Audio-DAC med PCM63P

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Audio-DAC med PCM63P

Inlägg av Illuwatar »

Då var det dags att lyfta fram detta bygge i rampljuset, nu när det är så pass testat att det finns hopp om funktion... :)

Det hela är en "old-school" DAC baserad på de Burr-Brown PCM63P audio-DAC som jag hittade i Labb Elektroniks gömmor under "rean". Utöver själva DAC'en sitter det en CS8412 (SPDIF-mottagare) och en Burr Brown DF1704 (digitalt filter) samt lite kringlogik. Strömförsörjningen är separerad för den digitala och den analoga sidan, likaså jordplanet. LM317/LM337 används för att få fram +-5 V.

Bild
Bild
Bild
Bild

Någon här på forumet kanske känner igen lådan. Jag köpte denna just för detta projekt. Dock var jag tvungen att fixa ett inre golv av aluminium, då plasten har lite dåliga skärmegenskaper.

Någon kanske undrar varför jag bygger två omvandlare? Saken är den så att det kommer byggas totalt fyra enheter då jag fick tag på PCM63P så det räcker för så många. En av dessa kommer jag behålla för egen räkning, men de övriga tre kommer auktioneras ut här på forumet (om de fungerar bra). Jag har hittills bara oscilloskoptestat bygget och ser att alla digitala signaler ser OK ut samt att jag får ut en analog signal på utgångarna. Det återstår att lyssna på bygget.

Dessutom har jag ett skumt problem med den optiska ingången. Det finns nämligen en ingångsväljare byggd kring en DS34C86T. Till den är en coax-anslutning via trafo och en TORX173 ansluten. Coaxen fungerar klockrent (det är den jag har testat med hittils) men TORX'en lämnar bara en hög signal ut efter DS34C86T. Tittar jag på signalen från ut-pinnen på TORX-modulen har jag en digital signal som svänger mellan 0.8 V och 3 V. Detta oberoende av fiberlängden. Jag misstänker att detta kan vara orsaken till problemet, då DS-kretsen reagerar på fullt 5V-sving (testat utan TORX). Jag skall göra ett test med att lägga en buffert emellan så jag får fullt TTL-sving från TORX-modulen och se om det hjälper.

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt och riktigt fina kort! :tumupp:

Det ska bli intressant att se(?) hur den låter. :)

Ger D/A-omvandlarna en linjenivå direkt eller sitter det en OP eller transformator på slutet innan utgångarna?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Utgågnarna ger ut +- 200 mV vid fullt utslag. Sjäva DA-chippen har strömutgångar som körs in i ett 100 ohm precisionsmotstånd. Vad man sedan gör med dessa 400 mV är upp till var och en. Efterföljande steg får man välja själv.

Dessutom tror jag mig veta varför TORX'en inte fungerar genom DS-kretsen. Denna definerar "0" som en spänning inom intervallet +-200 mV. Med 0.8 V som lägsta utspänning från TORX173 blir det alltid "1" ut (vilket även praktiken visar). Så det gäller att på något sätt få ner "0"-nivån till under 200 mV.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Varför har du två DS34C86?
S/PDIF är ju exakt samma signal oavsett om den är optisk eller elektrisk. Vill du kunna köra båda ingångarna samtidigt?

[edit]Glöm det... missade A och B-delen där efter U10... :D

Men angående noll, så kan du väl sätta U10A ben 7 till en potential på 1V på något sätt. Spänningsdelare kanske. Borde inte det funka? Då hamnar ju 0,8V under referensen...
Tekko

Inlägg av Tekko »

Fy fan va du gör snygga kort!! :shock: 8)
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Mycket trevligt bygge!

Jag har själv ett påbörjat projekt liknande detta, får se om man får tummen ur och genomför det. Man blir ju lite mer taggad när man ser detta i alla fall.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Detta projekt har inte dött, jag har bara varit lite upptagen...

För att kunna avgöra om dessa DAC verkligen fungerar så var jag tvungen att fixa ett interface mellan DAC'en och det bästa mätinstrumentet för ljud - örat:

Bild
Bild
Bild
Bild

Detta bygge är ett gammalt projekt som väcktes till liv igen, dock med annan design än ursprungligen. Idén hittade jag på Headwize och är en enkel klass-A single-ended MOSFET-driver. Ett par OP drar upp gain så den går att använda med svaga signaler (som denna från DAC'en). Den har dessutom två mixbara ingångar om man vill lyssna på multipla ljudkällor samtidigt. Jag har dock inte ännu hunnit testa DAC'en genom denna ännu då jag saknar lite panelkontakter...
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Alltså... vad är det? Slutsteg till hörlurar med inbyggd volymkontroll?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Precis - en MOSFET-driver för hörlurar med ett enkelt förstärkar/mixersteg innan. Själva drivsteget är ett enkelt klass-A source-följarsteg (ingen förstärkning) drivet av BurrBrown-OP's som fixar lite gain i det hela (10 ggr i hörlursdelen, 2 ggr i mixerdelen).
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det betyder att de där två stora elektronlyterna på drivkortet är utgångskondensatorer? Det ser ju ut att vara enkel matningsspänning. Driver du opamparna med enkel matningsspänning också?
Ser fint ut i alla fall.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det finns (minst) två sätt att lösa det om man inte har dubbel matningspänning:

1) Man lägger på en offsetspänning så att hela vågformen håller sig på plus-sidan.
2) Man använder halva matningspänningen som GND och låter den gamla GND vara "negativ spänning". Allt är ju relativt.. :D

Den sista metoden använder jag själv mer och mer. Skönt att inte vara bunden till tranformatorer med dubbla lindningar och liknande.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jo, så går det ju. Men att ha virtuell jord i ett slutsteg, som ju matar/drar avsevärd ström från jord låter osannolikt i mina öron...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Här kan ni se hur drivsteget är gjort. Jag tog detta rakt av och lade bara till en 2-kanals mixer till det hela (för att spara tid):

http://headwize.com/projects/showproj.p ... dd_prj.htm

Det är varianten "DC-coupled gain stage" som jag använder.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Alternativ 1 i mitt förra inlägg alltså.

Fastnade för "psycoacoustic crossover" i länken. Kul lösning. :D

Rent och snygg frontpanel förresten.
Jag skulle behöva gå en kurs hos dig när det gäller kabeldragningar i chassin. :D
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

JimmyAndersson: Titta på schemat igen, och notera C2 på utgången. :wink:
Skriv svar