Projekt på G men behöver hjälp...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag valde en 1A brygga, skulle den passa eller?

Och vart sätter jag kondensatorn? före eller efter brygga, parallelt eller serie?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

1A brygga fungerar bra. Den är ju trots allt dubbelt upp mot den strömmen du kommer att nyttja.

Kondensatorn som är av elektrolyt typ skall monteras direkt efter bryggan. Den är polariserad så se till o montera den åt rätt håll. + Brukar vara ordentligt utmärkt på dom. Du tog väl en 25V?

Den ska sitta parallellt, dvs mellan plus o minus. Eftersom den likriktade spänningen går från 0 till drygt 20 volt vid obelastad trafo 100ggr i sekunden så kan du tänka dig den som ett batteri. Den laddas upp till fulla toppvärdet och när spänningen 0.005sekund senare faller mot noll så kommer det att vara kondensatorn som levererar ström o håller spänningen uppe. Sedan stiger spänningen från bryggan o laddar upp kondensatorn igen för att det hela börjar om igen. Ju mindre konding desto mera hinner spänningen falla innan den laddas igen. Hur mycket den faller brukar kallas för rippel.

Skulle du montera den på växelspänningen och trafon skulle orka ger tillräckligt mycket ström så kommer du att spränga den.

Ska du stabilisera strömförsörjningen?

Mikael
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

ok, jo jag tog en på 25V...

Och hur man spränger en kondig vet ju alla spec ja av min erfarenhet i skolan :D

Om jag ska stabilisera? jadu, om det är nödvändigt i detta sammanhang så...
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Jag tror att du klarar dig utan men jag hade nog smockat dit en 7812 hur som helst. Men det kan ju iofs bero på att jag har några stycken liggandes.....

Mikael
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

aaa, men nu har jag redan gjort det så...
och detta har jag kommit fram till:
http://www.gavle.to/~adis/upld/hmm3.gif
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Jodå det ser ok ut vid en snabb koll. Hittar inget att anmärka på. Du håller ett bra avstånd mellan låg o högspännings sidan vilket är bra. Hur stort är avståndet mellan jord o 230v just där jordledningen passerar trafon?

Ytterligare en tanke att fundera på, men inget som är fel. Du använder dig av enpoliga växlande reläer. Dessa kommer ju som du redan räknat ut att bryta strömmen till de olika apparater du ska styra. Men beroende på hur stick kontakten är vänd i uttaget så kommer inte apparaten bli spänningslös trots att den är avslagen. Mao du kanske bryter på nollan. I de allra flesta fall gör det inget, men ibland så vill man att apparaten ska bli helt utan spänning. I sådant fall måste man bryta på bägge ledningarna.


Mikael
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Hur stort avstånd vet jag ej nu ska kolla på det senare.

Det där med brytningen så tänkte jag så att mjukvaran ger ut en Hög signal hela tiden som inverteras så det blir en Nolla på utgången på IC'n men detta kanske inte stämmer? Allså meningen med inverteringen är alltså att den ska ge ut en Hög signal så att när relät släpper så är den i friläge och leder? (så som ja kopplat nu så sluter dom vid en Hög signal)

Villket är det?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Jag skulle nog påstå att det är bäst att ha en slutande funktion på reläet. Annars kommer alla apparater att hoppa igång när du slår av datorn. I vissa fall kan önska en sådan funktion. Ex ifall man har en PC styrd temp sänkning av huset när man är borta. Ett kortare strömavbrott kan ju då få huset att frysa. Men ifall reläerna används som brytande så får elementen sin ström fast datorn är ute ur leken. Då fungerar värmen som vanligt med de inbyggda termostaterna.

Funktionen blir så att en 1 ifrån datorn får IC'n att dra utgången til jord och reläet drar. Nolla ifrån datorn o reläet är inte draget. Dvs funktionen blir inte inverterad.

Mikael
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Då måste jag koppla om vid reläerna

EDIT: Så
http://www.gavle.to/~adis/upld/hmm4.gif
Nu så följde jag det som stog i databaldet om koppligen, men när man koppla så så indikerar lysdioden villken som är avstäng, detta kan man lösa med 74HC04 fast då blird det en jävla massa byglingar om man inte kör med dubbelsidig platta :(
Skriv svar