väg. Det visade sig dock efter mycket felsökning att detta inte var den kabeln som gick till antennen som strulade utan en annan. Detta var dock något som skulle skapa problem så småningom. Den antennen som strulade hade en vattenfyllt koax pga en trasig kontakt, nu fixat.

Bild
Ny kontakt sätts på

Bild
Kontakteringsverktyg lånat av SM2EKM

Bild
Kapade bort lite kabel och satte dit en stump 1/2" istället

Bild

Bild
Skarv

Bild
Annan skarv

Bild
Nu funkar dom igen!

Bild
Tog loss 80m 4-SQ boxen och kollade så den var rätt anpassad. Hittade även att dummy loaden hade brunnit upp

Bild
Dummy load

Bild
Aningens trasig

Bild
Visste jag hade en sådan här liggande nånstans, hittade den tillslut i källarn i en kartong.

Bild
Städade ur all koax ur switchrummet

Bild
Party på husväggen
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ska börja göra lite kortare uppdateringsinlägg så sidorna inte får så sjukt mycket bilder.

Bild
Fick lite grejor från universitetet som skulle kastas. Bla en U-balk av den typ som jag behövt flera år till 40m yagis men eftersom jag bara behövt lite så har det känts jobbigt att köpa 6m. Vi införskaffade en förra året och givetvis nu fick jag en likadan :) Även en I-balk som skulle kunna användas som nån form av lättvikts gantry/travers

Bild
I Burträsk med sötaste Tussa, hälsar på SM2XJP

Bild
Sedan njöt jag lite i solen inför SAC CW tävlingen som gick kanonbra! Första gången en svensk vinner på väldigt länge i telegrafidelen :)

Bild
Redo!

Bild
Favoritstolen inte lika redo :)

Bild
Mycket med antennelement

Bild
Efter helgen blev det en tur till SM2EKM och hjälpa honom med lite mastjobb. Han har satt upp ett fint nytt verstatorn som syns på bilden med 4el för 12m och 4el för 17m. Jag kopplade om lite koaxer i 42m masten men vi testade inte nåt innan vi for och visade sig jag hade kopplat ihop antennerna med varandra och hängt lös koaxen som går in till radion, så antennsystemet blev tämligen värdelöst. Så det blev en tur tillbaka dagen efter och gjorde rätt :) Vi konstaterade även att han har fel på sin översta antenn men den lagningen får bli nästa år.

Bild
SM2EKM spänner staget

Bild
Uppåt i masten

Bild
Hicco höll SM2EKM sällskap på backen
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Sedan ner till Burträsk igen och denna gång var även Anna och Hicco med. Här ligger han och myser som vanligt :)

Bild
Bias-T monterat och även 868 MHz länken

Bild
Fasningskoaxen monterad på dörren så den inte är ivägen då man behöver komma åt elektroniken i lådan

Bild
Monterar preamper på stolparna

Bild

Bild
Anna följde med och även Hicco

Bild
Monterar dit PEM-slangen med koaxen

Bild
Slår ner jordspett

Bild
Här kan man se de fyra vertikalerna om man koncentrerar sig lite

Bild
Dålig bild på när jag testar skicka kommandon till 868 MHz styrningen för att testa att den kopplar om riktningarna på arrayen

Bild
Och allt verkar fungera (!)

Bild
Sedan har jag haft strul med roteringen på Moskojärvi-masten. Vet att när jag monterade isär snäckan förr så var den inte i så bra skick och motorn verkar stanna helt ibland så jag får hjälpa den igång, alla faser går OK in till motorn så det är något annat fel. Det får bli ett byte av den, den var ju ändå från 1972.

Bild
Ersättaren. Den gamla hade 13:1 i utväxling och den här har 12:1. Eftersom den gått för fort tidigare så gick jag ner 4st kuggar också för att få en mer lagom hastighet

Bild
Gamla

Bild
Ställning för skåpet till RX-arrayens skåp

Bild
Anledningen det blev av så grovt virke var för jag hade kvar spill från altanbygget

Bild
Monterat på en stubbe. Ska nog av inrådan från SM3NRY lägga lite stenar där.

Bild
Gofika på jobbet :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

I helgen har jag haft bra med hjälp på stationen. SA2FDR och SA2KNG kom upp på Lördag och bistod med en massa energi och arbete. Jag åkte ner till stationen redan på Torsdag och spenderade Fredagen med att jobba med RX-arrayen. Jag monterade skåpet och drog genom kabel genom 75m PEM-slang.

På Lördag så satte jag dit första 75m av kabeln från RX-arrayen som var dragen i PEM-slang. Sedan började jag dra över 2st kablar till över vägen vilket inte var lika enkelt som jag hade tänkt. Draglinan bestående av DL-1000 skarvades på med ytterligare DL-1000 men visade sig att den kabeln på rullen bestod av flera delar som ej var riktigt skarvade så det slutade med att jag hade linan i handen, så jag fick dra om alltihopa. Men tillslut så var kabeln på plats.

Sedan dök KNG och FDR upp och då drog vi ut resterande av kabeln (ca 270m) till antennen och vi kunde efter lite bök och stök prova den. Allt fungerade direkt, switchningen av arrayen via radiolänken men även allt med arrayen fungerade direkt. Första intrycket var bra men sedan tycker jag prestandan försämrades men jag tror det kan bero på norrskenet, så det behövs testas mer. Just nu kan jag bara switcha den via laptopen och XCTU-mjukvaran som används till DIGI-modulerna. Men jag tänker bygga ihop en openASC->XBEE modul så jag kan switcha allt med vanliga systemet.

