Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Haha jag förstår det. Jag har laddat upp bilder häromdan och ska uppdatera ikväll eller imorgon. Så det kommer :)
Användarvisningsbild
sYph
Inlägg: 9
Blev medlem: 9 november 2009, 17:02:27
Ort: Timrå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sYph »

Kalas, starkt jobbat hittills!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Mast fastfrusen, sånt händer när man inte har tid att köra radio :)

Bild
Upptäckte dock att även kedjelåset hade gått sönder, rent mekaniskt och inte bara lossnat.

Bild
Fick ny kedja av SA2CLC. Däremot så satte jag bara dit ett nytt lås nu, behöver göra en översyn av den där masten i sommar inkl byta bottenlager.

Bild
Dags att sätta igen väggen

Bild


Bild
Reglar upp för slutstegsrum

Bild
Borrat fast hela bitarna innan jag kapar upp för dörröppningar

Bild


Bild


Bild
Börjat regla upp

Bild
Sätter gips innan jag börjar få dit för mycket OSB

Bild


Bild
Har varit för jäkla kallt ett tag, men nu har det blivit lite mildare. Men har varit som kallast tror jag -31C och kallare än -25C i kanske 1.5-2 veckor.

Bild
Skaffat lite material för jordningslinorna

Bild
Mycket skrot, har kanske byggt för litet? Men rätt nöjd bilen inte tar mer plats än så där
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Kapar bort lite betong

Bild
Mums

Bild
Dragit ytterligare 3st rör då jag tyckte det kändes ynkligt med 3st 50mm.

Bild
Dessa kommer ut här

Bild
Snart redo för OSB

Bild
SM2XJP hjälpte mig dra loss traktorn från åkern, men vi fick nog hålla på en timme innan vi tog oss därifrån med min Case.

Bild
Nu åter på gården igen :)

Bild
Isolerat resten av väggen för OSB

Bild
Done...

Bild
Sätter OSB i slutstegsrummet

Bild
Isolerat, dags för OSB här också

Bild


Bild
OSB done

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Tussa sitter och spanar :)

Bild
Satt gips!

Bild
Gips satt på väggen mot radiodelen

Bild
Även mot slutstegsrummet

Bild
Nästa som ska få gips

Bild
Taadaaaa

Bild
Börjat sätta in dörren, en lägenhetsdörr så brandklassad plåtdörr.

Bild


Bild
Hund-TV ut mot fågelbordet. Inte lätt för en fågelhund att se på fåglar :)

Bild
Fick göra ett verktyg för karmskruvarna som behövde en 14mm hylsa.

Bild
Dörr på plats, med både brevinkast plus titthål.

Bild
Perfekt för att få igenom kablar. Här ska tvättstället sedan sitta så man kan tvätta av sig innan man går in i radiodelen.

Bild
Dags att regla upp så man har något att fästa köket i

Bild


Bild
Nåt man kan skruva överskåpen i

Bild
Isolering på plats

Bild
OSB

Bild
Gips
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Mätte upp en lysrörsarmatur innan jag köper 15st till. Den klarar emission fint men ledningsbundet failar den rätt rejält. Går dock avhjälpa med nätfilter. Så jag tänker så att eftersom jag har allt i en plåtbur bör jag klara mig men om inte så får jag sätta nätfilter a 80kr/st på varje armatur.

Bild
EMC-kammaren i Luleå

Bild
Anna stickade sockar åt mig :)

Bild
Fått hem färgspruta av min kompis Johan

Bild
Och även slipmaskin!

Bild
Spacklar i fuskrummet

Bild
Riktigt fin men kall dag

Bild


Bild


Bild
Spacklar i köket

Bild
Lånade en snöräv och skottade taket med, gick kanonbra. Men det var inte lika mycket snö som jag trott men nu är det iaf gjort.

Bild
Hicco når nu grenarna :)

Bild
Spacklar väggarna i shacket

Bild
Köket spacklat

Bild
Lunch på värdshuset traditionsenligt på Fredagar då jag är ledig

Bild
Slipat köket

Bild
Charlie :)

Bild
Spacklar lite i hörnen, fick till en del ställen så bra jag slipper ha några lister eller dylikt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Sätter väv

Bild


Bild
Väv satt i radiorummet

Bild
Kletade dit lite latexfog

Bild
Väv satt i köket

Bild
på min splitternya ej använda Hitachi fräs. Det blir att skicka tillbaka...

Bild


Bild
SM2UVU kom för att dra elkabel och hjälpa mig måla

Bild

Bild


Bild
Vi städade lite också i väntan på att färg skulle torka

Bild
Jag sprutade och han gick efter med roller. Vi målade alla väggar och tak i radiodelen på under en timme tror jag, otroligt smidigt med målarspruta.

