Extremt billig motor för rullgardin/projektorduk. *FOTO*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Extremt billig motor för rullgardin/projektorduk. *FOTO*

Inlägg av netrunner »

(fortsättning från den här tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=27951)

Syftet med detta är att testa om det går att bygga en bra (fungerande, tyst och snygg) drivning till en rullgardin/projektorduk. Det som är svårt är att hitta en motor som har ett lågt varvtal, dvs växellåda men inte är jättedyr. Kostnaden kan vara mycket nära noll beroende på vad man redan har i lådorna.

Det som behövs är (ny eller beg):
- Borrmaskin, i detta fall ny från Biltema för 109kr. (Överskottsbolaget har för 99kr)
- Trälist att montera på, ny från brädgården 39kr.
- 2st vinkelbslag, 2st brickor för M8, några skruvar 7kr.
- Vit sprayfärg "hobby" från Biltema 42kr.
- Lampsladd.
- Likriktarbrygga / dioder. 30kr på Kjell.com ?
- Hylsa + bits/pinne + mycket tejp (rullgardinens rör till borrmaskinens chuck).
- rullgardin/projektorduk

Borrmaskinen håller ca 550rpm vid 230V AC. Tanken här att det troligen sitter en "allströmsmotor" i och att den såldes fungerar lika bra på likström. Visst är motorn avsedd för 230V men det är ju inte "olagligt" att köra den på mindre eller mycket mindre. Då blir även varvtalet mycket lägre.

Från start så ser borrmaskinen ut såhär:
Bild

Observera hur mycket vi får "gratis":
- Motor
- Växellåda, modell stark.
- Stadigt väggfäste (handtaget som sitter runt "halsen")
- Bra fäste för rullgardins stången (chucken).

Skruvar som håller ihop alla är lätta att lossa och man får två halvor. "Pistolgreppet" sågas bort. Halvorna målas vita. Träpinne och beslag målas vita. Allt monteras. Elektronikforumet hjälper till när elen inte vill funka.

Bild

Bild

Dock är det inte klart! Sladdarna ska byta till vita och/eller så ska det målas lite till. Sladden ska gömmas snyggt i fönstersmygen. Det ska inte vara något problem att få det snyggt. Har inte mer till detta nu tyvärr.

En bättre strömförsörjning måste även hittas. Idag kör jag på två blyaccar och det ska bytas till tex en gammal laptop-psu.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Bra ide med billiga borrmaskiner. Kommer det någon vidareutveckling med gränslägen eller t.o.m. fjärr?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

En skruvdragare hade kanske räckt, risk att man får gardinstången i skallen om inte gränslägesbrytaren funkar. :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Visst ska det bli ändlägesbrytare, ljussensor, fjärr och annat skoj men en sak i taget. Som det är nu gör gardinen ett "frivarv" om den går för långt upp.

Skruvdragen är dyrare, låter mycket mer och har ett ganska högt varvtal.
Hastigheten blir bättre om man köra på tex 6V istället för 18V, men ljudet är fortfarande ganska illa.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Beter sig motorn knepigt eller låter konstigt när den får 12V DC istället för 230V AC ..?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Motorn torde inte knepa sig värst mycket då den är gjord för AC och DC.

Protte
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Nja, på bara 12V så vill den inte snurra alls. Inte med gardin i alla fall och det är ju syftet så att säga.

Med 24V, jag kör med två små blyaccar, så snurrar den fin upp gardinen med lagom fart. Mycket tystare än motorn från en skruvdragare.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av ph »

Ja, borrmaskiner går att använda till mycket. Jag använde en borrmaskin för att hissa upp och ner min CRT-proj i min gamla lägenhet. Startmomentet i hisskonstruktionen var så pass stort att man fick starta borrmaskinen på maxvarvtal och sedan kunde man gå ner i varvtal. Jag byggde en enkel relästyrning som manuvrerades med fjärrkontroll.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

snyggt! älskar sånna projektorer! :P
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

fett najs!

Jag tycker att det står biltema på borrmaskinen? Kan du inte berätta mer om vad det är man ser på första bilden?
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av ph »

Ska fylla på lite ikväll, får rota upp en bättre bild
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av ph »

Trådkaperi på hög nivå...

OK, om vi tar bilden nedan så ser man själva hissmekanismen av projen. Tanken är att makanismen inte ska hissa ner sig själv när man inte tillför någon kraft. Mekanismen består av borrmaskinen som roterar en gängstav (M16). På den löper en släde i vilken tre vajrar är fästa. Vajrarna går sedan via hjul för att ledas ut i de två främre hörnen samt mitt bak. Hjulen består av kullager som jag spårat mitt på. På bilden är vajrarna slaka eftersom projen ligger på en hylla under monteringen då fotot togs.

Bild

Här syns projen upphissad under monteringen av hissmekanismen. Anledningen att tre och inte fyra vajrar används är för att det är lättare att justera in jämn spänning i dem med tre. Finjustering av höjden görs med gängstängerna i vilka vajrarna är fästa i ramen som sitter i taket.
Bild

Vad som inte syns på någon av bilderna är alla ändlägesbrytare som ser till att projen hamnar på rätt höjd. Dessutom sitter det "nödbrytare" som ser till att det är omöjligt att dra projen helt upp i den övre ramen. När jag testkörde hissen var det inga problem att dra av vajrarna (4mm tror jag!) om jag körde släden för långt. Läskigt om man drar av vajrarna och 70kg proj trillar ner i huvudet...[/img]
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sitter hissmekanismen (med borrmaskinen) innanför taket?
Hänger inte riktigt med på hur vajrarna går från släden till projektorn.
Antar att de båda främre vajrarna går ner vid borrmaskinen, men var går den tredje vajern ner? Det ser ut som att den borde åka upp när de andra vajrarna åker ner, eftersom den går ner längre bak än de båda andra vajrarna.

Fler bilder? :)


edit: Inlägg nr 16000.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Det ser ut som en lite avig lösning, maskineriet sitter ovanpå projektorn och åker upp och ner. Maskineriet måste lyfta sig självt.

Borrmaskin - cykelkedja - gängstång - kul-lagrad släde - 3 st vajer som sedan sitter i taket.

ph har inte varit rädd för att svetsa, ser MYCKET stadigt ut (vad vägde detta)

Protte
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av ph »

--JimmyAndersson:
Har inga så där ruskigt mycket mer förklarande bilder. Se det så här, grön vajer är bakvajern, blå går till höger och röd till vänster.

Du anar skruvarna som fungerar som axlar till de dolda kullagrena som vajrarna böjer av kring.

Bild

--Prototypen:
Avigt och avigt, var lättare att sätta maskineriet på projen då där var plats för det där. Rädd för att svetsa? Mjae, har nog snarare safat och tagit i så det gör ont när det gäller materialdimensioner. Dessutom tager man vad man haver. Har man gott om 4mm bonnastål och 25x25 fyrkantsprofil, ja då får man bygga med det.

Tror att själva hissmekanismen väger runt 10kg eller nåt sådant.

Föresten, hej hej på dig, heter själv "phl" på byggahus.se/forum ;)
Skriv svar