Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Kan man fortfarande kalla detta hobbyverksamhet?
Iofs sägs det finnas människor som brinner för sin hobby.
Skulle nästan vilja ha det till att ni börjar närma er det. :D
Mycket imponerande. :bravo:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Så klart man kan, det är ju min hobby :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, åter en helg med jobb. Den här helgen spenderade jag största delen ensam på mitt ställe. Jag fick ner lite bord och dataskärmar dit så nu kan jag börja bygga ordning operatörsrummet på allvar. På Fredag när löningen kommer blir det att införskaffa konsoller, hyllplan mm.

Jag gjorde klart alla radialer till de tre återstående vertikalerna för 80M arrayen och även ett par toppar fick lov att modifieras för att passa men nu verkar det OK. Jag ska dock simulera hur mycket vi behöver korta antennera då de nu resonerar lite för lågt i frekvens, runt 3400 kHz och vi vill ha dem att resonera på runt 3550 (de brukar höja sig ungefär 100kHz när man sätter upp alla). Det bör bli runt en meter som ska bort men jag tänkte göra en simulering för att vara säker. Det är inte så skoj att ta upp och ner dem för att trimma in dem, det är lite bökigt.

Jag tog även ner 8st träd till och jag tror att avverkningen för hösten är färdig nu. Det blir nog lite jobb i vinter skulle jag tro för att förbereda där stagen till 60m masten ska gå förbi.

Jag har också gjort lite eljobb inomhus och lyckades även köra VK9DWX, en expidition på Willis Island utanför Australien på nya antennen som sattes upp, fick honom på första ropet :)

Bild
Trevligt med frost när man ska jobba med aluminium

Bild
Frostade rörklammer som staglinorna av parafil kläms fast med.

Bild
Härligt :)

Bild
Temporär antennswitching ligger på golvet...En förbättring iaf jämfört med att ha alla kablar och manuella switchar ute vid radion.

Bild
Ändningen av jordlinan

Bild
Jordning + en dator på plats

Bild
2st nätaggregat

Bild
Ett jordat vägguttag är fint att ha :)

Bild
Avgrening på elen från operatörsplats #1

Bild
Jag kör 3st faser från proppskåpet och sedan går en fas till operatörsplats #3 och #4, en fas för plats #2 och en fas för plats #1. Det är bara för att sprida ut belastningen lite och även finns chansen att om en fas ryker så fungerar fortfarande de andra platserna.

Bild
En usel bild på hur det ser ut vid operatörsplats just nu. Jag ska som sagt in med lite hyllor så det kommer bli mycket smuttare.

Till helgen väntar jag få hjälp av folk från Umeå så då kanske de tre återstående vertikalerna kommer upp :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jordat och ojordat i vägguttagen bredvid varandra?
Är det inte lämpligt att följa gällande regler om man nu ska hemmapula?

Får man gå ut med en trefasare och sen dela upp den i 3 enfasgrupper?


Seriöst projekt annars..

edit: För att man ska slippa hoppa till den andra tråden så kan jag här meddela att det är okej att gå ut med en trefasare till 3 enfasgrupper.
Senast redigerad av AndLi 21 oktober 2008, 15:18:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Svaret på de frågorna och en fortsatt diskussionen om just elinstallationer finns nu här.

Fortsätt gärna diskutera där. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

En liten snabb uppdatering. Nu har jag fått internet till stället och kan uppdatera lite på plats men vi ska ut och fixa lite på nya arrayen.

Här är en bild efter vi satt upp den. Vi blev av med stegen i veckan (var lånad) så den här gången tog vi en 6m lång mastsektion av aluminium som vi använda som hjälpmast för att resa vertikalerna. Nu återstår att dra ut jordplan och framöver ta ner första vertikalen vi satte upp och korta den en meter så den blir samma längd som de andra och hamnar lite högre i resonansfrekvens.

