Projekt på G men behöver hjälp...

Berätta om dina pågående projekt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Nä, inga extra dioder behövs. ULN2003 har inbyggda dioder. http://www.elfa.se/pdf/73/731/07313307.pdf
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

aha ok, tänkte inte på det gurgalof.

men jag kommer nog att köra med IC'n.
Jag skulle gärna ha använt den 9:onde reläet men det finns ju bara 8 in/ut gångar på den så det får bli så.

frihjulsdiod har jag alldrig hört men kan gissa på att 1N4001 och/eller 1N4007 är såkallade frihjulsdioder?

EDIT:
matseng: exakt! man ser ju dom direkt på första sidan...
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Man kan enkelt styra reläerna med en transistor switch. Skulle jag ge mig på detta så skulle jag ta en darlington trissa och ett motstånd som bottnar trissan med faktor 10. Reläet skulle sitta på kollektorsidan och matas med 12V-13V.

Vidare så skulle jag koppla en 10Volt Zener på ingången ifrån datorn för att skydda extra mot spikar samt ytterligare en diod i serie för att hindra ström att gå bakvägen o bränna porten den dagen trissan ger sig.

En sak som jag lärt mig under åren är att man inte kan skydda elektroniken för mycket ifrån spikar ifrån induktiva laster.

Mikael
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

aha, joo, låter ju bra det också men är inte en 10V Z-diod lite förmycket?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Micke_71 skrev:En sak som jag lärt mig under åren är att man inte kan skydda elektroniken för mycket ifrån spikar ifrån induktiva laster.
Visst är det bra att skydda, men man kan gå till överdrift också. Gamla proffs som Steve Ciarcia och Dontronics kopplar gladeligen paralellporten via en ULN till ett relä utan att stoppa dit extra zeners och dioder.

Adis: Här är ett schema på hur du kan göra det. http://www.ozitronics.com/docs/k74.pdf Dom har 8 st 12-volts reläer en ULN2803 och kopplad till paralellporten.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

ohh såja! precis vad jag behövde...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30014
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns 12 utpinnar i parallellporten ;)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

12V Kan man ju plocka i datorn.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Nejdå en 10volt zener är nog inte för mycket men visst så kan man ta en omkring 6volt om man så önskar. Har man en darlington trissa med ett Hfe på 5k och reläet drar 100mA så får man då ett motstånd till basen på trissan på ca 20k. Detta ihop med zenern dämpar ju spikar effektivt och har man sedan en 1N4148 som ytterligare skydd så är det mycket som måste gå fel innan man blåser porten.

Det är fullt möjligt att få det att funka med en trissa o ett motstånd per relä för att få det o fungera. Dvs förutsatt att reläet har inbyggda dioder. Annars så tillkommer dessa.

Tanken med att gå till överdrift just när man kopplar mot datorn, är att om man har en inte allt för gammal dator som man leker med så är ofta parallellporten inbyggd i moderkortet. Ett sådant där osannolikt fel och det blir dyrt. Ska sedan datorn stå o köra oövervakad så är det faktiskt mera än pengar på spel. Det är ju faktiskt en fråga om liv o död om det vill sig illa. Förr i tiden så var jag väldigt oförsiktig o klarade mig mot alla odds utan bränder. På senare år så har det inträffat flera elfel som endast ren tur räddat kåken från att brinna ner. Då har det inte varit hembyggen utan köpta CE, S märkta prylar som gett sig.

En hårtork som min sambo lämnade med nätsladden i, vi skulle bort o jag låste dörren o hann gå iväg 2m när jag tyckte mig höra den starta. Öppnade dörren för att se den ta eld. Strömbrytaren var i OFF läge!!! Den hade bliit överhettad o smält när hon körde med den. Bara ett par år gammal o nästan aldrig använd.

Torktumlaren 2ggr när värmepaketet gett sig. Filtpackningen hade brunnit i den men det hade stoppat där av sig själv vilket ett märkligt för hela j-a skiten var ju full i kläddludd.

Kaffebryggaren samma story som hårtorken. Kollade att allt var avslaget när jag skulle gå till sängs, det var ok, avslutade med att gå in på muggen o pinka. När jag kom ut och var på väg upp till sängkammaren så hörde jag termostaten slå till i bryggaren. Jag stannde till o funderade på om jag hörde rätt, några sekunder senare så kände jag igen ljudet av en ljusbåge. Strömbrytaren igen......

En braun rakapparat. Vi skulle åka till affären o jag hade börjat ta till vana sedan tidigare incidenter att alltid se till att inget onödigt stod på. Ville inte avbryta laddningen på rakapparaten så jag la näven på den o kände efter ifall den var varmare än nomalt. Det var den, jag brände mig. Stod kvar o inspekterade den i ca 5min tills den bytte skepnad till en rökgranat innan jag drog ur nätsladden.

