Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Bug_x »

Hur hinner du med? :shock:

Har ditt dygn 32 h :humm:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MadModder »

Metoden kallas: "Starta inte datorn eller teven när du vaknar på morgonen eller kommer hem från jobbet utan börja direkt med det du tänkt göra" ;)

Jag har provat. Det händer faktiskt grejer då! :shock:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det hjälper även att vara utan internet i 1.5 vecka :) Men jag försöker göra nåt iaf nån timme eller mer varje dag efter jobbet och det hjälper till, både för välmående och på progress runt byggande. Sedan jobbar jag bara 4 dagar i veckan, så ledig varje Fredag sedan jag flyttade till Burträsk och det hjälper givetvis rejält.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Bug_x »

MadModder skrev:Metoden kallas: "Starta inte datorn eller teven när du vaknar på morgonen eller kommer hem från jobbet utan börja direkt med det du tänkt göra" ;)

Jag har provat. Det händer faktiskt grejer då! :shock:
Testat. Med en 2 årring och en 3 månaders så blir det ändå ingen tid :humm:

Man för nöja sig och läsa om andra projekt :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Lite surt, takstolarna anländer först vecka 34. Kollade upp alternativ men de var 17 000kr dyrare (50%) så det känns inte som något jag är villig att betala. Ett annat alternativ var 5000kr dyrare men exkl frakt och när jag frågade om frakt så har de inte återkommit.

Så vi får se hur jag gör, takstolarna är i alla fall beställda men frågan är om jag kan montera upp stomme och väggar ändå. Borde ju inte vara några problem om jag sätter in 1-2st temporära balkar för att styva upp den för vind mitt på.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Hart du kollat om det går att få några enstaka takstolar levererade tidigare, eller kanske rent av köpa ett par av den dyrare leverantören och resten av den billigare? Det var ju rätt många takstolar som går åt, nån enstaka som blir dyrare men snabbar på projektet kan kanske vara lönsamt att hoppa på trots allt.

Vet inte riktigt hur man bär sig nåt när man ger sig på ett sånthär bygge, men med magkänslan som källa så gissar jag att det kanske är bra att få upp takstolarna dels längst ut på gavlarna, dels över innerväggen mellan verkstad och resten, och eventuellt ytterligare en mitt över verkstaden. Så länge det inte snöar så borde väl det vara tillräckligt för att hålla uppe en pressenning som "tak" ifall du vill ge dig på väggar och sånt. Sen vet jag inte riktigt hur mycket som är vettigt att göra, gissar att man vill ha avfuktning+värme på insidan så fort man fått upp ett lager av vägg, tak och liknande så att allt som byggs in i väggarna är hyggligt torrt medan det hamnar på plats. Även här är det magkänslan som talar, lita hellre på nån som faktiskt kan mer om att bygga.

P.S. minns inte om jag kanske redan skrivit något om detta, men på övervåningen så är det kanske en bra idé att ha infällda skåp i väggen mot vinden ovanpå verkstadsdelen, eftersom det annars ändå mest bara blir ett utrymme som i bästa fall bara kommer användas för kartonger med prylar som inte används på evigheter, och i sämsta fall bara är fyllt med isolering eller liknande och i övrigt blir döutrymme.

Måste (som vanligt) säga att jag är otroligt imponerad av hur mycket du får gjort!

Jag har också provat på det där att varken slå på TV eller dator vissa dagar, och faktiskt fått en del gjort. Men det är otroligt vad mycket längre tid en del saker tar än man räknat med. Ikväll flyttade jag och en bekant runt på fordon på gården; en släpkärra, fem bilar stycken flyttade varav tre som går för egen maskin, en vars motor inte startar men i övrigt är komplett, och en som både saknar motor och alla former av bromsar (och det lutar dessutom en hel del på stora delar av min gård). Det tog väl tre och en halv timme inklusive att försöka flytta en sjätte (där bromsarna på tre av fyra hjul rostat fast, vi gav upp med den sista när jag lyckades rycka lost bogseröglan och en rostig ände av balken öglan suttit på. Men nu blev gården rymligare trots att det tillkom en "ny" skrotbil som får donera både delar i allmänhet och däck/fälgar till andra bilar.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Tippar på de gör alla stolarna samtidigt och anledningen för levtiden är bara att jag hamnat så långt bak i kön, är högtryck nu.

