SiliconChips Termenboks (Theremin)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

SiliconChips Termenboks (Theremin)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Silicon Chip är en australiensisk elektroniktidning och Termenboks är den ryska benämningen på Theremin.
Min sekvenser (och vidhängdande synth) kommer att dröja, däremot tyckte jag en Theremin kunde bli ett lagom "snabbprojekt" och jag plockade hem ett mönsterkort från en firma i Australien (http://www.rcsradio.com.au), ett gäng komponenter från JayCar Electronics och Electrokit. Silicon Chip har beskrivningar på tre Thereminer - enkel, MIDI och avancerad. Den avancerade har fler kontroller för att justera klangfärg och liknande. Alla varianter har 455kHz oscillatorer som moduleras genom kroppskapacitans som kopplas via antenner för tonhöjd och ljudstyrka, alltså traditionella saker.
Jag ska bara löda ner lite kontakter på kortet, linda en linjäriseringsspole, vilken ska ge bättre tonhöjdskontroll, och sedan ...... TRIMMA :shock: :x :evil: :roll: .

Bild

Plåthögen är en kopparbit för kylning av en 9V-regulator. De blanka klotsarna är MF-transformatorer och utgör tillsammans med FETar oscillatorer (och detektor för volym).
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ska bli intressant att höra hur den låter!

Lycka till med byggandet :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack - nu är ALLT på plats utom spolen. 300 varv på en plastsflupp - inte kul.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mitt tips, använd borrmaskinen och gör en markering (tex med tuchpenna någonstans på hylsan så du ser antal varv) Sedan monterar du borrmaskinen vertikalt (så du får ena handen fri, altså...) trär upp spolen på en bit rundstång och kör på lågvarv.

Annars, kul bygge, gillar som sagt också thereminer. :) :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en gammal skruvdragare långt nere i källaren .... hmmmmmm Vi löser det här.

Jag ska snickra en fin låda i björke, vilken ska oljas (blir skitfin yta). Är lite konfunderad på potarna. Tänkte ta en bockad aluplåt, och lägga kretskortet på den och ha en rad hål genom vilka potarna sticker igenom. På så vis har jag ingen belastning på lödöarna som håller potarna. Bild kommer sedan när jag är där.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade med mig en stor furuskiva till slöjden i den händelse maskinerna skulle vara för upptagna, men icke - det blev till att snickra köksstolar. Alltså Jag har äntligen spänningsatt min Theremin och fått problem. Hade växlat en npn- och en pnp-trissa. Bytta. Däremot kan det vara glapp i nån transformator. Efter lite pul har jag fått svaga ljud ur maskinen när jag knackar på transformatorerna - MEN när jag fladdrar vid pitch-antennen hör jag variationer i tonhöjd. Mer felsökning/avhjälpning imorgon.

Ed. Störande upprepning botad.
TechnoX

Inlägg av TechnoX »

Häftigt!
Jag har alltid önskat mig en theremin.
Ska kolla på länken du postade. Men den verkar lite komplicerad för mig än så länge...

Lägg gärna upp en film eller åtminstone ljudklipp när du fått igång den. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SiliconChip har en enklare maskin också. Finns beskriven i Nr 143. I princip bara en volym- och en en pitchantenn. Och volymratt.
TechnoX

Inlägg av TechnoX »

vart kan jag få tag i Nr 143 då?
Helst gratis ;)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kan ha missat det men finns det nått schema man kan få kika på? :)
Skriv svar