Eftersom SA2FDR efterfrågade paj så inhandlades det lite ingridienser till det och jag fällde kommentaren "Ni får välja, antingen diska eller laga diskmaskinen" vilket resulterade i att de monterade isär diskmaskinen och lyckades tillslut få igång den. Det var pumpen för tömningen som hade kärvat ihop. Jag är oerhört tacksam för detta då jag saknat pärlan!

På Söndag så åkte vi ut med skåpet till inbandmasten och monterade dit det. Skruvankarna fungerade bra även i den marken men man behöver vara 2st så man kan hålla rejält vertikalt tryck på den när det är så pass lös mark.

Bild
Fick lite nya kontakter av HA1AG, bla 4st till 1 5/8" och ett gäng till 1/2" kabel

Bild
Skrev ut en låda till Red Pitayan jag tänkt använda till CW-skimmer (http://www.dxatlas.com/cwskimmer/)

Bild
Ruskigt dåligt väder på väg ner

Bild
Det första man gör när man kommer ner är givetvis att hälsa på Tussa :) Hon hade opererat tassen efter hon slitit bort en klo så hon hade lite ont.

Bild
Fäste för 868 MHz antennen

Bild
Lite krympslang senare

Bild
Skåpet monterat

Bild

Bild
Kablarna fastskruvade och ikopplade

Bild
Den stora antennen ;)

Bild
Här kan man se ett par av vertikalerna och mittskåpet

Bild
En radioamatörs skarv av PEM-slang

Bild
Lite kabel färdig (ca 75m). Det var ett h*vete att få in kabeln i slangen då den bara var 16x2mm

Bild
Tussa med bandage

Bild
Dragning av kabel över vägen

Bild
SA2KNG på väg upp för att dra kabeln över en skogsväg

Bild
SA2FDR

Bild
Grabbarna skruvar diskmaskin

Bild
Sedan ett litet avbrott för paj

Bild
Riktigt god blev den

Bild

Bild
Inte så fräscht under, jag har aldrig städat där under och jag har haft stället i över 8 år :)

Bild
Söndagens skruvande av stolphållare

Bild
SA2FDR agerar vikt och SA2KNG skruvar

Bild

Bild
SA2KNG blir yr

Bild
Nu ska nog inte skåpet blåsa omkull :)

Bild
Det skulle nog behöva ett lager färg till

Bild
Nu saknas bara styrelektroniken och lite inkoppling.
bastrummis
Inlägg: 29
Blev medlem: 2 februari 2008, 10:40:26
Ort: Linköping

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av bastrummis »

Undrar om inte den här tråden snart närmar sig en gräns för att vara den coolaste byggtråden på planeten jorden? (Alla fora inräknade)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Tack!

Jag är på jakt efter baracker nu, får se om man kan komma över nåt överkomligt så kanske det kan bli en 50m2 radiostuga. Skulle vilja att huset här får vara hus och avskilja radioverksamheten till en egen byggnad, så slipper vi planera det vanliga livet utifrån tävlingar osv. Jag har alltid varit emot att inte ha radiogrejorna i huset för jag vet det blir mindre radio kört då. Men nu med möjligheten att köra remote kan man ju ha en liten hörna i huset ändå där man kan aktivera stationen då och då.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Liten uppdatering från förra veckan.

Bild
Svarvar upp hålet i ett drev till moskojärvi masten där motorn pajat

Bild

Bild

Bild
Hittade inte mikrometern men detta är inte så noga, så skjutmåttet fick duga

Bild

Bild
Fräste en stackbox åt SM2EKM och ett par antennswitchar åt Kurt, SE2T som brukar vara i Burträsk och köra tävlingar med oss

Bild
Givetvis det första man gör när man kommer till Burträsk är att hälsa på Tussa. Hon var inte lika stilla när jag just hade kommit dit :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2218
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Christer på centralverkstan gjorde kilspåret åt mig

Bild
Hade köpt en hålsåg för detta men mindes fel, så jag hade köpt en 60mm istället för en 80mm, så det blev att såga upp med hålsågen till 60mm och ta resten med sticksågen.

Bild
En plasmaskärare vore kanske fint :)

Bild

Bild
Borrar lite i källarn

Bild

Bild
Svetsar ihop lite plåt

Bild
Notera avlånga hålen, jag hade mätt fel...

Bild
Monterat ihop och ser att allt passar, verkar bli bra.

Bild
Sedan gick jag för att montera dit allt och innan jag var klar (det tog mycket längre tid än tänkt) så hann det bli mörkt, så i slutet jobbade jag i ljuset från mobiltelefonen

Bild
Dagen, höljet till alltihopa behöver modifieras lite för att fungera, men en väldigt liten modifikation så det får bli gjort till helgen

Bild

Bild
SA2CLC kör kontakter i SAC SSB-tävlingen

Bild
Gör skydd för militärmasten

Bild
Bjuden på 3-rätters middag hos grannen där huvudrätten var en älggryta :)

Bild

Bild
Hade funderingar på plåt men det fick bli tjärpapp

Bild
Jag fick slut på asfaltsmassa så det tog stopp här.

Bild
Åter i Luleå monterar jag ihop en openASC->XBEE modul
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Som alltid trevligt att läsa om allt du får gjort! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:


Apropå det där med belysning. Vore det inte läge att ha nån slags enklare belysning monterad i masterna eller någon annan smidig lösning? Är osäker på hur du gjort med matningarna till allt men om du i normalfallet har nätspänning kontinuerligt så är det ju lätt ordnat. Fast just en lampa i en mast skulle väl vara sämsta placeringen för att göra jobb på just masten?
Skriv svar