Väggarna är sandwich-element med plåt på insida och utsida, så de är jag inte direkt nervösa för att det blir problem med fukt. Det man gör i så fall är att täcka ovansidan av väggarna iaf. Aja, vi får se hur det fortskrider. Kan hända jag lyckas ha så mycket att göra ändå att det inte blir ett problem och är allt förberett så är uppsättning av väggar och stomme gjort på bara några dagar.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Tussa :)

Bild
Hämtat lite grejor, en vägtrumma för nya infarten och sedan köpte jag 12st avloppsrör för att dra kabel i

Bild
Lånade L11an för att samla ihop lite material

Bild
Blir en mjukglass nästan dagligen man är ledig :)

Bild
Kollade till RX-arrayen, verkar fungera än

Bild
Lite material för grävarn att arbeta med. Dock insåg jag att jag behöver ta bort ca 10cm djupare tror jag så kommer nog finnas ändå...

Bild
Njuter :)

Bild
Gör klart rännorna

Bild
Gasen räckte precis till, satt och tänkte "Snälla ta inte slut"

Bild
Tyckte jag var rommantisk när jag visade en hjärtformad klabbe för tjejen. Det blev inte lika rommantiskt när jag klyvde det på mitten :D

Bild


Bild
Nu har jag ved för några år till

Bild
Knähunden :)

Bild


Bild
Anna hjälper mig skala kabel med mitt hemgjorda verktyg, första aluminiumsvetsningen

Bild


Bild
Gammal 1/2" koax som får agera jordkabel runt maskinhallen
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Inbandmasten

Bild
Städar på gården

Bild


Bild


Bild
M3AFF på besök från England

Bild
För gemenskap män mellan?

Bild
M3AFF röjer sly

Bild
Slutade i att en 400V kabel behövde skarvas :D

Bild
Neil, M0SHF

Bild


Bild
Mycket fint

Bild
Hicco fick leka med Tussa hela kvällen så han blev lite trött :) Väldigt jobbig tjej ibland

Bild
Neil, M0SHF från England
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Händer grejor nu, fått ytan där maskinhallen ska stå planerad och även fått dit en massa grus.

Bild
Garagejärn

Bild
Försker få det att inte böja sig, inte det enklaste...

Bild


Bild
Typ färdig

Bild


Bild
Hicco och jag chillar lite

Bild


Bild


Bild
SM2UVU byter ut en dålig säkringshållare i källarn

Bild
Ute och promenixar

Bild
Sjukt bra myggdörr med magneter, fanns att köpa här på Konsum i Burträsk för 49kr :)

Bild
Antenn till ett blivande litet SDR-projekt

Bild
En gosing på 8 månader (den till vänster) :)

Bild
FURA, Umeå radioklubb

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Padda lånad av en i byn, diesel :)

Bild
Fick 2st kontakter av SM2VSD

Bild
Som vanligt bryter jag av krattor, spadar och dylikt

Bild
Rabarberna tar sig, nu i skrivande stund är de nästan det dubbla, sanslösa rabarber.

Bild


Bild
Kom hem från jobbet och den här stod på gården :)

Bild


Bild
Testade spikpistolen lite :)

Bild
Göran håller på att stöka till det lite

Bild


Bild
Lite små stenar han grävde upp

Bild


Bild


Bild


Bild
Sjukt mycket sten
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Han har som kört förr :)

Bild


Bild
Rensar diket lite för min nya infart

Bild


Bild


Bild
Hittade även en burk med piller. Man borde sålt dom på flashback, nån hade säkert köpt för att testa vad det kunnat vara

Bild
Fick ett par spikpistolar av en kompis och köpte en ankarspikpistol på extrapris

Bild
2st rör

Bild
Ytterligare en grej som var nedsatt pris på

Bild
Grilltajm

Bild
Mäter och vibbrar

Bild
Kvällsgörat på midsommarafton :)

Bild
Yay, synd de missat skriva att det var ett EU-rekord

Bild
Tur jag har 2st hyllor till :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Här ska kablarna in, måste lyfta bort lite stenar bara.

