Det hela är en "old-school" DAC baserad på de Burr-Brown PCM63P audio-DAC som jag hittade i Labb Elektroniks gömmor under "rean". Utöver själva DAC'en sitter det en CS8412 (SPDIF-mottagare) och en Burr Brown DF1704 (digitalt filter) samt lite kringlogik. Strömförsörjningen är separerad för den digitala och den analoga sidan, likaså jordplanet. LM317/LM337 används för att få fram +-5 V.

Någon här på forumet kanske känner igen lådan. Jag köpte denna just för detta projekt. Dock var jag tvungen att fixa ett inre golv av aluminium, då plasten har lite dåliga skärmegenskaper.
Någon kanske undrar varför jag bygger två omvandlare? Saken är den så att det kommer byggas totalt fyra enheter då jag fick tag på PCM63P så det räcker för så många. En av dessa kommer jag behålla för egen räkning, men de övriga tre kommer auktioneras ut här på forumet (om de fungerar bra). Jag har hittills bara oscilloskoptestat bygget och ser att alla digitala signaler ser OK ut samt att jag får ut en analog signal på utgångarna. Det återstår att lyssna på bygget.
Dessutom har jag ett skumt problem med den optiska ingången. Det finns nämligen en ingångsväljare byggd kring en DS34C86T. Till den är en coax-anslutning via trafo och en TORX173 ansluten. Coaxen fungerar klockrent (det är den jag har testat med hittils) men TORX'en lämnar bara en hög signal ut efter DS34C86T. Tittar jag på signalen från ut-pinnen på TORX-modulen har jag en digital signal som svänger mellan 0.8 V och 3 V. Detta oberoende av fiberlängden. Jag misstänker att detta kan vara orsaken till problemet, då DS-kretsen reagerar på fullt 5V-sving (testat utan TORX). Jag skall göra ett test med att lägga en buffert emellan så jag får fullt TTL-sving från TORX-modulen och se om det hjälper.