extra arm vid löddning

Berätta om dina pågående projekt.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

extra arm vid löddning

Inlägg av mullemeck »

Hej!

När man sitter och löddar så är det alltid så att man skulle behövt en arm till..

har sett att det finns sånna finurliga stativ med klämmor på att inhandla för en liten peng.
men vad gör man när man varken har någon peng eller är i närheten av en affär som säljer dem.

Jo man går ut i verkstan och bygger sej en egen!

http://m1.418.telia.com/~u41804344/griparm.jpg
http://m1.418.telia.com/~u41804344/griparm1.jpg
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hehe, smidigt
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Det enklaste sättet att få en "hjälpande hand" måsta vara en burk med fin sand att sticka ner kretskortet eller andra trådstumpar i medan man löder.
TimeWalker
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 januari 2004, 18:18:51

Inlägg av TimeWalker »

annars finns ju denna för en billig peng:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=22435
Användarvisningsbild
Hans-Erik
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 augusti 2003, 17:00:14
Ort: Väeterås

Inlägg av Hans-Erik »

Timewalker: en sådan har jag, och dom funkar fint..
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

jO JAG HAR OCKSÅ EN SÅDAN. JAG ANVÄNDE DEN 1 GÅNG SEN SLÄNGDE JAG DEN. hELT JÄVLA VÄRDELÖS.
Användarvisningsbild
Hans-Erik
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 augusti 2003, 17:00:14
Ort: Väeterås

Inlägg av Hans-Erik »

Då har vi delade åskiter :roll:
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

min funkar fint.. byggde om den härromdan till en hållare för förstoringsglas när jag skulle lödda lite ytmonterat..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, de krokodilklämmor som sitter där är inte mycket att hurra för. Dessutom så kläms de lättt ihop när man drar åt skruven. Lösningen heter lödtenn. Fyll "skaftet" på klämmorna med lödtenn så trycks de inte ihop. Byt ut de skabbiga plåtvingmuttrarna mot riktiga vingmuttrar. Borra ett 5mm-hål genom foten så går det att spänna fast den mot bordet med en såndär liten tving man får med till gamla pennvässare. Limma sen fast en tunn gummimatta under foten så repar den inte bordet heller, och står stadigt. Köp två såna armar och montera fast 2 extraklämmor på en, och sätt dubbla förstoringsglas på den överblivna foten. Himla smidigt.
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har också en sån och den funkar bra. Möjligen att man skulle ha en fjäder på skruven som klämmer åt lederna också, så skulle dom inte släppa så lätt som dom kan göra ibland.
Användarvisningsbild
Hans-Erik
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 augusti 2003, 17:00:14
Ort: Väeterås

Inlägg av Hans-Erik »

Henrik: jo det är ett problem. Fick ta i med tänderna för att skruva fast förstoringsglaset. Och det gjorde inte lite ont
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

mm.. precis och sen kan dom släppa väldigt lätt ändå om man vrider lite på en arm, så om man hade en fjäder på skruven, eller en fjäderbricka bara kanske? så borde det väl göra den mycket bättre. tror jag iallafall.
Bird of Prey
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 januari 2004, 07:59:06
Ort: Långsele

Inlägg av Bird of Prey »

Och tänk, till och med jag har en sådan, jag köpte den för några år sedan, och då kostade den... runt 20lappen tror jag.

Robert Nielsen, Nästa gång kan du vara försiktig med CAPSLOCK SÅ ATT DEN INTE ÄR PÅ NÄR DU SKRIVER, MAN FÅR DEN ILLUSIONEN ATT DU SKRIKER. Jag hoppas att du inte tar detta på fel sett, det är inte ett försök av mig att såra din självkänsla, inte ens något åt det hållet.
Skriv svar