Bild


Bild
Nå remsor släppte i köket så vi fick riva ner dom, spackla och måla ett varv extra här.

Bild
Men annars blev det kanonbra!

Bild
Anna och Hicco leker

Bild
SM2UVU & SM2XJP

Bild
Bar bort lite snö med L50n men tror jag ska låna Ljungbyn och stora snöskopan någon dag och bära bort det mesta så man slipper allt vatten när det töar.

Bild


Bild


Bild


Bild
Mitt tält...

Bild
Nikke nöjd efter vi målat en massa

Bild
Sprayade även betongsockeln

Bild


Bild
Mycket snö i år!

Har spenderat dagen med att slipa ordning lite av golvet i köket och imorgon ska jag se om jag kan börja lägga lite laminatgolv.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ny uppdatering. Har varit sjuk både i förkylning och magsjuka på senare tid så tempot har varit lite lågt. Dock börjar energin riktigt komma i och med det fina vårvädret som nu börjat komma :) Idag kan man vara ute i T-shirt även om det fortfarande säkert är ett snödjup på 70cm+

Bild
Hyrt maskin för att jämna till golvet lite, blev inte riktigt bra i radiodelen pga regnet så glättningen uteblev till stor del.

Bild
Gick bra ett tag, men fick problem med dammsugaren...

Bild
Slutade att jag gjorde så här för att iaf kunna se något medans jag slipade...blev betydligt bättre.

Bild
Men dammade en del ändå...

Bild


Bild
Målade limträet, blev inte alls nöjd med färgen då den blev alldeles för ljusblå.

Bild
Grannen fick vägg på sin såg :)

Bild
Köpt lite uttag på tradera

Bild
Fixade traktorn, växelföraren hade hamnat i något läge så det gick inte växla, blev helt stumt.

Bild
Nu funkar den igen :)

Bild
Yay

Bild
Fick 2st oljefat av SM2XLL, blir perfekt. Det ena ska iaf bli sopkärl för metall

Bild
En mysig vovve :)

Bild
Nån hulligan har tagit bort locket på fågelbordet

Bild
Börjat lägga in golv
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
SM2XJP hämtade ett gammalt kök åt mig i Umeå med rätt storlek. Han fick till den där diskbänken som blir perfekt till verkstaden.

Bild
Ett rum lagt

Bild
Börjar lägga i radiorummet

Bild


Bild
Yay! Nu börjar det här rummet närma sig klart

Bild
Synen efter jag duschat alldeles innan jag skulle på SA2CLCs 30-års kalas. Det där betyder stopp i avloppet...

Bild
Dagen efter 30-års kalaset som jag är glad jag tog det lungt på så blev det skotta sig fram till brunnen.

Bild
En bit kvar...

Bild
Yay, tog ca 2h att spola bort all skit

Bild
Min vapenslagare

Bild
Kaffepaus vid bajsbrunnen

Bild
Sedan blev det skotta lite snö

Bild


Bild


Bild

Bild
Mycket snö i år

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Har börjat klura på att göra nytt styrsystem för radiostationen, openASC 2.0. Körde en iMX7D och provade göra virtuella serieportar över en USB

Bild
En liten SOM-modul från Toradex

Bild
Höll på att skita ner mig när jag såg den där springan i radiorummet mellan taket och ytterväggen. Visar sig dock efter lite undersökning att när väggelementen blir riktigt varma så expanderar plåten på utsidan och hela elementet böjer sig lite. Jag får skruva på mitten också och se om jag kan avhjälpa det.

Bild
För att ha en chans att få köket rakt, blev dåligt med gjutningen där.

Bild
Blir nog bra, duger nog till radioamatörerna.

Bild
Ny färg, tycker den blev bättre.

Bild
Överskåp till köket som ska få ny färg.

Bild
Slipar köksluckor

Bild
Mycket mer nöjd med färgen

Bild
Satte lite överblivna golvplanor på sidan av skåpet

Bild
Målar luckor

Bild
Lånade L70n av GTL:arna för att köra bort de stora snöhögarna på gården

Bild


Bild
En full skopa :)

Bild
Det blev en hyffsad snöhög, den är större än den ser ut på bild

Bild


Bild


Bild
Mums, god lunch på Värdshuset.