Jag har blivit lite hispig efter alla dessa incidenter, då det har varit ren tur att felen inte inträffat en liten stund senare. Datorns nätaggregat kan ju leverera några hundra watt........

Mikael
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Men tanken var ju att använda en ULN-krets som har både emf-dioder darlington och basmotstånd...
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Micke_71, låter ju inte kul, känns som man ska slå av huvudströmbrytaren innan man går ut och hämtar posten...

Jag hade planer på att såga lite i datorn på arbetsbänken och byta plats på nätagget och CD/floppy och ställa burken med bakofram för att komma åt portarna lättare.
Nu har jag lagt ner det projektet och kommer att bygga förlängningskablar i stället och sätta i ett täcklock för en 5-1/4-plats. Då kommer ju funderingen på om man kan bygga in lite skydd redan där... Buffra går väl inte med dubbelriktade portar? Kan man göra något mer än att sätta dit Z-dioder?
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Micke_71:
Jag skulle starkt rekomendera ULN kresten efter som risken för fel kopling minskar, samt att den är billig och pålitlig relä drivare som har använts väldigt länge.

"Ska sedan datorn stå o köra oövervakad så är det faktiskt mera än pengar på spel"
Om vi mot förmodan skulle skulle bränna parrallel porten, risken att moderkortet börjar brinna är ofantligt liten skulle desutom börja brina så moderkorten drängta i brand skydds medel så branden skulle i prinsip sluta direkt desutom i en järn låda, det som skulle hända är luktar skit på sin höjd.

Om jag skulle vara orolig skulle så är det när han kopplar in relänrena att de är rätt kopllade att isolations avståndena hålls mm...
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Med detta vill jag kunna styra saker på distans här hemma... men visst det kan ju gå illa med sådanna saker, men du hade otur i turen Micke_71.

Skulle man kunna sätta 1N4148 framför varje utgång på raralellporten innan den går in i IC'n?

Oså tänkt jag inte koppla den direkt i P-porten på moderk utan där så kommer jag ha en ikopplad i PCI'n

erixon: Självklart innan man kopplar in den i datorn så simulerar man en parallelport för att kolla att den fungerar...
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Ska jag vara ärlig så har jag inte kikat något just på ULN kretsarna o kan därmed inte säga något om dessa, men det låter ju precis som det förslaget jag gav fast i integrarat utförande.

Jag kommer inom kort själv att bygga ett par styrkort till datorn. Det ska då bli ett reläkort samt ett med DC utgång som kan ge ifrån sig några ampere. Eventuellt struntar jag in att driva reläkortet direkt ifrån LPT utan låter kortet med DC utgång att ta hand om att driva reläer på ett separat kort vid behov. Även ett kort för mätning kommer att byggas.

Det låter ju faktiskt som att jag får ta o kika närmare ULN kretsarna o göra mig beredd på att kasta de skisserna jag har. Jag är ju lite gammaldags av mig i konstruktionerna då jag har varit borta från aktivt byggande i mera än 10år med något enstaka undantag.

I CNC maskiner där IO korten driver små induktiva laster (reläer) så är det inte ovanligt att portarna blir grillade av spikar. Även om korten klarar att själva driva mindre magnetventiler och små kontaktorer så gör man sällan så för att portarna tar ännu mera stryk då. Det händer inte med en gång att portarna ryker utan efter några år i drift. För mindre än ett år sedan så åkte dom på att byta ut ett skitdyrt kort till en TNC 426 styrning. Såpass dyrt att det är utbytessystem på dessa. Vet inte vad notan slutade på men gissar på +50kkr sedan tillkommer ju felsökningskostnader med typ 500:-tim gånger 3dagar.

I de skisser jag har gjort så sitter det 1N4148 dioder får att skydda lite extra (lagen om alltings jävlighet säger ju att man kommer att koppla fel någonstans). Man kan ju bygga ett skyddskort som passar en en "hårdvarulås" kontakt för parallellporten. Sätter man serie resistans, 1N4148 dioder i serie samt zener parallellt så borde man har täckt upp ganska bra när man vill sitta o leka med datorn. Serieresistansen tar upp kortslutningar genom att begränsa strömmen. Dioderna skyddar mot spikar o felkopplingar.

Mikael
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

ok, så då behöver jag 8st z-dioder som jag kopplar mellan dioderna och jorden.

EDIT: Villket värde ska jag ha på z-dioden?

oså en sak till, på den där ritningen ( http://www.ozitronics.com/docs/k74.pdf ) så finns det dioder kopplade parallelt med reläernas ingångar, men så ser man att det står +12V där alldeles bredvid, håppas ni förstår... men oså kollade jag i databaldet om IC kretsen o där står det att Vo=50V (output voltage). Hur kan man mata ett relä med 12V på båda ingångarna på den?? :roll:
Skriv svar