Större LEDmatris, till skolan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Större LEDmatris, till skolan

Inlägg av EagleSpirit »

bara för att alla håller på med ledmatriser ska jag också bygga en. Nej, det är så att jag och några kompisar för 1,5 år sedan kom på att vi skulle bygga en klocka som räknade ner antalet dagar till studenten och på måndag börjar jag 3an och många klasskamrater som väntar på det dom betalat för^ :?

Jag tänkte ut att det skulle vara segment display men efter lite fundering och budgetöversikt har jag (det är jag som bygger, de andra hjälpte bara till med idén :D ) bestämt att det ska vara en ledmatris där man då kan skriva lite text också och lite spännande meddelanden till lärare och så.

Har 126 lysdioder vilket blir 18x7 punkter men det blir lite för lite så jag vill införskaffa typ 50 lysdioder till för att få ca 26 kolumner och kan då få plats med 4 tecken på samma gång, men det blir jäkla dyrt. Det blir ju typ 150 spänn extra. Någon som har något tips på hur jag löser det? Om jag tar någon annan sort behöver jag ju ca 200 nya eftersom det inte kan vara ljusskillnader på dom.

Displayen ska synas på gärna ca 30m avstånd eftersom den ska sitta i skolan, därför så stor avstånd mellan lysdioderna på bilderna nedan. Det är 20mm cc.

Drivningen ska skötas med en PIC, ska kanske köra med en 18F458 för att få 40Mhz och därför en relativt hög updatefrekvens eller så blir det en 16F877A på 20Mhz, har inte bestämt mig än. De har lika många IOs har jag för mig. Ska även ha en RTC för att hålla tiden på grejjerna, orkar ju inte ställa om den typ varannann dag :P

Själva matrisen påbörjades för ett par dagar sedan och det är ett ganska drygt arbete. Här kommer lite bilder på vad jag gjort:

Bild

Bild

Det är skoj att skala 130 kabelstumpar :P

Bild
Många lödningar blir det, men förhoppningsvis blir det häftigt när det är klart :)

Kommentarer? Idéer? Allt är välkommet.

edit: Fixade bilderna
Senast redigerad av EagleSpirit 30 januari 2007, 16:43:56, redigerad totalt 2 gånger.
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Gör en gigantisk ledsnurra så behöver du inte så många dioder ;)

/a
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Köp en plexiglas skiva på chlasohlsson istället för kartong.
Det ger dig nog några extra stil poäng :)

Om du sprayar baksidan svart (innan du sätter dit dioderna) skulle det nog se
riktigt proffsigt ut.

/H
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ledsnurra låter och är "farlig", dessutom kostar den mer totalt eftersom man behöver lite andra grejjer. Men jag tanken har slagit mig. Snurran jag har är iaf inget att använda för den är för liten och den kan gå sönder när som helst :P

cosmox: Jag ska såklart inte ha den på kartong sen. Har en plywoodskiva här bredvid men jag orkar inte borra hål än :P Jag kan ju flytta över hela matrisen efteråt, hoppas jag iaf :D Plexi tror jag är lite för dyrt men ja det är en bra idé. Frågan är hur mycket av ljuset som sprids till de andra hålen? Tror classes plexi är för små

gah! Upptäckte att isoleringarna är för långa så nu måste jag korta ner allihop :(
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

ja matrisbyggarkonsten kräver mycket tålamod, men när man sen är färdig så är det helt uderbart :-)

tror knappast att du behöver ha en pic som är snabbare än 20Mhz. Du kommer nog få ganska bra uppdateringshastighet ändå.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

anledningen till 18F458 är att jag både har 40mhz kristaller men inga 20mhz och så har jag ytmonterade 18F458or men bara DILar av 877A.

Nu är jag iaf klar med alla lödningar och nu har jag upptäckt det jag antog skulle hända. Det kommer bli mycket svårt att flytta över skiten till något annat. Kommer nog behöva löda loss hälften för att de ska gå ihop, men det drygaste är iaf klart och nu kan jag börja testa styrningen och programmera lite

har funderat lite på styrningen nu. Ska man bygga allt ytmonterat? :) Transistorer, motstånd och så. Kanske inte nödvändigt men lite imponerande eftersom den ska sitta i skolan. Så kan jag köra rader för att sänka antalet transistorer och därmed lödningar :D Är det onödigt jobbigt att lägga ner tiden på ytmonterat? (Jag har aldrig byggt något med ytmonterat förut)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

En liten detalj... Det går inte att köra en pic18 med 40Mhz kristall, den ska köras med 10Mhz kristall och 4XPLL som är inbyggt i pic:en
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, ok. Det visste jag inte. Har bara läst att klockpulsen är 40Mhz. Tack för informationen.

Projektet står lite på hold nu. Har teoriprov imorrn, kommer inte gå bra :? :(
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

Om du vill kan jag skänka några 5x8-matriser till projektet, PM'a
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Bengan> Elfa säljer 5*8-ledmatriser

75-070-23
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

bengan: Schysst men nu har jag skaffat en massa lysdioder och har ju redan lött ihop en massa. Dessutom är teckenhöjden 120mm.

är du ny på forumet eller har du bara reggat om dig? Känner igen dig, kanske från swec?

RDX: De är lite för små.


Angående projektet går det.... framåt just nu. Sitter med kretskortslayouten. Det kommer bli ca 240*130mm stort. Känns som att jag skulle ha valt att multiplexa raderna istället :? Är uppe i 370 lödningar ungefär och jag ska ha en del ytmonterat också. Nu kan man ju hoppas att jag lyckas tillverka kortet också :oops:

aja, nästa vecka ska ni få se resultat... hoppas jag
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

RDX* skrev:Bengan> Elfa säljer 5*8-ledmatriser

75-070-23
För 130kr+moms...
EagleSpirit skrev: bengan: Schysst men nu har jag skaffat en massa lysdioder och har ju redan lött ihop en massa. Dessutom är teckenhöjden 120mm.

är du ny på forumet eller har du bara reggat om dig? Känner igen dig, kanske från swec?
Du känner antagligen igen mig från swec, hänger inte där längre(blev trött på att samma idéer komm upp i moddforumet gång på gång på gång)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Kul att du kom hit began, sant som du säger.

Sen förstår jag inte varför det blir så många lödpunkter, på min har jag inte alls många...
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Vadå? Det är väl alltid lika kul (på swec) när nån frågar hur man kopplar in en (lys?)diod på 12V? Eller när nån ska visa bilder på sin plexidörr till ett chieftec chassi? :lol:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

zeus skrev:Kul att du kom hit began, sant som du säger.

Sen förstår jag inte varför det blir så många lödpunkter, på min har jag inte alls många...
jag multiplexrar ju kolumnerna så det är en transistor med motstånd till varje kolumn. Det är 33 kolumner. Sen har jag 4st johnsonräknare och en PIC. En del annat också.

jag gav upp swec för nåt år sedan tror jag och när man kollat in lite då och då ser man att det bara går utför. Hoppas det inte blir likadant här :?
Skriv svar