Bild
Lille Charlie

Bild
Jag sitter och leker med iMX7D-modulerna

Bild


Bild
Sedan en promenad med Hicco och Anna

Bild
Inbandantennerna, han som ligger på skoterspåret är Hicco :)
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SM6XUN »

Stor tumme upp Mikael!
Kul att se att LTU har en kammare, känner inte igen bicologen, vad är det för fabrikat?
Synd att man bor så långt bort annars hade man kunnat komma förbi nån dag och stjälpa till med något :)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Vad bra det blir! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Verkar som lärdomen är att det är bra att installera centraldammsugare, åtminstone slangarna till en, direkt i början av ett sånthär bygge, för att slippa damm överallt inomhus när man jobbar :)

Kanske dum fråga, men gjorde du alltså så att du spolade med rejält tryck in i avloppet från brunnen upp mot huset, till allt släppt? Nån medhjälpare som kollade när det började rinna undan inne i huset, eller? Kör du såndär specialslang som finns att köpa för just detta? Vanlig högtryckstvätt eller?

Bra fynd det där köket. Blir det nya knoppar också? Det gör väldigt mycket att få på nåt som känns modernt och fräscht.

Vad har den där bonuskranen varit till, den som sitter till höger på diskbänken du ska ha i verkstaden? Diskmaskinsavstängning?

Tror förresten att det är en såndär tvågreppsblandare jag har i köket. Den kör slut på packningar lite för snabbt, fästet för armen har gett sig och det har otroligt nog rostat ett litet hål i armen (!) :wink:

Innan köket och bänken till verkstan blir monterade slutgiltigt så är det nog bra att fundera på höjden. Jag tycker att många kök är lite för låga, så att det sliter i onödan på ryggen att göra saker. jag är ändå inte lång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

SM6XUN skrev:Stor tumme upp Mikael!
Kul att se att LTU har en kammare, känner inte igen bicologen, vad är det för fabrikat?
Synd att man bor så långt bort annars hade man kunnat komma förbi nån dag och stjälpa till med något :)
Jo, de har haft kammare rätt länge faktiskt. De är inte certifierade men många lokala företag typ från Övik och uppåt kommer upp och gör mätningar, söker fel osv innan de åker iväg till någon som är ackrediterad. Loggen vet jag inte vad det är för märke, minns inte.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

MiaM skrev:Vad bra det blir! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Verkar som lärdomen är att det är bra att installera centraldammsugare, åtminstone slangarna till en, direkt i början av ett sånthär bygge, för att slippa damm överallt inomhus när man jobbar :)

Kanske dum fråga, men gjorde du alltså så att du spolade med rejält tryck in i avloppet från brunnen upp mot huset, till allt släppt? Nån medhjälpare som kollade när det började rinna undan inne i huset, eller? Kör du såndär specialslang som finns att köpa för just detta? Vanlig högtryckstvätt eller?

Bra fynd det där köket. Blir det nya knoppar också? Det gör väldigt mycket att få på nåt som känns modernt och fräscht.

Vad har den där bonuskranen varit till, den som sitter till höger på diskbänken du ska ha i verkstaden? Diskmaskinsavstängning?

Tror förresten att det är en såndär tvågreppsblandare jag har i köket. Den kör slut på packningar lite för snabbt, fästet för armen har gett sig och det har otroligt nog rostat ett litet hål i armen (!) :wink:

Innan köket och bänken till verkstan blir monterade slutgiltigt så är det nog bra att fundera på höjden. Jag tycker att många kök är lite för låga, så att det sliter i onödan på ryggen att göra saker. jag är ändå inte lång.
Nja, jag tror lärdomen vore att hyra en riktig dammsugare avsedd för betongdamm :) Då hade det inte varit ett problem. Nu hade jag bara pappåsar till dammsugaren som blästrades sönder av det mer grovkorniga så fick köra enbart med filter vilket då täpper igen direkt. Så man ska ha riktiga grejor så är det inget problem men snålheten slog till...Satt och funderade ett tag på om jag skulle flytspackla skiten men då räknade jag ut kostnaden för det och fortsatte att slipa :)

Jag har rensslang till högtrycken som sprutar 3st rejäla strålar bakåt och skjuter sig fram i röret. Vanlig högtryckstvätt i övrigt. Fungerar bra men man skulle gärna haft en stråle som sprutar framåt också så det inte tar sådan lång tid att trycka sig genom all dynga. Jag brukar tejpa handtaget och gå iväg ibland när jag prickat någon rejäl plugg.

Jo jag borde sätta nya knoppar men har inte beställt några än, borde kanske göra det.

Bonuskranen är en riktig kran så gissar för att kunna koppla på en vattenslang eller dylikt, den har en gänga nämligen.

Jag har fått upp bänken ca 5cm till nu i och med att jag gjorde en ram som jag satte under, så tror nog det är rätt lagom höjd.

Idag ska jag ut och försöka börja bygga trapp, köpte hem 20lpm 42x225mm limträ igår.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Uppdatering
Senast redigerad av sm2wmv 20 maj 2018, 17:56:09, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar