Projekt-logg: Klock-radio

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Projekt-logg: Klock-radio

Inlägg av Xerxes »

Jag är ganska ny på elektronik och har i princip bara blinkat lysdioder med mikroprocessorer men jag ska försöka mig på att bygga en klockradio.
För att hålla reda på tiden så ska jag använda mig utav en DS1305:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk=2686

Visningen av tiden ska skötas med 6 stycken 7-segmentsdisplayer från Kingbright:
http://www.us.kingbright.com/data/spec/SC10-11EWA.pdf
De kontrolleras av två drivare/bcd-dekoder av typen icm7212:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1675

Allt ska tas om hand av en pic16f877a som kommer köras i 20MHz.

Radiodelen vet jag inte riktigt hur jag ska gör ännu. Tänkte köpa en billig radio och slakta. Borde bli billigast så.
Finns det möjlighet att kontrollera kondensatorn i radion(den som man vrider på för att ställa in kanal) från PICen? Alltså helt enkelt en kondensator som kan kontrolleras elektroniskt.

Strömförsörjningen kommer skötas med en vanlig batteri-eliminator.

Just nu håller jag på med displaydelen, har bara använt vanliga leds men imorgon kommer jag att köpa 7-segments-displayerna på Kjell & Co.

Har ni några kommentarer eller synpunkter?
jensa
Inlägg: 149
Blev medlem: 28 oktober 2003, 18:16:49
Ort: Umeå

Inlägg av jensa »

Finns det möjlighet att kontrollera kondensatorn i radion(den som man vrider på för att ställa in kanal) från PICen? Alltså helt enkelt en kondensator som kan kontrolleras elektroniskt.

Det heter Vridpotentiometer, ja det finns digitala potentiometrar.

Är då inte helt säker på dom där sakerna men tänkte bara ge dig det lilla tipset, tänk på att det lär bli en hel del tid med detta projekt
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Ta en titt på TDA7000. Där kan du ordna så att du ställer frekvens med en pot istället för trimkonding. Så kan du ju använda en digital pot istället bara. Problemet blir upplösningen.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Borde ju kunna köra flera potar. En för grovjustering och en för finjustering :D

Eller det kanske skulle funka med en DAC?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

har du försökt dig på RTCn? Jag vill väldigt gärna få igång min men har problem med sekunderna. Bra om flera personer jobbar på det samtidigt så att det kanske går lite fortare.

Låter som ett spännande projekt
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Har inte testat RTCn alls, men har beställt en 32.768-KHz-kristall från elfa. Först ska displayen fixas, tror att det bästa sättet att få allting att funka för mig som nybörjare är att ta varje liten del för sig.

Angående radion, jag läste någonstans att man kunde göra ett rc-när utan resistor ;), där man switchade någonting väldigt snabbt fram och tillbaka från jord. Men jag kan inte hitta var.

TDA7000 verkar vara trevlig, men detta verkar vara den svåraste delen av projektet så det får vänta. Först vill jag ha en fungerande klocka med alarm.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

jensa skrev:Finns det möjlighet att kontrollera kondensatorn i radion(den som man vrider på för att ställa in kanal) från PICen? Alltså helt enkelt en kondensator som kan kontrolleras elektroniskt.

Det heter Vridpotentiometer, ja det finns digitala potentiometrar.

Är då inte helt säker på dom där sakerna men tänkte bara ge dig det lilla tipset, tänk på att det lär bli en hel del tid med detta projekt
Han säger kondensatorn. En "vridpotentiometer" är en variabel resistor. Sen om han menar potentiometer kan jag ej svara på pga att jag inte vet hur radion fungerar, men det skulle mycket väl kunna vara en kondensator som varieras istället för en resistor.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

trimkondensator
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Annars är det vanligt med kapacitansdioder i detta sammanhang (radiodelen). Tyvärr har jag aldrig använt mig utav det men det finns säkert exempel i ELFA hur detta genomförs.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Skulle nog vilja påstå att det är betydligt svårare att pilla ihop en alarmklocka än en fungerande radiomottagare med TDA7000.
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Finns radio-apparater för under 100-lappen med högtalare och hela köret. Så ni menar att det är typ 50-50 om det är resistansen eller kapacitansen som ändras när man vrider på 'tuning'? Är det resistansen som ändras så blir det ju ganska mycket lättare, eller?
fatpo83
Inlägg: 282
Blev medlem: 21 april 2004, 22:42:28
Ort: Sthlm

Inlägg av fatpo83 »

Xerxes, när man håller på med radio så är det vridkondensatorer det handlar om. Vill man ha den spännigsstyrd så "måste" man använda kapacitansdioder (varicap). Dessa dioder ändrar sin frekvens beroende på spänningen över dem. Men det är endast steg 1!!

Steg 2 är att få de stabila...I o m att du bygger en radiomottagare så vill du nog lyssna på vanlig FM bandet, dvs. 88-108MHz. Då blir det problem. Då måste man ha PLL (phase looked loop) kretsar och massa tjafs....

Jag har själv sysslat på med radiosändare och vet att det är nästan helt hopplöst i början...

Jag skulle rekommendera att du använde en färdig krets/modul som TDA7000. Det finns dock flera sådana..vet att Siemens och Mtorola också har liknande radio mottagare....
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Tack för alla svar.
Idag har jag varit och inhandlat mina 7-segments-displayer och så smått börjat koppla dem till drivaren. Jag tror att jag kommer att använda en 4017 för att byta siffra så att jag sparar io-portar. Upptäckte att jag hade råkat bränna en utgång på drivaren så jag måste koppla om lite, dock inget problem än då jag har 8 utgångar tillgängliga (2 * 4) och endast behöver 6. Radio-delen får ligga i dvala tills jag är helt klar med RTC:n och display-systemet. Imorgon kommer förhoppningsvis mina kristaller från elfa som jag ska ha till picen och RTC:n.
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Idag fick jag mina ic-hållare och kristaller från elfa, så nu har jag byggt lite mer. 2½ siffra är klar och alla siffrorna är förhoppningsvis klara imorgon.
Lite bilder(klicka för större):
BildBild
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

PaNiC skrev:Skulle nog vilja påstå att det är betydligt svårare att pilla ihop en alarmklocka än en fungerande radiomottagare med TDA7000.
Tror inte det är mycket svårare att bygga en alarmklocka än en radiomottagare med TDA7000 som går att ställa elektroniskt från en PIC. Dessutom är en radiomottagare utan nånting till inte speciellt kul :wink:
Skriv svar