Tjuvkopplad projektor - Seoul P7 LED [Uppdaterad]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Tjuvkopplad projektor - Seoul P7 LED [Uppdaterad]

Inlägg av maDa »

Eftersom billigare data-projektorer går samma väg som bläckstråleskrivare idag (dvs. lampan/bläckpatron står för huvudsakliga kostnaden) så blir det många över. Egentligen är de ganska värdelösa utan lampan, och det går oftast inte att starta en utan en lampa äns.

Jag kom över en svårstartad gammal ASK C105 med sprängd lampa. Så jag börja undersöka kopplingarna mellan ballasten för lampan och moderkortet. Bort med ballasten, lite jordande och en resistor, resultat?

Bild

En totalt grundlurad projektor. Har lagt en MR16 50W spot på ingångs fresnellen. Bilden är inte så mycket att hurra för tyvär, driver t.om lampan på en blyacc för jag hitta inte någon bra trafo. Men projektorn tuffar på och har ingen aning om ljuset.

Men jag har förstått att en UHP-lampa måste vara otroligt äckligt stark och blir svår att ersätta. Ska man försöka leta upp någon lämplig urladdningslampa och modda i, eller är det meningslöst?
Senast redigerad av maDa 3 oktober 2008, 11:38:45, redigerad totalt 2 gånger.
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

http://www.gadaffy.ch.vu (sidan är på tyska)
Är en tysk DIY projektor affär.
CDM-TD 150W Set - einseitig gesockelt är en lampa som borde ge bra prestanda så länge du kan få in den rätt i projektorn. Problemet blir nog att få in en bra reflektor så att det mesta av ljuset träffar linsen med rätt vinkel.
lampan är på 150W 12000 lumen och 4200K. Har sett den användas i hemmagjorda projektorer med bra resultat
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Du får montera en motoriserad stjärnkikare på taket som följer solens rörelse. Sen får du leda ner ljuset med fiberoptik. Funkar ju såklart inte på kvällen eller då det är molnigt. :lol:

En annan rolig grej vore väl kanske att bygga om den till en projektorklocka modell extra large. Bara trycka i någon stark lysdiod och rikta den upp i taket och dra igång klocka, mailstatistik, nya inlägg på forumet eller vad du nu vill ha. 8)
Tekko

Inlägg av Tekko »

:lol:
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Märkligt... I fredags kikade jag på en Barco proj som jag funderar på att göra nå't sån't med. Hoppas kunna fixa det då. Det är en pra projektor, men det har fan råd med originallampor!

\\Sky
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tobe83 skrev:http://www.gadaffy.ch.vu (sidan är på tyska)
Är en tysk DIY projektor affär.
CDM-TD 150W Set - einseitig gesockelt är en lampa som borde ge bra prestanda så länge du kan få in den rätt i projektorn. Problemet blir nog att få in en bra reflektor så att det mesta av ljuset träffar linsen med rätt vinkel.
lampan är på 150W 12000 lumen och 4200K. Har sett den användas i hemmagjorda projektorer med bra resultat
Intressant!

Jag har den gammla lamp-modulen kvar. Den består av en ram, samt en glasreflektor. Själva lampröret sitter ljutet i någon cement i en ca. 10mm öppning i reflektorn där bak. Om inte lampan är för stor i diameter så skulle man nästan borra ur den gammla och föra i den nya.

citizendildo: 50h drifttid och ej kontrnuerligt? njaaa..
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

kör lampan som jag länkade till i min moonflower, funkar hur bra som helst. Det är inga problem. Har kört den i långt mer än 200 timmar. Dock lite lägre än märkspänning men iaf.

Men iofs, de håller inga 3000 timmar inte. Men alltid ett tips...
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Men det är nog lite en fråga om värmeutveckling med. En 250W halogen vräker ur sig mängder med värme och IR.

Detta var ju lite häftigt btw.
Tekko

Inlägg av Tekko »

En projjka skulle man haft, så jävla svårt att läsa på en 14" tv med kompostvideo när man lirar krysslåda.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

MaDa:
"Bort med ballasten, lite jordande och en resistor"

Berätta gärna lite mer utförligt hur du har gjort. :)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Alltså det skijer sig oerhört mellan projektorer. Jag hade tur och fick en ganska tydlig och simpel konstruktion.

Många projs har ljussensor, strömmätning eller har ballasten ihopbyggd med den vanliga nätdelen. I denna proj finns ett separat till elektroniken, och en Philips-tillverkad ballast till urladdningslampan. Det går en tvåledad röd/svart kabel från nätdelen till ballasten, den åkte ut. Mellan moderkortet och ballasten går det tre kablar, "Lampa på", GND och "Lampa tänd". Vira ihopa GND och "lampa tänd" så tror projektorn att det är tänt.

Fårse vad nästa steg i detta projekt blir, men jag är smått sugen på köpa hem en urladdningslampa av något slag med extern ballast. Hellst skulle jag velat köra på PowerLED-spåret, men då får man riva ut alla förlinser, speglar & filter och köra med färgade LEDs bakom respektive LCD-panel.

Bild
Senast redigerad av maDa 3 oktober 2008, 11:41:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det vore väldigt smidigt med PowerLED-spåret. Då skulle man nog kunna slippa fläkten.

Tack för extra-infon. :)
Jag har två NEC-projektorer där den ena har en trasig lampa och den andra har en trasig LCD. Tyvärr så så skiljer det mycket mellan deras displayer och lampor, annars kunde man ha fått en komplett projektor..
Ska se om jag hittar hur lamp-avkänningen fungerar på mina.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

LED är alltid intressant, särskilt om den är på 10W(!)

Bild

Rejält med kylning och optik från en gammal diabilds-projektor:

Bild

Provesorisk montering

Bild

Där finns ett metall-galler framför fresnell Nr.2 (som du ser genom lilla gallert) som jag är skarpt skeptisk till ha kvar för detta projekt.

Resultat:

Bild

Också med lite längre slutartid för att se färgerna mer:

Bild

10 wattarn ger ett imponerande bra färgtäckning för att vara en enkel vit LED. Den är specad för 12V@1A, men jag fick pressa den till 1,25A för jag hitta ingen vettigare strömförsörning än en swtichad väggdosa. Den ger ett starkt iskall-blå-vitt ljus, precis som en UHP-lampa!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Den där lysdioden har ruskigt dåligt ljusutbyte per watt, det finns betydligt bättre lysdioder för detta.

Vita lysdioder som skulle kunna fungera:
Seoul Semiconductor P7
Cree MC-E (släpps inte föränn i höst nån gång)
Osram Ostar (speciellt nyaste som kan ge över 1000 lumen)

P7 finns på tex DX

Vill man gå på separata lysdioder per färg så tror jag det är kluster av tex 4st färgade Cree Xlamp per färg med Cute-4 linser från ledil:
http://www.ledil.fi/datasheets/DataShee ... 4_cree.pdf

Är det inte tillräkligt starkt så får man kanske göra kluster med 7st i stället:
http://cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut189

Cree MC-E som släpps i höst kommer ha samma formfaktor som dom nuvarande Xlamp-lysdioderna, så kluster om fyra eller sju vita skulle också vara möjliga på relativt liten yta, och detta är lysdioder som kan hantera uppemot 10W styck...
Skriv svar