Bild
4st 20.2m höga vertikaler som fasas för 80M.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

Extremt avundsjuk :roll: jag får hålla mig till min icom ic-R70 med helixantenn :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Arrayen i lite mer ljus. Ni kan se två personer på bilden om ni tittar noga :)

Bild
Förutom att fixa arrayen för 80m gjorde vi även lite på fästet till 160m vertikalen. Det är dock osäkert om den blir fullsize i år eller toploadad. Vi saknar en sektion WIBE-mast och möjligen får vi nöja oss med en vertikal som är 33m hög i år och sätta dit sista 6m nästa år. Vi förlorar någon procent på detta så egentligen spelar det inte någon roll men eftersom jag vill göra en array runt den framöver behöer vi höjden.

Bild
Till helgen ska jag gjuta en platta under fästet så det inte blir så mycket belastning i sidled för det vid resningen.
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Inlägg av nsbvzy »

radio är en underbar hobby.

snyggt bygge och ett stort lycka till !
Senast redigerad av nsbvzy 13 oktober 2013, 14:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har varit slarvig med att uppdatera på ett litet tag så här kommer lite mer bilder. Nu är det gjutit klart för 160m vertikalen, radialplanet till den vertikalen är nästan klart (ska ut med 1km till).
Vertikalen blir ~33m hög med toploading. Jag hade byggt ihop en aluminiumpinne som gjort den fullsize men det känns lite för klent i toppen och jag tar det säkra för det osäkra och skippar toppdelen av den. Jag får förlänga den till fullsize genom att hissa upp 1-2 mastbitar till nästa år istället.

Bild
Fästet för vertikalen

Bild
Fästet med mastbitarna på plats

Bild
Första 24m. Vi hissar upp den med röret fastsatt på sidan för att sedan skjuta upp röret efteråt.

Bild
Lite radialer, var mörkt ute när jag tog bilden dock.

Bild
Övre delen av isolatorn

Vi får se om vi lyckas få upp åbäket till helgen.

Det gick åt runt 160m kabel ut till antennen, RG-17.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Häftigt projekt, du får se upp så du inte får några FRA-aktivister på halsen.

Borde du inte ha metallbrickor under muttrarna så du minskar påkänningen på plastisolatorerna ?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jo, jag har tänkt sätta dit brickor men hade inte några men det är enkelt att sätta dit. Jag tror jag behöver svarva ner höjden på två av brickorna dock för att ha tillräckligt med gäng kvar, typ samma höjd som brickan är. Använde lite för korta gängstänger :(
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Har inte hänt så mycket på senare tid, jag har mest grejat med saker inomhus. Vertikalen för 160m ligger fortfarande på backen men förhoppningarna finns fortfarande att den ska komma upp snart.

Vi har fortfarande kvar första snön, den smälte nästan bort men vi fick lite påfyllning för några dagar igen.

Här är hur det ser ut på operatörsplats just nu:
Bild

Och här är efter jag satt upp ett par lysrörsarmaturer jag fick av SM3WMU.
Bild
Ni kan se en rullspole modell rejäl på bordet också :)

Jag har åkt på en förkylning och feber så tempot just nu är inte så högt men jag tänkte sätta upp hyllor för datorerna bakom fuskväggen och när/om jag blir frisk tänkte jag gå ut och börja med rummet ute som ska ha antennswitcharna. Jag har lånat med mig pappas tigersåg och ska kapa upp hål i golvet för att ta in koaxerna.

Bild
Lite snö som täcker 60m masten :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Imponerande bygge. :)


När det ju nu handlar en del om antenner; behövs det något tillstånd för att sätta upp en enklare typ av antenn på en villa, tex en sprötantenn på några meter eller så, eller det är helt beroende på längden av antennen?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

En antenn behöver aldrig bygglov, däremot behöver master det om de är stora. Lagen säger att mindre privat anläggning inte ska behöva tillstånd men då är ju frågan vad som menas med mindre privat anläggning.

Men sätter du upp ett spröt behöver du inte bygglov, däremot kan det ju tänkas att du behöver tillstånd av han som äger byggnaden.
Skriv svar