Bild
Ett rör går direkt till kabelintaget på andra sidan ladugården och ett rör går upp direkt i maskinhallen. Det röret är tänkt om man t.ex. ska köra VHF eller dylikt och vill ha så kort kabel som möjligt.

Bild
Lånat Ljungbyn igen

Bild
Kör bort lite stubbar

Bild
Och för gammal ved

Bild
3st 30-graders böjar. Tror jag nöjer mig med 2st 45 gr istället på resten och en stump rör mellan för att göra böjen längre.

Bild


Bild
GTL-Tobbe kommer med grus, jäkulskt frän lastbil med lastväxlare. Så om han inte kommer in nånstans med släpet kan han dra över flaket till bilen.

Bild


Bild


Bild
30 ton av 70 ton.

Bild
Åkte med honom vända #2

Bild


Bild


Bild
Han vet då hur man får en full skopa :)

Bild


Bild
70.25 ton för att vara exakt :)

Bild
GTL-Tobbe, glad jag känner dom här snubbarna och får låna grejor av dom. Underlättar något enormt!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Fixar vägtrumma

Bild
Fick låna den här av GTL-arna :) Går lite fortare att packa då

Bild
När Tobbe lämnade av välten så fixade han även till infarten med Ljungbyn :)

Bild
Nöjeskörning

Bild


Bild
Dags för grus

Bild
Fyllt på med piggelin, nu klarar jag helgen!

Bild
Fick låna Ljungbyn hela helgen

Bild


Bild


Bild
Försöker få till nåt, svårt när man inte vet vad man gör. Efter några tips blev det dock bättre

Bild


Bild


Bild


Bild
SA2CLC katt som hade blivit lite för tovig, coolaste punkarkatten ever :)

Bild
Kör bort asen till stenar

Bild
Slut på grus, skulle haft 2 skopor till. Har beställt 16 ton 0-30 och 55 ton 8-16 makadam så jag har till nästa helg då jag även får semester.

Bild
Grannens hund Charlie, otroligt fin. Han smiter ibland och springer de 2-3km till mig :)

Bild
Liten stubbe :)

Bild
Vältar

Bild
Gör om lite så jag kan få in kablar

Bild
Städat bort alla stubbar och stenar, nu finns det plats att ställa byggmaterial på
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Som vanligt seg med uppdateringarna. Det var enklare förut då jag tog pauser och åkte upp till Luleå för att jobba. Då fann jag tid att uppdatera, nu sitter jag knappt vid en dator utan är mest ute och jobbar eller slötittar på youtube på kvällen.

Bild
Grus har anlänt, ca 50 ton 8-16 och 16 ton 0-30.

Bild
8-16

Bild
0-30

Bild
Även en laddning resorb har anlänt :)

Bild
Ny kamera ska monteras upp och filma bygget

Bild
Gör ett fäste

Bild
Monterad

Bild
Temporär kabel skyddas av lite PEM-slang

Bild
Här max en folköl när man ska köra vält :)

Bild
Vältar, lånat Ljungbyn

Bild
Färdigvältat

Bild
På väg söderut med SM2XJP son för att hämta traktorn jag köpt av pappa. En case 1290 som är ungefär lika gammal som mig. Vi fick låna lastbilen av Norrmaskiner via SA2CLC

Bild
Tobbe

Bild
Och tyvärr har Blixten gått bort, det här var sista gången jag fick se honom :( Mycket tragiskt.

Bild
Aragon finns kvar
Skriv svar